شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

مهدی ربوشه: فدراسیون فوتبال کشورمان از سوی AFC به عنوان نامزد بهترین فدراسیون فوتبال سال آسیا معرفی شده است.

این در حالی است که سال گذشته، انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان فدراسیون برتر آسیا حرف‌وحدیث‌های فراوانی را در رسانه‌های داخلی به همراه داشت. خیلی‌ها هنوز جمله معروف عادل فردوسی‌پور را به خاطر دارند که عنوان اولی فدراسیون فوتبال ایران با توجه به بی‌برنامگی‌های روشنی که در درون فوتبال ایران وجود داشت را خنده‌دار توصیف کرد؛ انتقادی که باعث واکنش سخت مسئولان فدراسیون فوتبال شد. اما در خصوص این موضوع و دیگر مسائل مربوط به فوتبال کشورمان، نقطه‌نظرات علی کفاشیان را می‌خوانید که در گفت‌وگو با همشهری حرف‌های تازه‌ای را مطرح کرده است.

  • آقای کفاشیان، آیا فدراسیون فوتبال برای دومین بار قرار است از سوی AFC به عنوان فدراسیون فوتبال برتر سال آسیا انتخاب شود؟

خب، این اتفاق مهمی است. AFC در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند. آنها با توجه به عملکرد فدراسیون فوتبال کشور‌ها این عنوان را اهدا می‌کنند.

  • اما فوتبال ما هنوز مشکلات فراوانی دارد. قبول دارید؟

بله، حتما همین‌طور است. ما باید بیش از اینها کار کنیم. فوتبال ما بیش از اینها ظرفیت و شایستگی دارد. اما نکته اینجاست که AFC از همه فدراسیون‌ها نمره 20 می‌خواهد. مثلا اگر قرار بوده ساختمان20 طبقه ساخته شود ما 10 طبقه آن را ساخته‌ایم. در حالی که دیگر فدراسیون‌ها هنوز 5 طبقه هم نشده‌اند. خب، این تفاوت‌هایی است که باید مدنظر قرار گرفته شود.

  • این روزها عده‌ای در خصوص موضوع نامزدشدن فدراسیون فوتبال از سوی AFC واکنش‌هایی نشان داده‌اند. آیا در جریان این موضوع هستید؟

بله، موضع‌گیری‌هایشان را می‌بینیم. اهمیتی ندارد. این عده از روی حسادت حرف می‌زنند. ناراحت هستند. اشکالی ندارد. ما خوشحال هستیم. خوشحالیم که فدراسیون فوتبال ایران نامزد فدراسیون فوتبال برتر آسیاست. بالاخره فوتبال ما باید احیا شود. باید خود را باور کند.

حالا عده‌ای مدام قصد دارند این جریان را به ناامیدی تبدیل کنند و بگویند که ما هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم. اشکالی ندارد. آنها کار خودشان را انجام بدهند. ما هم به کار خودمان می‌رسیم. خوشبختانه من فامیل بن‌همام نیستم. هیچ نسبتی هم با او ندارم که در این خصوص مورد اتهام قرار بگیرم.

  • آقای کفاشیان، این روزها حریفان تدارکاتی تیم ملی به یک موضوع مبهم تبدیل شده است. نظرتان چیست؟

همه بازی‌های تدارکاتی انتخاب مستقیم افشین قطبی است. هر طور که او خواسته است عمل کرده‌ایم. سرمربی تیم ملی برنامه‌هایش را به ما ارائه می‌دهد و فدراسیون نیز طبق آن برنامه با حریفان تدارکاتی رایزنی و مذاکره می‌کند؛ همین.

  • پس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در این بین چه نقشی دارد؟

آنها برنامه‌ها را بررسی می‌کنند. تایید آنها برای ما اهمیت دارد.

  • اگر کمیته فنی نظر قطبی را در مواردی تایید نکرد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

این اتفاق رخ نمی‌دهد. چون مسائل میان کمیته فنی و تیم ملی از طریق گفت‌وگو حل خواهد شد و به تفاهم می‌رسند.

  • مذاکره ما با اسپانیا به کجا رسید؟

ما مذاکرات را به زودی آغاز می‌کنیم اما مذاکره با ترکیه جدی خواهد بود. چون قطبی تاکید دارد که بازی با تیم ملی ترکیه بسیار مفید است. قرار است آقای حسین‌پور، سفیر ایران در ترکیه مقدمات مذاکرات را فراهم کند.

  • آقای کفاشیان در حالی که فدراسیون فوتبال تاکید دارد از این به بعد سازمان لیگ حق ندارد بازیکن یا مربی را محروم کند گویا مسئولان ستاد منشور اخلاقی از تصمیم فدراسیون فوتبال دل خوشی ندارند. نظرتان چیست؟

ببینید، یکی، دو نکته مهم وجود دارد؛ اولا باید بگویم همانطور که فدراسیون فوتبال روی مسائل اخلاقی حساسیت ویژه‌ای دارد به همان اندازه تاکید دارد که کمیته انضباطی مرجع اصلی رسیدگی به تخلفات اهالی فوتبال است. در ثانی فکر نمی‌کنیم مسئولان سازمان لیگ و ستاد منشور اخلاقی از تصمیم فدراسیون دلخور باشند. چون این یک دستور است و باید اجرا شود.

  • راستی بحث تغییر اساس‌نامه فدراسیون فوتبال به کجا رسید؟

ما معتقدیم در اساس‌نامه فعلی، باید تغییراتی ایجاد شود اما این موضوع در مجمع فدراسیون فوتبال باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

  • آیا طرح واعظی آشتیانی که تاکید کرده آن را به سازمان ورزشی خواهد داد در این‌باره به اجرا درمی‌آید؟

صحبت از طرح نیست. آقای آشتیانی نظراتش را مطرح کرده است. به هرحال تغییر یا هرگونه اصلاحاتی در اساس‌نامه فدراسیون فوتبال برعهده مجمع فدراسیون خواهد بود.

کد خبر 95687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز