گروه اقتصادی: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها15 دی از صحن علنی مجلس به شورای نگهبان فرستاده شد تا یک قدم دیگر به اجرا نزدیک شود.

به احتمال بسیار زیاد هدفمند کردن یارانه‌ها از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد، به‌علت اطلاع‌رسانی ناقص، همچنان مردم از جزئیات آن بی‌خبر یا کم‌ اطلاعند. این در حالی است که این طرح بسیار اساسی و بزرگ است و بدون همیاری مردم اجرایی نخواهد بود و مطمئنا همیاری مردم منوط به آگاهی کامل آنان از جزئیات طرح است.

در همین زمینه براساس نتایج یک نظرسنجی که توسط مرکز آموزش و پژوهش همشهری صورت گرفته، 80درصد مردم از میزان یارانه نقدی که قرار است دولت به خانوارها اعطا کند، بی‌اطلاع هستند. این نظرسنجی از نهم تا سیزدهم دی‌ماه امسال به‌صورت تلفنی از 600نفر از شهروندان مناطق مختلف تهران (300نفر مرد و 300نفر زن) صورت گرفته است.

براساس این نظرسنجی که بیشترین پاسخگویان آن (58درصد) در محدوده سنی 21 تا 40 سال قرار داشتند، 66درصد افراد با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مخالفند و 80درصد هم از رقم یارانه نقدی بی‌خبرند. همچنین تصور 36درصد پاسخگویان این است که دولت ماهانه به آنان بین 30 تا 50هزار تومان پرداخت خواهد کرد.

همچنین 28درصد نیز اعتقاد دارند که این رقم بین 50 تا 100هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که براساس آخرین محاسبات، رقم یارانه نقدی حدود 20هزار تومان برآورد شده است. تفاوت رقم واقعی یارانه نقدی با تصورات مردم، زنگ خطری برای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

جالب اینجاست که 36درصد پاسخگویان این نظرسنجی توقع دارند که میزان کمک هزینه دولت درصورت حذف یارانه‌ها هر سال با نرخ تورم محاسبه شود و افزایش یابد. در بخش دیگری از این نظرسنجی 50 درصد پاسخگویان به این پرسش که آیا مردم اطلاعات واقعی خود را در پرسشنامه‌های طرح تحول اقتصادی نوشته‌اند، پاسخ منفی داده‌اند. این در حالی است که محاسبات دولت برای تقسیم‌بندی خانوارها برای دریافت یارانه نقدی براساس طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار است.

از سوی دیگر از 600نفری که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند فقط 53درصد اعلام کردند که پرسشنامه را تکمیل و ارسال کرده‌اند و 40درصد نیز از عدم‌تکمیل آن سخن گفتند و 7درصد هم اعلام داشتند که اصلا پرسشنامه‌ای دریافت نکرده‌اند.

به هر حال نتایج این نظرسنجی بیانگر مشکلات جدی در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌هاست و به‌نظر می‌رسد افکار عمومی آگاهی دقیقی از جزئیات طرح ندارند که این مسئله می‌تواند اجرای طرح را با مشکل مواجه سازد.  نتایج کامل این نظرسنجی در روزهای آینده در صفحه اقتصادی منتشر خواهد شد.

کد خبر 98858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز