یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

مهدی ربوشه‌: آیا تازه‌ترین اظهارات نایب رئیس فدراسیون فوتبال پایانی است بر جنجال‌هایی که موضوع منشور اخلاقی در فوتبال ایران به وجود آورده است؟

این سئوالی است که اگر پاسخ آن مثبت باشد واکنش تند رئیس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال را به همراه دارد. منشور اخلاقی که در ماه‌های اخیر، حرف و حدیث‌های فراوانی را در بین اهالی فوتبال به وجود آورده از این به بعد شکل کاملا متفاوتی به خود می‌گیرد و این البته برداشتی از تازه‌ترین واکنش مهدی تاج در قبال منشور اخلاقی است. مهدی تاج، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی تلویزیونی رسما اعلام کرد که  سازمان لیگ برتر از این پس به هیچ بهانه‌ای اجازه محروم‌کردن بازیکنان را ندارد و هرگونه محرومیت احتمالی، باید با نظر و اعلام مستقیم کمیته انضباطی انجام شود.

منشور اخلاقی و حاشیه‌های آن در فوتبال ایران

پس از تدوین و ابلاغ منشور اخلاقی، سازمان لیگ برتر خود را مجری مفاد منشور می‌دانست و بازیکنانی مثل نیکبخت‌واحدی و حنیف عمران‌زاده، با نظر این سازمان نیم‌فصل اول لیگ برتر را از دست دادند. منشور اخلاقی در حالی به اجرا درآمد که اهالی فوتبال نسبت به شیوه رفتاری مسئولان این ستاد انتقادهای جدی داشتند؛ انتقادهایی که مورد بی‌توجهی قرار گرفت. عزیزمحمدی بارها در این خصوص تاکید کرد که قبل از تدوین چنین منشوری باشگاه‌ها در جریان قرار گرفته‌اند و اگر نظری داشته‌اند، می‌بایست در همان مقطع زمانی نقطه‌نظرات‌شان را مطرح می‌کردند.

تاج در این خصوص می‌گوید: «آیین‌نامه جدید کمیته انضباطی روز چهارشنبه ابلاغ شد و با توجه به قوانین جدید هرگونه جریمه و محرومیتی باید با نظر مستقیم کمیته انضباطی اعمال شود. بنابراین تمامی امور مربوط به منشور اخلاقی هم در حیطه فعالیت کمیته انضباطی قرار می‌گیرد و هیچ نهادی نمی‌تواند راسا در این خصوص اقدام کند.» پیش از این، سازمان لیگ برتر مدعی بود کمیته انضباطی نباید در مسائل مربوط به منشور دخالت کند اما با اجرای آیین‌نامه جدید سازمان لیگ، دیگر حق دخالت در امور انضباطی بازیکنان را ندارد و به نظر می‌رسد افرادی که با این سازمان مشکل داشتند به زودی مجوز حضور در میادین را به دست خواهند آورد.

مسئولان منشور اخلاقی با این شعار که از این پس در فوتبال ایران حاشیه امنیتی برای افراد سودجو وجود نخواهد داشت کار خود را شروع کردند اما در ادامه مسائلی به وجود آمد که اهالی فوتبال نسبت به این شعار دچار تردید شدند. اصلی‌ترین انتقاد اهالی فوتبال این بود که مسئولان ستاد منشور اخلاقی حق ندارند به بهانه محقق‌کردن مسائل اخلاقی در فوتبال ایران وارد حریم خصوصی افراد شوند. انتقادی که سازمان لیگ در خصوص آن واکنش نشان داد. عزیزمحمدی دراین باره تاکید می‌کرد: «ما بازیکن یا مربی را محروم نمی‌کنیم اما صلاحیت‌شان را نیز تایید نمی‌کنیم؛ همین.»

این استدلال حداقل برای رئیس کمیته انضباطی که از سوی رسانه‌ها تحت فشار قرار گرفته بود، قابل هضم نبود. اختلافات میان کمیته انضباطی و سازمان لیگ شدت گرفت. تا جایی که حتی دخالت علی کفاشیان نیز کارساز نبود. مجتبی شریفی به تداخل وظایف میان کمیته انضباطی و سازمان لیگ قایل بود؛ اعتراضی که در نهایت به جایی نرسید. در این بین اهالی فوتبال به صورت مکرر درباره منشور اخلاقی دست به اظهارنظر زدند. از ناصر حجازی گرفته تا امیر حاج‌رضایی و امیر واعظی آشتیانی که نوع اجرای منشور اخلاقی را مناسب نمی‌دیدند و به مسئولان این ستاد انتقاد داشتند.

تعداد مخالفان بیشتر هم شد. واکنش مسئولان سازمان لیگ و ستاد منشور اخلاقی نیز در نوع خود جالب توجه بود. آنها اعتقاد داشتند که برخی محرومان منشور اخلاقی تلاش کردند به ‌واسطه ارتباط‌ خود با برخی مطبوعاتی‌ها، مسئولان سازمان لیگ فدراسیون فوتبال را تحت فشار قرار دهند تا شاید زمینه عقب‌نشینی آنها در برابر محرومیت‌شان فراهم شود.

مواضع متناقض رئیس فدراسیون فوتبال نیز هر بار بیشتر به ابهامات منشور اخلاقی اضافه می‌کرد؛ او یک‌ بار منشور اخلاقی را توصیه‌ای می‌دانست که از سوی سازمان لیگ در اختیار باشگاه‌ها قرار گرفته و آن را قانون برنمی‌شمرد و بار دیگر از الزام باشگاه‌ها و اهالی فوتبال در این خصوص سخن می‌گفت.

 جنجال کاظمی علیه عزیزمحمدی

شاید ماجرای استخدام سرمربی جدید باشگاه ابومسلم، نقطه اوج اختلافاتی بود که مرزبندی میان مخالفان و مسئولان ستاد منشور اخلاقی را جدی‌تر کرد. مدیرعامل ابومسلم پس از اینکه فرهاد کاظمی را جذب کرد در این‌باره گفت: «فرهاد کاظمی هیچ منعی برای فعالیت ندارد چراکه رئیس کمیته انضباطی به‌طور خصوصی به من اعلام کرد ما با او قرارداد ببندیم.»

این موضوع نشانگر این نکته بود که مجتبی شریفی نیز به جمع مخالفان پیوسته است. چه اساسا این موضوع را که مسولان ستاد منشور اخلاقی باید در خصوص متخلفان تصمیم‌گیری کنند را قبول نداشت. در این بین سازمان لیگ و در راس آن عزیزمحمدی تاکید داشتند که فرهاد کاظمی به دلیل مشخص نبودن پرونده‌اش نمی‌تواند در لیگ برتر به عنوان سرمربی فعالیت کند بنابراین از نظر سازمان لیگ، قرارداد وی با باشگاه ابومسلم دارای وجاهت قانونی نیست. تاکنون جزییات علت اصلی محرومیت فرهاد کاظمی از مربیگری در لیگ برتر اعلام نشده است.

در همین حال، باشگاه ابومسلم  در تازه‌ترین واکنش خود درباره محرومیت فرهاد کاظمی از نشستن روی نیمکت مربیگری این تیم اعلام کرده است: «در صورت عدم صدور کارت مربیگری برای فرهاد کاظمی از سوی سازمان لیگ، باز هم کاظمی نفر اول کادر فنی این تیم خواهد بود.» بنابر اعلام باشگاه ابومسلم خراسان حتی در صورت عدم صدور کارت مربیگری برای فرهاد کاظمی و همچنین مخالفت ستاد منشور اخلاقی با سرمربیگری او در تیم ابومسلم، بازهم وی نفر اول کادر فنی این تیم خواهد بود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «باشگاه ابومسلم خراسان برای رفع مشکل فرهاد کاظمی آماده انجام هرگونه همکاری با سازمان لیگ و ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال است تا این مربی بتواند روی نیمکت سرمربیگری ابومسلم در لیگ برتر بنشیند اما اگر این همکاری نتیجه‌ای در بر نداشته و فدراسیون با حضور وی در نیمکت ابومسلم مخالفت کند، باز هم از نظر باشگاه فرهاد کاظمی سرمربی ابومسلم خواهد بود و تمامی اختیارات فنی تیم به او داده می‌شود.»

هشدار فدراسیون به سازمان لیگ

مهدی تاج در خصوص رسیدگی به مسائل انضباطی در فوتبال ایران گفت: «آیین‌نامه جدید کمیته انضباطی روز چهارشنبه ابلاغ شد و با توجه به قوانین جدید هرگونه جریمه و محرومیتی باید با نظر مستقیم کمیته انضباطی اعمال شود بنابراین تمامی امور مربوط به منشور اخلاقی هم در حیطه فعالیت کمیته انضباطی قرار می‌گیرد و هیچ نهادی نمی‌تواند راسا در این خصوص اقدام کند.»

پیش از این سازمان لیگ برتر مدعی بود کمیته انضباطی نباید در مسائل مربوط به منشور دخالت کند اما با اجرای آیین‌نامه جدید سازمان لیگ دیگر حق دخالت در امور انضباطی بازیکنان را ندارد و به نظر می‌رسد افرادی که با این سازمان مشکل داشتند به زودی مجوز حضور در میادین را به دست خواهند آورد. اما سردار عزیزمحمدی نیز در واکنش به اظهارات تاج فعلا سکوت‌پیشه کرده است. او می‌گوید: «نمی‌خواهم حرفی بزنم که رسانه‌ها برداشت‌های مختلفی از آن داشته باشند.

اما از حرف‌های عزیزمحمدی پیدا است که او به شدت از موضع‌گیری‌های مسئولان فدراسیون فوتبال دلخور است. شاید اگر مسئولان ستاد منشور اخلاقی با انعطاف بیشتری نسبت به منتقدان رفتار می‌کردند مسئولان رده بالای فدراسیون فوتبال تصمیم نمی‌گرفتند که این سازمان لیگ و ستاد منشور اخلاقی را از دایره رسیدگی به تخلفات اهالی فوتبال کنار بزنند و همه چیز را به کمیته انضباطی واگذار کنند.»

کد خبر 95210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز