همشهری آنلاین: شبه نظامیان حوثی آمادگی خود را برای مذاکره با دولت یمن و پذیرش پیشنهاد رئیس جمهور این کشور برای آتش بس اعلام کردند

به گزارش ایسنا، محمد عبدالسلام، سخنگوی گروه حوثی یمن در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: چنانچه جنگ متوقف شود ما آماده مذاکره هستیم.

وی گفت: این موضع‌گیری در پاسخ به اعلام آمادگی علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن برای توقف جنگ و اعلام آتش بس صورت گرفته است.

عبدالسلام با اشاره به شرط‌های مطرح شده از سوی رئیس جمهور یمن گفت: ما شروط پنج‌گانه را پس از توقف کامل حملات نظامی علیه مواضع مان در شمال کشور می‌پذیریم.

وی تاکید کرد: شبه نظامیان گروه حوثی تابستان گذشته نیز آتش بس را پذیرفته و برای مذاکره با دولت اعلام آمادگی کردند اما ارتش ضمن نادیده گرفتن این پیشنهاد به حملات خود ادامه داد.

سخنگوی گروه حوثی گفت: ما از دعوت رئیس جمهور یمن به انجام مذاکرات استقبال کرده و آن را اقدامی مثبت و گامی صحیح در جهت تحقق صلح و بازگشت امنیت و ثبات به یمن می‌دانیم.

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، این در حالی است که رئیس جمهور یمن به 5 شرط قبلی خود شرط جدیدی را نیز اضافه کرده بود که شامل عدم حمله شبه نظامیان حوثی به خاک عربستان است که حوثی‌ها نیز در بیانیه خود تاکید کردند این شرط را نیز خواهند پذیرفت.

شبه نظامیان حوثی در بیانیه خود تاکید کردند که این موضع‌گیری در راستای تمایل دایمی آنها به حفظ جان و مال شهروندان و جلوگیری از افزایش مشکلات و جنگ‌ها در کشور صورت گرفته است.

در این بیانیه درخصوص درگیری‌ها با عربستان، حوثی‌ها بار دیگر تاکید کردند که خاک عربستان را هدف قرار نمی‌دهند.

شبه نظامیان حوثی خاطر نشان کردند: احترام به همسایگان اقدامی شرعی و اخلاقی است.

این در حالی است که طی دو روز گذشته درگیری‌ها بین نیروهای یمن و شبه نظامیان حوثی ادامه داشت.

منابع محلی استان صعده اعلام کردند: حوثی‌ها توانستند بخش‌هایی از مناطقی را که در جنگ‌های اخیر تحت کنترل ارتش درآمده بود به مناطق تحت کنترل خویش بازگردانند.

در همین حال حملات موشکی و خمپاره‌ای نیروهای ارتش یمن نیز به استان‌های شمالی این کشور طی دو روز گذشته شدت یافت.

از سوی دیگر با توجه به اعلام صدور کمک‌های انسانی و نظامی به تشکیلات القاعده در یمن از سوی گروه‌ شباب المجاهدین سومالی نیروهای امنیتی یمن تدابیر شدیدی را برای کنترل سواحل این کشور با کشورهای شاخ آفریقا اتخاذ کردند.

دیوید پترائوس، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا نیز در دیدار با رئیس جمهور یمن نامه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را در خصوص روابط دو جانبه و همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه امنیتی و مبارزه با تروریسم به وی ابلاغ کرد.

پترائوس در دیدار با علی عبدالله صالح به وی به دلیل موفقیت عملیات‌های نیروهای امنیتی یمن علیه تشکیلات القاعده در این کشور تبریک گفت.

رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا این عملیات را نشان دهنده عزم یمن برای تحت پیگرد قرار دادن عناصر تروریستی تشکیلات القاعده و حمایت از تلاش‌های جامعه بین‌المللی در مبارزه با تروریسم دانست که به امنیت و ثبات منطقه و جهان کمک می‌کند.

وی هم چنین حمایت آمریکا را از یمن جهت مبارزه با تروریسم و تحکیم روابط، همکاری‌های دو جانبه برای خدمت به منافع مشترک دو کشور اعلام کرد.

علی عبدالله صالح نیز با استقبال از تحولات بوجود آمده در روابط دو کشور از حمایت‌های همه جانبه آمریکا از یمن تقدیر کرده و تحکیم و گسترش این روابط و همکاری‌ها را خواستار شد.

رئیس جمهور یمن تاکید کرد که کشورش مشکلات زیادی را از تروریسم متحمل شده و به تلاش‌های خود در مبارزه با تروریسم و همکاری با جامعه بین‌المللی در این خصوص ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد سفارت آمریکا در یمن در پی تهدید‌های شبکه القاعده مبنی بر هدف قرار دادن منافع آمریکا در این کشور بسته شد.

کد خبر 98642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز