گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار اعلام کرد: وزارت صنایع برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی مهلت خواسته است

به گزارش همشهری، پس از تشکیل میز‌های صنایع سیمان و بیمه در بورس، میز صنعت خودرو‌سازی‌ هم به‌عنوان سومین میز در بورس تشکیل شد. نخستین نشست میز خودرو در بورس با حضور کارشناسان این صنعت و مدیران بورس تهران برگزار شد.

حسن قالیباف‌اصل،  مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در این نشست درباره برنامه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی گفت: واگذاری ایران‌خودرو و سایپا در دستور کار هیات واگذاری قرار گرفته و وزارت صنایع مهلتی خواسته که صدر یا ذیل اصل۴۴ بودن این شرکت‌ها را دوباره بررسی کند و بحث نگهداری میزان سهم دولت و... را بررسی کند که در جلسات بعدی طرح خواهد شد.

وی درباره نقش صنعت خودرو‌سازی‌ در بورس عنوان کرد: ۶درصد ارزش بازار سرمایه و ۱۵هزار میلیارد تومان از 103هزار میلیارد تومان سود این بازار مربوط به صنعت خودروست و از لحاظ ارزش بازار هم رتبه ۵ را در بورس دارد. به این ترتیب این صنعت15 درصد سود بازار را در اختیار دارد.

اصلاح ساختار

جمشید ایمانی، معاون مالی و اقتصادی ایران‌خودرو درباره مشکلات صنعت خودرو‌سازی‌ گفت: در مورد بحث اصلاح ساختار سرمایه یا بحث سرمایه شاید ایراد به مدیریت بازارخودرو یا مدیریت شرکت‌های خودروسازی باشدکه در زمان رونق به فکر اصلاح ساختار نبودند. بخشی از مدیران به فکر توزیع سود بودند که خود را موفق نشان بدهند.

وی افزود: دیگر اینکه عده‌ای برای استفاده کوتاه از سهام این صنعت در بازار تحرک ایجاد می‌کردند؛ به همین دلیل ۱۰تا۲۰روز قبل از برگزاری مجمع سهم را می‌خریدند و در مجمع با فشار، هیأت‌مدیره را مجبور می‌کردند کل سود را تقسیم کند.

ایمانی ادامه داد: با وجود همه مشکلات در ۶ ماه گذشته ایران‌خودرو در ۹ ماه سال‌جاری با ۱۵ درصد افزایش تولید نسبت به کل سال قبل مواجه شده است.  بودجه امسال ۱۵درصد بیشتر از سال۸۷ است اما در ۹‌ماه حدود ۷۱‌درصد را کامل پوشش دادیم؛ نه‌فقط تولید بلکه فروش و سودآوری با وجود تغییر نرخ بهره افزایش یافته است. 

در ایران‌خودرو فروش و تولید ۷۱ درصد و پیش‌بینی سود با فرض ۱۵‌درصد افزایش نسبت به سال قبل تحقق یافت.

ضعف مدیریت

در ادامه این مراسم مسعود حجاریان، عضو سابق هیأت‌مدیره گروه خودرو‌سازی‌ بهمن نیز با اشاره به اینکه فراز و نشیب‌های سنگینی در قیمت سهام شرکت‌های خودروساز وجود داشته است، گفت: کاهش قیمت سهام خودروسازان به یک سوم یا یک چهارم و یا تبدیل شدن سود سهام آنها از ۴۰۰، ۵۰۰ تومان به زیان برای هر سهم نشان‌دهنده نقص حاکمیت شرکتی است؛

به این ترتیب که اثرات تصمیمات مدیران در طول سال به مرور به بازار منتقل نمی‌شود بلکه جمع و یک‌دفعه به بازار تحمیل می‌شود که این نحوه اطلاع رسانی نادرست،  مهم‌ترین ریسک صنعت خودروست.

اگر شرکتی زیان‌ده است باید از چند سال قبل به بازار منتقل شود و اگر این شفافیت صورت نمی‌‌گیرد باید ضریب ریسک بالایی برایش درنظر گرفت. ابتدای ورود این صنعت به بازار میانگین قیمت به درآمد این صنعت 8 بود اما در حال حاضر این رقم به 5/2 تنزل یافته است که باید دلایل آن‌را بررسی کرد.

مشکل لیزینگ‌ها

عسکری‌مارانی، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز به‌عنوان یک کارشناس و فعال بازار سرمایه،  درباره انتظارات بورس از صنعت خودرو‌سازی‌ گفت: یکی از مشکلات صنعت خودرو، لیزینگ‌ها هستند که به ابزار فروش تبدیل شده‌اند و با ورود به بازار ثانویه، ماهیت اصلی آنها فراموش شده است و سیاست‌های بانک مرکزی با توجه به نرخ لیزینگ‌ها، اصلی‌ترین مسئله را برای صنعت خودرو به‌خصوص خودروهای بزرگ ایجاد کرد. بحث لیزینگ باید پیگیری شود تا توان فروش این صنعت رشد کند. از دیگر مشکلات این صنعت، تغییر درجریان پرداخت سودهاست که با تاخیر همراه شده است.

کد خبر 100016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز