یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

گروه ورزشی: یک بار دیگر تعلیق بر فوتبال ایران سایه افکند؛ آنجایی که فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌ای هشدارآمیز به علی کفاشیان از او در مورد خبر برکناری‌اش پرسید.

 در هفته گذشته بخش‌های مختلف خبر ورزشی سیما در مورد برکناری رئیس فدراسیون فوتبال گزارشی را پخش کرد که به گفته کفاشیان، فیفا بلافاصله با او تماس گرفته و در مورد صحت  این خبر سئوالاتی را مطرح کرده است. به گمان مسئولان فدراسیون جهانی این موضوع می‌تواند باعث تعلیق دوباره فوتبال ایران شود؛ موضوعی که کفاشیان برای اولین بار در ماه‌های اخیر- که همیشه بحث برکناری‌اش مطرح بوده است- آن را مطرح کرد. آیا اتفاقی در حال وقوع است؟

رئیس فدراسیون فوتبال که  نسبت به انتشار برخی شایعات از سوی رسانه‌های رسمی کشور مبنی بر برکناری‌اش از سمت ریاست فدراسیون فوتبال از حساسیت فیفا در این زمینه و خطر تعلیق دوباره فوتبال ایران ابراز نگرانی می‌کرد گفت که فیفا طی تماسی با من از بروز شایعاتی در ایران مبنی بر برکناری‌ام از فدراسیون فوتبال ابراز نگرانی کرده است. کفاشیان با انتقاد از رئیس سازمان صداو سیما به جهت درج خبر کذب شایعه برکناری‌اش در واحد مرکزی خبر و سایت برنامه فوتبال برتر اظهار داشت: «ما مدیران می‌آییم و می‌رویم ولی این فوتبال است که همیشه هست و باید پیشرفت کند و با قدرت به کار خود ادامه دهد.»

وی تصریح کرد: «اگر مشکلات فوتبال ایران به طور دقیق کارشناسی شود همه بر این نکته اذعان می‌کنند که ضعف فوتبال ایران از دوره تعلیق پیش آمد و برکناری رئیس اسبق فدراسیون فوتبال بود که باعث شد فیفا روی فوتبال ایران حساس شود و فوتبال ما تعلیق شد و ماجراهایی پیش آمد که همگان می‌دانند.» رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به تعلیق اخیر فدراسیون فوتبال عراق گفت: «باید قبول کنیم که فیفا همه کشورها را زیرنظر دارد و در واقع کمیته‌ای به صورت ویژه بحث تخطی اعضای فیفا از قوانین و اساس‌نامه‌ها را پیگیری و در صورت بروز هرگونه تخلف در تعلیق کشور خاطی، درنگ نخواهد کرد.»

کفاشیان تاکید کرد: «کسانی که به دنبال برکناری من هستند باید بدانند که انتخاب رئیس جدید 6 تا 8 ماه طول می‌کشد و این در حالی است که وقتی من برکنار شوم هیات رئیسه هم خود به خود از کار برکنار خواهد شد و این ماجرا یک ماجرای عادی نخواهد بود. من از صدا و سیما به خاطر انتشار خبر برکناری‌ام گله دارم و در تماسی که با ضرغامی داشتم اعلام کردم که نسبت به درج این خبر باید دقت و حساسیت بیشتری صورت می‌گرفت.

چراکه در انتشار این خبر نه منبع خبر مشخص بود و نه اینکه صحت آن از سوی اشخاص بلندپایه سازمان تربیت‌بدنی تایید شده بود و این در حالی است که طی ماه‌های اخیر فدراسیون با شایعه برکناری روبه‌رو بوده است اما زمانی که از اعضای مجمع سئوال شده بود برای برکناری با شما تماس گرفته‌اند یا نه، همه اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. کفاشیان به نتایج اخیر تیم ملی و بازی با اردن اشاره و تاکید کرد که نباید با احساسات مردم این‌گونه بازی کرد. اگر بحث ضعف تیم ملی و انتقاد به نتایج ضعیف آن وجود دارد باید این موضوع توسط کمیته فنی بررسی شود.

در حال حاضر وضعیت تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا خوب است و ما صدرنشین گروه خود هستیم و قطعا یکی از شانس‌های صعود به جام ملت‌ها خواهیم بود. البته باید این را هم بررسی کرد چرا در بازی‌های اخیر برخی بازیکنان مثل همیشه بازی نکردند. ما از کادر فنی تیم ملی در این‌باره حتما توضیح خواهیم خواست. اما در نظر داریم برای تدارک اردوها و بازی‌های تدارکاتی بعدی اقدام کنیم که در این باره حضور در تورنمنت 4جانبه قطر و بازی تدارکاتی با تایوان را در برنامه آماده‌سازی تیم ملی داریم.»

استعفا تنها راه نیست

طبق اساس‌نامه جدید، برای برکناری یا استعفای رئیس فدراسیون نیاز به ملزوماتی است که به طور مثال او بعد از برکناری توسط مجمع یا استعفا، ساختمان فدراسیون فوتبال را ترک نخواهد کرد و تا برگزاری مجمع انتخابات در فدراسیون حضور خواهد داشت.مجمع عمومی عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری فدراسیون است که در ماده 24 در مورد اعضای مجمع و در ماده
25 درخصوص اختیارات مجمع مفصلا در اساس‌نامه بحث شده.

در این میان آنچه در این مورد پرابهام است اینکه در ماده 25 اساس‌نامه اختیارات مجمع  به درستی روشن نیست. گرچه در بند 2-16 ماده 30 استیضاح عضو یا اعضای انتخابی مجمع و رای اعتماد مجدد طرح شده، اما روشن نیست این امر چگونه باید باشد. در اساس‌نامه قبلی این امر صراحت داشت اما می‌توان چنین استنباط کرد، چون وضع آیین‌نامه‌ها و مقررات ناظر بر اجرای اساس‌نامه با مجمع است، می‌توان آیین‌نامه‌ای هم در این خصوص تهیه کرد و نحوه استیضاح را در آن روشن کرد که استیضاح هیات رئیسه یا رئیس فدراسیون چگونه باید باشد.

در اساس‌نامه قبلی با پیشنهاد 15 نفر از اعضا می‌شد رئیس فدراسیون را در صورت تصویب اکثریت مطلق مجمع استیضاح کرد. در ماده 26 که در مورد حد نصاب مجمع بحث شده در بند 3 آن هم اشاره‌ای به برکناری اعضای منتخب فدراسیون شده که از این ماده هم می‌توان چنین استنباط کرد که برکناری اعضای منتخب نیاز به اکثریت مطلق دارد و در ماده 28 در بند 8 برای انتخاب رئیس، کسب دوسوم اکثریت آرا شرط شده، اما درخصوص عزل، موضوع مسکوت است.

 دو موضوع مهم در ماده 24 قید شده، یکی در بند 4 که بیان کرده کلیه اعضای مجمع از حق رای برابر برخوردارند و دیگری در بند 6 که رئیس مجمع از بین اعضای مجمع انتخاب شود. این دو امر بیانگر آن است که تدوین‌کنندگان اساس‌نامه بسیار مقید بوده‌اند غیردولتی بودن فدراسیون را رعایت کنند.

با این پیش‌فرض برکناری یا استعفای علی کفاشیان مشکلاتی را برای فوتبال کشور به وجود خواهد آورد؛ جایی که با توجه به حساسیت‌هایی که فیفا روی ایران دارد منجر به وقوع اتفاقاتی همانند تعلیق دو سال قبل می‌شود. مگر اینکه مسیر برکناری یا استعفای کفاشیان منطقی و به دور از رفتارهای آمرانه گذشته باشد و فیفا از تمام مراحل آن آگاهی داشته باشد.

کد خبر 96270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز