گروه ورزشی- مهدی ربوشه: تیم ملی فوتبال ایران که برای شرکت در تورنمنت چهارجانبه قطر راهی این کشور شده است در نخستین دیدار تدارکاتی خود مقابل تیم ملی قطر بازی را با نتیجه 3 بر 2 واگذار کرد.

 این در حالی است که بازی‌های اخیر نشان می‌دهد افشین قطبی هنوز نتوانسته است مشکلات فنی تیم ملی را حل کند. اظهارات بعد از بازی قطبی نیز در نوع خود جالب توجه است. او گفته است: «فوتبال مثل زندگی است. این بار ما باختیم.» در خصوص باخت تیم ملی، تعطیلی لیگ و انتقادهای مختلفی که درباره تیم ملی مطرح می‌شود با علی کفاشیان گفت‌وگو کرده‌ایم که آن را می‌خوانید.

  • آقای کفاشیان، تیم ملی همچنان روی نوار ناکامی است. قبول دارید؟

ببینید، من این‌طور فکر نمی‌کنم. تیم ملی رفته‌رفته به اهداف خود خواهد رسید.

  • یعنی باخت در بازی‌های دوستانه یکی از اهداف تیم ملی است؟

نه، مسئله به این شکل نیست. به نظرم رسانه‌ها نسبت به تیم ملی کمی سختگیری می‌کنند. در حالی که این تورنمنت‌ها برای آشنایی بیشتر کادر فنی با بازیکنان است.

  • اما خیلی‌ها با شما هم عقیده نیستند. قطبی برای شناخت بازیکنانش زمان مناسبی در اختیار داشته است. قبول ندارید؟

من به نظر اهالی فوتبال احترام می‌گذارم. هر کسی حق دارد عقیده‌اش درباره تیم ملی را مطرح کند. ما از انتقادهای منطقی استقبال می‌کنیم. اما به نظرم حضور تیم ملی در تورنمنت قطر اتفاق مثبتی بود.

  • آیا برای اثبات این ادعا دلیل کافی دارید؟

خب همان‌طور که می‌دانید در این تورنمنت 3 تیم ملی با سبک‌های مختلف  قرار است روبه‌روی تیم ملی ما قرار بگیرند. این محک خوبی است. در این تورنمنت بازیکنان و کادر فنی این امکان را دارند که در سه نوع فضا فوتبال خودشان را محک بزنند. من برخلاف منتقدان معتقدم که تیم ملی آنچه که در بازی با قطر می‌خواست و به دنبال آن بود، به دست آورد. به اعتقاد من بازی با قطر خیلی مفید بود.

  • اما باخت در بازی‌های دوستانه چندان هم اتفاق خوبی نیست.

من این حرف را قبول دارم. اما می‌گویم باخت در بازی‌های دوستانه نباید باعث افزایش فشار روی کادر فنی تیم ملی شود. ما نباید از شرکت در تورنمنت‌های مختلف ترس داشته باشیم. خوشبختانه تیم ما در بازی با قطر هم از انگیزه بالایی برخوردار بود.

  • اما برای رسیدن به موفقیت تنها انگیزه کافی نیست. باید برنامه و هدف داشت و البته این وظیفه کادر فنی است که تاکتیک‌های کاربردی رسیدن به پیروزی را به بازیکنان بیاموزد. شما مخالف این نظر هستید؟

مخالف نیستم. اما اعتقاد دارم با یک باخت نباید توقع داشته باشیم که سرمربی تیم ملی برکنار شود. ما باید بازی‌های تدارکاتی مناسبی را برای تیم ملی فراهم کنیم. خب این وظیفه فدراسیون است که به نظرم تاکنون در این بخش عملکرد مثبتی داشته است. ضمن اینکه برد و باخت در بازی‌های دوستانه بی‌اهمیت نیست اما نباید ملاک اصلی قضاوت درباره قطبی هم قرار بگیرد. بازی با قطر و دیگر بازی‌های این تورنمنت به قطبی و کادر فنی تیم ملی این امکان را می‌دهد که بازیکنان را در شرایط بازی‌های مختلف محک بزنند و نقطه ضعف‌ها را شناسایی کنند.

  • آقای کفاشیان، تیم ملی در شکل و نوع بازی هیچ تغییری نکرده است. این مسئله نگران کننده است.

ببینید، تیم ملی بازیکنان بزرگی داشته که رفته‌اند. چهره‌هایی که محور تیم ملی بوده‌اند. حالا آنها نیستند. تیم ملی نیاز به زمان دارد که خودش را پیدا کند.

  • اما هدف‌گذاری فدراسیون قابل انتقاد است. چون بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تیم ملی بعد از راه نیافتن به جام جهانی باید ابتدا تغییر نسل می‌داد و سپس به جام جهانی بعدی فکر می‌کرد. در حالی که به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال نتیجه را در دستور کار خود قرار داده و به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا می‌اندیشد. البته اظهارات قطبی هم در ایجاد این توقع بی‌تاثیر نبوده است.

من برای پاسخ به سئوال شما فقط به همین موضوع اشاره می‌کنم که ما باید جام ملت‌های آسیا را جدی بگیریم اما اولویت اول ما راهیابی به جام جهانی بعدی است. ما باید به جایی برسیم که آسیا برای تیم ملی کوچک باشد. اگر در جام ملت‌های آسیا نتیجه مناسبی به دست نیاید، فشارها بیشتر می‌شود. در فضای پر فشار، کادر فنی تیم ملی نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

  • آقای کفاشیان، چندی پیش شایعه شد که افشین قطبی قرار است به زودی برکنار شود.

ما هم این شایعه را تکذیب کردیم. خبر دروغی بود. من از رسانه‌ها و اهالی فوتبال می‌خواهم که اجازه بدهند کادر فنی تیم ملی با تمرکز کافی به کارش ادامه بدهد.

  • اما تجربه نشان داده که فدراسیون فوتبال چندان هم به وعده‌های خود پایبند نبوده است. نمونه آن حمایت از علی دایی بود که در نهایت او را برکنار کردید. چه نظری دارید؟

ما در مقاطع مختلف از مربیان خود حمایت می‌کنیم. اما مواقعی هم پیش می‌آید که شرایط طور دیگری رقم می‌خورد.

  • این شرایط خاص را توضیح می‌دهید؟

وقتی فدراسیون به این جمع‌بندی برسد که مربی تیم ملی نمی‌تواند شرایط تازه‌ای را ایجاد کند با جلسات مختلفی که برگزار می‌کند به جمع‌بندی و تصمیم‌های جدیدی می‌رسد. همه حرف من این است که نباید با یکی، دو باخت فدراسیون را تحت فشار قرار دهیم تا مربی تیم ملی را برکنار کند. این طرز تفکر غلطی است. فدراسیون فوتبال کمیته فنی دارد. کمیته‌ای که افراد با سابقه آن را تشکیل داده‌اند. بنابراین نباید شتابزده تصمیم بگیریم.

  • اما آقای کفاشیان، به نظر می‌رسد افشین قطبی گاهی چشم و گوش خود را به روی انتقاد‌های مربیان لیگ می‌بندد. این‌طور نیست؟

نه من چنین احساسی ندارم.

  • بارها گفته شده که قطبی می‌تواند با یک دستیار ایرانی به شناخت بهتری برسد.

در این بحث به‌خصوص، خود قطبی است که تصمیم نهایی را می‌گیرد. اما قطبی با این موضوع مشکلی ندارد و حتی در این باره چند نفر را به فدراسیون پیشنهاد داده است.

  • نام این افراد را می‌گویید؟

اجازه بدهید بعد از مشخص شدن تکلیف این نفرات درباره آنها صحبت کنیم. قطبی دو نفر را مدنظر دارد اما هنوز تکلیف نهایی مشخص نیست.

  • تعطیلی لیگ انتقادهای شدیدی را به دنبال داشته است. نظر شما چیست؟

مربیان لیگ بهتر است در این برهه زمانی به تقویت تیم‌های باشگاهی‌شان فکر کنند. ما در خصوص تیم ملی با هیچ باشگاهی تعارف نداریم و من این انتقادها را درست نمی‌دانم. چون تیم ملی به این تورنمنت نیاز داشت. به همین دلیل از این به بعد هم هر زمان که لازم باشد لیگ را تعطیل می‌کنیم.

  • آقای کفاشیان، راستی نظرتان راجع به بازگشت دایی به فوتبال چیست؟

از این بابت خیلی خوشحالم. دایی یکی از سرمایه‌های اصلی فوتبال ایران است. همه ما منتظر بازگشت دایی به فوتبال بودیم. امیدوارم او در کارش موفق باشد. برای دایی آرزوی موفقیت می‌کنم.

کد خبر 98358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز