گروه بورس: براساس قانون بودجه سال 88 سهام 2 غول خودرو ساز کشور باید تا پایان سال‌جاری در بورس واگذار شود

اما گفته‌های اخیر مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ حکایت از آن دارد این سازمان در تلاش است واگذاری سهام این دوشرکت را به سال 93 موکول کند.

به گزارش همشهری، پس از اختلاف نظر‌های متعدد سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزارت صنایع و همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌نظر می‌رسد، سازمان خصوصی‌سازی‌ تسلیم نظر وزارت صنایع شده و تصمیم دارد پس از مدت‌ها بحث و جدل عرضه مابقی سهام ایران خودرو وسایپا را بار دیگر به تعویق بیندازد.

براساس برنامه قرار بود 38 درصد سهام شرکت ایران خودرو و 79/37درصد سهام شرکت سایپا که هم‌اکنون در دست دولت است تا پایان سال‌جاری به بخش خصوصی واگذار شود. این در حالی است که موضوع واگذاری مابقی سهام این دوشرکت از سال 86 مورد بحث و جدل است و گویا دولت قصد ندارد سهام این دوشرکت را بر اساس سیاست‌های اصل 44 به بخش خصوصی واگذار کند.

معاونان سازمان خصوصی‌سازی‌ و رئیس هیات عامل این سازمان از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌طور مدام اعلام کرده بودند سهام این دوخودرو ساز به‌طور قطع تا پایان سال واگذار می‌شود اما با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال زمزمه‌های تعویق عرضه سهام این دوشرکت تا سال 93 به گوش می‌رسد.

این در حالی است که براساس قانون بودجه سال 88 و سیاست‌های اصل 44 مهلت واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا امسال به پایان می‌رسد. پیش از این وزارت صنایع با ارسال نامه‌ای وضعیت این دوشرکت را برای عرضه سهام نامناسب ارزیابی کرده بود.

به‌نظر می‌رسد وزارت صنایع وسازمان گسترش با توجه به منابع مهم درآمدی شان از این دوخودرو ساز بزرگ تصمیمی برای اجرای قانون و عرضه سهام این دوشرکت ندارند و سازمان خصوصی‌سازی نیز در این زمینه قصد دارد مطابق سلیقه وزارت صنایع رفتار کند.

مخالفت وزارت صنایع و سازمان گسترش در شرایطی انجام می‌شد که رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ بار‌ها اعلام کرده بود، سهام خودرو سازان را امسال واگذار خواهد کرد.
اما وی در آخرین اظهارات خود که به تازگی انجام شد از موکول شدن واگذاری سهام این دو شرکت به سال 93 خبر داد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در مراسم معارفه بیمه آسیا در مورد واگذاری سهام سایپا و ایران‌خودرو تصریح کرد: شرکت‌های ایران خودرو و سایپا جزء شرکت‌هایی هستند که در دستور هیات واگذاری برای قیمت‌گذاری قرار دارند ولی چون این شرکت‌ها در گروه دو قرار می‌گیرند تا سال 93 برای واگذاری آنها فرصت وجود دارد ولی با این حال در حال رایزنی با وزارت صنایع برای واگذاری آنها هستیم.

همچنین پیش از این اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو باهمشهری درخصوص مخالفت سازمان گسترش با خصوصی‌سازی‌ این دوشرکت تصریح کرد: فروش سهام سایپا و ایران خودرو جزء منابع بودجه‌ای امسال است و نمی‌توان با واگذاری آن مخالفت کرد مگر اینکه با موافقت مجلس منابع جایگزینی به جای این واگذاری درنظر گرفته شود زیرا در غیراین صورت دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد. به گفته غلامی درصورتی که مخالفتی با این واگذاری‌ها وجود داشته باید با مجوز مجلس و تغییر در لایحه بودجه باشد.

همچنین جمشید ایمانی، نایب رئیس شرکت ایران خودرو نیز در این باره به همشهری گفته بود: فروش سایپا و ایران خودرو جزء منابع بودجه‌ای سال‌جاری است و باید اجرایی شود زیرا در غیراین صورت دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود و مخالفت سازمان گسترش با واگذاری سهام این دوشرکت منطقی نیست وراه به جایی نخواهد برد.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد با وجود موارد قانونی متعدد که تکلیف می‌کند سهام این دوخودروساز باید در سال‌جاری واگذار شود اما دولت فعلا قصد ندارد سهام این دوشرکت را به بخش خصوصی بسپارد.

کد خبر 98498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز