یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد راهکارهای حل اختلاف نظر میان دولت و مجلس در مورد ماده 13 لایحه‌ هدفمند کردن یارانه‌ها با تصریح بر اینکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امکان بازگشت به مصوبات پیشین مجلس وجود ندارد، تاکید کرد:

مجلس نمی‌تواند درخواست دولت را در این زمینه برطرف کند.

پس از تصویب ماده 13لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و مخالفت مجلس با درخواست دولت برای تشکیل صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت تهدید کرد که لایحه را پس خواهد گرفت.

اما اظهارات24 آبان رئیس مجلس‌ نشان  از بی‌نتیجه ماندن تهدید دولت  دارد. 24 آبان علی لاریجانی پس از مراسم افتتاح نمایشگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی ضمن آنکه از عدم‌امکان تجدیدنظر در ماده 13لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در شرایط فعلی سخن گفت، درباره راه‌های تامین نظر دولت اظهار داشت: یکی از راهکارها این است که پس از تصویب این لایحه در مجلس، شورای نگهبان به آن ایراد بگیرد و بار دیگر آن را به مجلس ارائه دهد. وی افزود: درحال حاضر نمایندگان به ماده 13 رای داده‌اند و به‌رغم اختلاف 2 قوه، مجلس نمی‌تواند به بررسی دوباره‌ این مسئله برگردد.

لاریجانی درباره راهکار دیگر تامین نظر دولت نیز گفت:‌ از نظر قانون اساسی راهکاری برای رفع این اختلاف وجود دارد و آن، این‌ است که براساس اصل 107 قانون اساسی که مربوط به اختیارات رهبری است رفع اختلاف و تنظیم روابط بین قوا به ایشان واگذار شده است.

وی خاطرنشان ساخت: ‌رهبری می‌تواند در این زمینه به اختلاف میان دولت و مجلس پایان دهد. لاریجانی در عین حال تصریح کرد:‌ مجلس درخصوص ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بر نظر خود استوار است و ایجاد صندوق تجمیع درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را خلاف قانون اساسی می‌داند و این یک بحث کارشناسی است. رئیس مجلس با تاکید برنظارت مجلس بر اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: توصیه‌ می‌کنیم اجرای این لایحه با دقت زیادی صورت گیرد.

در همین حال، سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس نیز با اشاره به جلسه‌شنبه شب این کمیسیون برای بررسی ماده 13 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: در این جلسه نظرات دولت و کمیسیون در این زمینه بررسی شد اما به نتیجه خاصی نرسیدیم. کاظم دلخوش،‌ با بیان اینکه25 آبان (دوشنبه) جلسه نهایی کمیسیون برگزار می‌شود، عنوان کرد: دولت خواستار تسهیل در کارش است تا بتواند هدفمندکردن یارانه‌ها را راحت‌تر اجرا کند.

جلسه مشترک اعضای کمیسیون ویژه مجلس با رئیس‌جمهور

دولت برای تامین نظر خود در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که به احتمال فراوان در جلسه فردای مجلس تصویب نهایی خواهد شد، جلسه مشترکی با کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس برگزار خواهد کرد.

بر این اساس، قرار است که اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس صبح امروز با رئیس‌جمهور دیدار ‌کنند. اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی امروز 8 صبح در دفتر ریاست‌جمهوری با محمود احمدی‌نژاد دیدار می‌کنند.

هدف از برگزاری این جلسه بحث و تبادل نظر درخصوص ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌هاست.  اعضای کمیسیون ویژه امروز عصر نیز در مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه می‌دهند و تصمیم نهایی خود را در این خصوص اتخاذ می‌کنند.

کد خبر 95291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز