دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

مهدی ربوشه: دعوت از تنها یک بازیکن پرسپولیس به تیم ملی کافی بود تا علی دایی در گفت‌وگویی جنجالی در مقام انتقاد از سرمربی تیم ملی برآید.

 اما این همه تبعات گفت‌وگوی تلویزیونی دایی نبود. او پس از مدت‌ها به پشت پرده برکناری‌اش از تیم ملی اشاره کرد و حرف‌هایی را به زبان آورد که برخی مسئولان فدراسیون فوتبال را عملا در حالت آچمز قرار داده است؛ چه کنایه‌های علی دایی به خوبی نشان می‌داد کدام اراده در فدراسیون فوتبال تحت تاثیر فشارهای پس از شکست مقابل عربستان دیگر اعضای هیات رئیسه را مجاب کرد تا به برکناری دایی از سمت سرمربیگری تیم ملی رای بدهند و حتی در این مورد بخصوص رای علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال را نیز کنار بزنند. رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی اختصاصی با همشهری نسبت به اظهارات اخیر سرمربی پیشین تیم ملی واکنش نشان داده است.

  • آقای کفاشیان، حتما در جریان اظهارات اخیر علی دایی درباره فدراسیون فوتبال قرار گرفته‌اید. نظرتان چیست؟

دایی درباره مسائل مختلفی صحبت کرده است. منظورتان را واضح‌تر بگویید.

  • اصل ماجرا این است که علی دایی بالاخره بعد از مدت‌ها سکوت درباره اتفاقات پشت‌پرده‌ای که برایش در تیم ملی رخ داد، صحبت کرده است.

من هم به صراحت می‌گویم که ما در فدراسیون فوتبال چیزی به نام پشت‌پرده نداریم.

  • البته باور این مسئله با توجه به تغییرات پی در پی مربیان تیم ملی کمی سخت به نظر می‌رسد. قبول دارید؟

(می‌خندد) قبول ندارم. همان‌طور که گفتم پشت‌پرده‌ای در کار نیست. در فدراسیون فوتبال همه ما تلاش می‌کنیم تا وظیفه خودمان را به نحو احسن انجام بدهیم.

  • آقای کفاشیان، دایی در مصاحبه اخیر خود مدعی شده که فدراسیون تا عصر روز بعد از بازی با عربستان حتی در جریان برکناری من هم نبوده است. شما این موضوع را چطور توجیه می‌کنید؟

ببینید، نیاز به توجیه ندارد. شما می‌توانید با تک‌تک اعضای هیات‌رئیسه این مسئله را مطرح کنید و از آنها بپرسید که جلسه‌ای که در آن علی دایی کنار گذاشته شد چه روزی و چه ساعتی برگزار شد.

  • اما اظهارات علی دایی تلویحا بدین معنا است که فدراسیون فوتبال در جذب و همچنین برکناری وی هیچ اراده‌ و دخالتی نداشته است. نظر شما چیست؟

چرا این سئوالات را از آقای تاج نمی‌پرسید؟ ایشان که در بیشتر مواقع در کنار علی دایی بود و ارتباط بیشتری با وی داشت. به هر حال تاج در آن دوره به واسطه سمت خود در کمیته تیم‌های ملی بیش از همه ما با علی دایی در ارتباط بود.

  • البته اظهارات علی دایی به اندازه کافی گویای واقعیات هست اما سکوت شما در مقطع فعلی مشکلی را حل نمی‌کند. شما به هر حال رئیس فدراسیون فوتبال هستید. این‌طور نیست؟

ببینید، من باید به این نکته اشاره کنم که آن جلسه مهم صبح برگزار شد نه بعدازظهر.

  • آیا سازمان ورزش‌در مورد برکناری دایی‌توصیه‌ای‌به فدراسیون کرده بود؟

ابدا این طور نیست. اعضای هیات رئیسه با سرسختی تاکید داشتند که دیگر نمی‌توان از علی دایی حمایت کرد. می‌گفتند فضای سنگین و تلخی وجود دارد و بهترین راه حل این است که علی دایی کنار گذاشته شود.

  • البته شما هم موافقت کردید.

به هیچ وجه این طور نیست. من مخالف بودم و این موضوع را به صراحت مطرح کردم. به اعضای هیات رئیسه گفتم من اعتقاد دارم که علی دایی بیش از هر فرد دیگری می‌تواند به حل این بحران کمک کند و ما باید از او حمایت کنیم.

  • اما شما بر اعتقادی که داشتید ابدا پافشاری نکردید.

خب، اعضای هیات رئیسه من را قانع کردند. اما این باعث نمی‌شود درباره دایی بی‌انصافی کنم. او زحمت زیادی برای تیم ملی کشید و بیش از هر فرد دیگری علاقه‌مند بود که تیم ملی
 به جام جهانی برود.

  • شما که تا این حد به توانایی‌های علی دایی اعتقاد داشتید چرا رای اعضای هیات رئیسه را کنار نزدید؟

همان‌طور که گفتم آنها تاکید داشتند که جو سنگینی وجود دارد. از این گذشته در فوتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. شاید ما با علی دایی هم موفق نمی‌شدیم. آن وقت قضاوت رسانه‌ها و افکار عمومی درباره فدراسیون فوتبال چه بود؟ آیا مسئولان فدراسیون فوتبال را به خاطر برکنار نکردن علی دایی مقصر نمی‌دانستند؟ شما هم لطفا نگویید که این طور نبود چون من باور نمی‌کنم.

  • شاید این‌طور بود اما فایده آن حمایت این بود که فدراسیون فوتبال هرگز به توصیه‌پذیری متهم نمی‌شد. آیا این اتفاق بزرگی نبود؟

من باز هم تاکید می‌کنم که ابدا توصیه‌ای در کار نبود. ما صبح روز بعد از شکست تیم ملی مقابل عربستان تشکیل جلسه دادیم و من هم بعدازظهر همان روز در تماسی تلفنی با علی دایی تصمیم فدراسیون فوتبال را اعلام کردم. حالا اگر دایی اعتقاد دارد مسائل دیگری در کار بوده است، شاید اطلاعات خاصی در اختیار دارد. خود او هم باید پاسخگو باشد نه فدراسیون فوتبال. من موضوعی را برای پنهان کردن ندارم.

وقتی با نزدیک‌ترین و محرم‌ترین فرد در فدراسیون فوتبال حرفی را مطرح می‌کنم و بعد در فاصله چند دقیقه می‌بینم همان موضوع به تیتر یکی از خبرگزاری‌ها تبدیل شده است، دیگر چه می‌توان گفت؟ آیا این فدراسیون موضوع محرمانه‌ای هم می‌تواند داشته باشد؟ در آن جلسه مهم هم اکثر اعضا حضور داشتند. حالا از آنها می‌خواهم که درباره آن روز توضیح بدهند تا واقعیت امر برای افکار عمومی آشکار شود.

  • آقای کفاشیان، سرمربی پرسپولیس همچنین از تصمیمات افشین قطبی انتقاد کرده است. نظر شما چیست؟

اولا باید بگویم هیچ اراده‌ای برای زمین خوردن تیم پرسپولیس در کار نیست. اگر چنین اراده‌ای وجود داشته باشد خود من در درجه اول با آن برخورد می‌کنم. اما من چنین احساسی ندارم. از این گذشته من به افشین قطبی هم گفته‌ام که در اولین فرصت با کادر فنی پرسپولیس و شخص علی دایی مشورت کرده و این سوءتفاهم را برطرف کند. ما ابدا نمی‌خواهیم ارتباط حرفه‌ای میان فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها دچار آسیب شود. بهترین راه‌حل هم این است که انتقاد از یکدیگر در رسانه‌ها را کنار بگذاریم و حرف‌های خودمان را به طور خصوصی با یکدیگر مطرح کنیم. در این صورت فوتبال ما کمی رنگ آرامش را نیز به خود می‌بیند.

  • آقای کفاشیان، تا به حال با خود به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید اگر از علی دایی حمایت می‌کردم تیم ملی به جام جهانی می‌رفت؟

نمی‌دانم.

کد خبر 102542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز