یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

گروه ورزشی- مهدی ربوشه: «منشور اخلاقی باید توسط خود باشگاه‌ها به اجرا درآید.» این همان نکته‌ای است که مسئولان فدراسیون فوتبال همچنان از درک آن عاجزند.

 مهم‌تر اینکه بحث منشور اخلاقی به تدریج طی ماه‌های اخیر میان اهالی فوتبال شکاف ایجاد کرده است. موضوعی که رئیس فدراسیون فوتبال درباره‌اش با شوخ‌طبعی سخن می‌گوید و از سویی دیگر مسئولان سازمان لیگ و ستاد منشور اخلاقی در موضعی کاملا متفاوت حتی توصیه‌های علی کفاشیان را نیز نادیده می‌گیرند و تاکید می‌کنند: «منشور اخلاقی با قدرت بیشتری کارش را دنبال خواهد کرد.»

خط و نشان مسئولان ستاد منشور اخلاقی در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش علی کفاشیان به طور رسمی اعلام کرد: «از این به بعد سازمان لیگ حق دخالت در مسائل انضباطی را ندارد.» اما به نظر می‌رسد رئیس فدراسیون فوتبال از قدرت کافی برای اعمال نظر خود برخوردار نیست.

همان نقطه ضعفی که واعظی‌آشتیانی بارها روی آن دست گذاشته و تاکید کرده که در فدراسیون فوتبال اساسا رئیس هیچ معنایی ندارد. با همه این حرف‌ها تازه‌ترین اظهارات علی کفاشیان که تاکید کرده قصد دارد برای مدتی طولانی ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشته باشد در حالی به محل سئوال تبدیل شده که خیلی‌ها اعتقاد دارند وی حتی از عهده هدایت نیروهای تحت نظر خود در فدراسیون فوتبال نیز برنمی‌آید. در غیر این صورت یک روز بعد از واگذاری مسائل انضباطی و به خصوص منشور اخلاقی به کمیته انضباطی، رئیس سازمان لیگ در مصاحبه‌اش تاکید نمی‌کرد که تا زمانی که من هستم منشور اخلاقی اجرا خواهد شد.

تصمیمات علی کفاشیان و مهدی تاج که نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود در حالی طی هفته‌های اخیر از سوی مسئولان ستاد منشور اخلاقی مورد بی‌توجهی قرار گرفته که به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال در خصوص سامان دادن به حاشیه‌های منشور همچنان در گیرودار اظهارات و تصمیم‌گیری‌های متناقض گرفتار آمده است.

مبارزه با فساد و بداخلاقی

مخالفان طرح منشور اخلاقی که بارها به بیان نقطه نظرات خود پرداخته‌اند همواره روی یک اصل توافق داشته‌اند؛ در فوتبال باید با مسائلی همچون دوپینگ، تبانی و فساد اخلاقی مبارزه کرد.

مخالفان اما نسبت به عملکرد سازمان لیگ و ستاد منشور اخلاقی انتقاداتی داشته‌اند که دسته‌بندی آن به این صورت است؛ پرهیز از نگاه سلیقه‌ای و مهم‌تر رسیدگی به تخلفات از کانال کمیته انضباطی. اما هیچ یک از این انتقادها تاکنون جدی گرفته نشده است. ماجرای منشور اخلاقی تا جایی حاشیه برانگیز بوده که درون فدراسیون فوتبال نیز شکاف‌هایی ایجاد کرده است. حمایت رئیس فدراسیون فوتبال از فیروز کریمی شاهدی بر این ادعا است.

مربی‌ای که از سوی سازمان لیگ و ستاد منشور اخلاقی به شدت مورد توبیخ قرار گرفته است. به نظر می‌رسد پس از اجرایی نشدن تصمیمات علی کفاشیان که همواره با خونسردی خاصی در خصوص مسائل مهم فوتبال کشورمان سخن می‌گوید موجی از ناهماهنگی در فدراسیون فوتبال به وجود آمده است.

در این بین برخی مربیان لیگ برتر همچون محمد مایلی‌کهن به راحتی به خودشان اجازه می‌دهند درباره دیگر مربیان اظهارنظرهای تندی کرده و حتی با توهین سخن بگویند و سپس شعار مبارزه با بداخلاقی سر دهند. اتفاقی که از سوی فیروز کریمی با کنایه‌ای معنادار همراه بود؛ «اگر از مایلی‌کهن شکایت کنم، سازمان لیگ برای سی و پنجمین بار فقط به او تذکر می‌دهد.» یک روز بعد این عزیزمحمدی بود که در مصاحبه‌ای گفت: «برای ما مایلی‌کهن و کریمی فرقی ندارند.»

اما عملکرد سازمان لیگ در برخورد با سرمربی سایپا گویای واقعیت دیگری است. در چنین شرایطی رئیس فدراسیون فوتبال به جای تاکید بر این موضوع که تنها کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حق برخورد با متخلفان را دارد ترجیحا در برنامه‌ای تلویزیونی دست به فرافکنی می‌زند و در خصوص مسائلی دست به گلایه می‌زند که هرگز مشکلات فوتبال ایران نبوده است. اما واکنش‌های مجتبی شریفی، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز در خصوص منشور اخلاقی جالب توجه است.

وی که تا پیش از اظهارنظر رسمی کفاشیان و نایب رئیس فدراسیون فوتبال از برخی دوستان رسانه‌ای خود درخواست می‌کرد تا روی موضوع کنار رفتن سازمان لیگ از معادلات رسیدگی به پرونده‌های انضباطی حساسیت نشان دهند، حالا با اتخاذ موضعی کاملا محافظه‌کارانه در خصوص افرادی چون فرهاد کاظمی، فیروز کریمی و محمد مایلی‌کهن از هرگونه اظهار نظر مستقیمی پرهیز و همه چیز را به روزهای آینده موکول می‌کند. این در حالی است که گفته می‌شود رئیس کمیته انضباطی به واسطه دوستی محمد مایلی‌کهن و عزیزمحمدی هرگز در مقام توبیخ یا محرومیت سرمربی سایپا اقدامی نخواهد کرد. این شایعات در حالی شکل جدی‌تری به خود گرفته که به نظر می‌رسد مسئولان درجه یک فدراسیون فوتبال از حل بحران موجود ناتوان هستند.

کنایه کاظمی به سازمان لیگ

فرهاد کاظمی در حال حاضر سمت رسمی‌ای در ابومسلم ندارد ولی مسئولیت فنی این تیم در اختیار اوست. او پس از شکست مقابل پاس همدان به شدت علیه عزیزمحمدی و علیپور موضع گرفت. فرهاد کاظمی که در این مسابقه هم از روی سکوها شاهد بازی تیمش بود با انتقاد از عزیزمحمدی و علیپور می‌گوید: «من کارت مربیگری‌ام را از AFC گرفته‌ام و به هیچ عنوان منتظر نیستم که کارتم را این آقایان صادر کنند. آنها خودشان را کمیته انضباطی، شورای استیناف، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و همه‌کاره می‌دانند و برای خودشان قانون تعیین می‌کنند. آقایان می‌گویند فلان مربی آمده و پس از عذرخواهی مشکلش حل شده است. مگر شما چه‌کاره هستید که کسی را محروم کنید یا کسی را ببخشید؟

علی کاظمی 30 سال در فوتبال این مملکت خدمت کرده ولی یک بار هم مصاحبه نکرده است در صورتی که این آقایان هر روز از این کانال تلویزیونی به کانال دیگر می‌روند و در تمامی سایت‌ها و روزنامه‌ها مصاحبه می‌کنند. این دو نفر مشکل دارند و من مشکل خصوصی علیپور و عزیزمحمدی را به خودشان گفته‌ام.»کاظمی در پایان حرف‌هایش می‌گوید:
«22 سال در این فوتبال مربیگری کردم ولی یک بار به عنوان مربی هفته انتخاب نشدم. سال گذشته هم زمانی که سرمربی سپاهان بودم یک داور را پیدا نمی‌کردید که از برخورد و حرف‌های من ناراحت شده باشد. من به این آقایان بله‌قربان نمی‌گویم و اصلا سازمان لیگ و این دو نفر را قبول ندارم. از آنها شکایت کرده‌ام و به AFC هم همین شکایت را ارائه دادم. من فقط کمیته انضباطی را قبول دارم.»

شریفی: معیار مصاحبه را تدوین می‌کنیم

فرهاد کاظمی فوتبال ایران را تهدید به تعلیق کرده است. آیا در این مورد کمیته انضباطی واکنشی نشان نخواهد داد؟ شریفی در پاسخ به این سئوال گفت: «فیروز کریمی روز دوشنبه و فرهاد کاظمی روز سه‌شنبه به فدراسیون می‌آیند و کمیته انضباطی به درخواست آنها رسیدگی خواهد کرد. آنها مستنداتی را ارائه کرده‌اند و خواستار رسیدگی به آنها هستند. در زمینه تهدید به تعلیق هم پس از جلسه با آنها صحبت خواهم کرد.» وی در واکنش به مصونیت قضایی مایلی‌کهن در فدراسیون فوتبال نیز تاکید کرد: «قرار است در این هفته معیارهای مصاحبه را تدوین و منتشر کنیم. پس از تعیین معیارهای مصاحبه بدون آنکه بازیکن یا مربی را احضار کنیم فردی که از این معیارها تخطی کرده را محروم خواهیم‌ کرد.

نمی‌خواهیم بدون آنکه کسی را از جرمش واقف کنیم، تنبیه کنیم. ضمن اینکه در این مدتی که من نبودم با هیچ کدام از مصاحبه‌‌ها برخورد نشده است اما پس از تعریف معیارهای مصاحبه با افراد خاطی برخورد می‌کنیم؛ چه این مصاحبه با خبرگزاری باشد چه با روزنامه و چه پس از پایان مسابقه.» سال گذشته رئیس کمیته انضباطی با توجه به برخی مصاحبه‌ها در مقام اعمال محرومیت‌ها برآمد اما اخیرا از تامل بیشتر راجع به رسیدگی به چنین تخلفاتی سخن می‌گوید. روز گذشته رئیس و نایب رئیس فدراسیون با انتقاد از شرایط فعلی پیش‌آمده در خصوص منشور اخلاقی و عوامل اجرایی آن اعلام کردند با تشکیل جلسه‌ای 4نفره به وضعیت مربیان منشوری رسیدگی خواهند کرد.

کد خبر 97209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز