جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه بورس: اگرچه سهام 2 شرکت ایران‌خودرو وسایپا در نوبت واگذاری‌های سال‌جاری قرار گرفته بود

اما تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از این است که با وجود اینکه سال 88 رو به پایان است هیچ برنامه‌ای برای واگذاری سهام این دو شرکت وجود ندارد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که دستورالعمل اجرایی سیاست‌های اصل 44 تاکید کرده است سهام 2 خودروساز بزرگ کشور باید تا پایان سال‌جاری به بخش خصوصی واگذار شود،

به‌نظر می‌رسد فشار‌های دولت برای واگذار نشدن سهام این دو خودروساز به نتیجه رسیده و سازمان خصوصی‌سازی نیز تسلیم فشار‌های مستقیم و غیرمستقیم برای واگذارنکردن سهام این دو شرکت شده است.

سازمان خصوصی‌سازی‌ پیش از این تلاش مستمری را برای واگذاری سهام این شرکت‌ها آغاز کرده بود اما پس از مخالفت‌های وزارت صنایع و سازمان گسترش به‌نظر می‌رسد این سازمان نیز قبول کرده است واگذاری سهام این شرکت را به تاخیر بیندازد.

بر همین اساس در طول چند هفته گذشته زمزمه‌های جدیدی در مورد گروه بندی جدید شرکت‌های ایران خودرو وسایپا مطرح شد که برنامه واگذاری سهام این دو شرکت را با 5 سال تاخیر روبه‌رو می‌کند.

برمبنای این طبقه بندی جدید، نام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در گروه 2 واگذاری‌ها قرار می‌گیرد و سهام شرکت‌های این گروه تا پایان سال 93 مهلت واگذاری دارد. این در حالی است که کارشناسان اعتقاد دارند، خصوصی‌سازی‌ در صنعت خودرو‌سازی‌ تنها راه حل مشکلات این صنعت است.

بزرگنمایی دولت برای واگذاری سهام ایران‌خودرو  و سایپا در شرایطی انجام می‌شود که پیش از این سهام شرکت‌های بزرگی مانند مخابرات، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، کشتیرانی و فولاد خوزستان که ارزش آنها نزدیک به 20میلیارد دلار است با پیچیدگی‌های فراوان به بخش خصوصی واگذار شد و بزرگنمایی‌های اینچنینی در موردشان انجام نشده بود.

در حال حاضر 38 درصد سهام شرکت ایران خودرو و 79/37درصد سهام شرکت سایپا در دست دولت است و موضوع واگذاری سهام این خودروسازان بیش از چند سال است که محل اختلاف سازمان خصوصی‌سازی‌ و مسئولان وزارت صنایع است.

قرار بود ظرف روز‌های آینده تکلیف واگذاری سهام این دو شرکت روشن شود اما تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد هنوز قرار نیست تصمیمی در این باره گرفته شود.

در همین رابطه 16بهمن غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری گفت: هنوز تصمیمی درباره واگذاری مابقی سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا گرفته نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا  این دو شرکت در گروه دوم واگذاری‌ها قرار خواهند گرفت؟ عنوان کرد: در این باره نیز هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده و مشخص نیست چه زمانی در این باره تصمیم‌گیری شود.

واکنش مدیرعامل ایران خودرو

پس از مخالفت وزارت صنایع و سازمان گسترش برای واگذاری سهام 2 خودروساز بزرگ کشور در سال‌جاری، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز اعلام کرد: زمان واگذاری سهام خودروسازان هنوز فرا نرسیده است.

جواد نجم‌الدین، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: کسی مخالف واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ به بخش خصوصی نیست اما این واگذاری باید با اصلاح ساختار مالی و سازمانی همراه باشد که شرایط آن فعلا مهیا نیست.

به گزارش پایگاه اینترنتی شرکت ایران‌خودرو، وی افزود: اکنون شرایط و زمان عرضه سهام خودروسازان به بخش خصوصی در راستای اصل 44 قانون اساسی مناسب نیست و باید دراین زمینه کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

نجم‌الدین شرط واگذاری سهام ایران خودرو به بخش خصوصی را اصلاح ساختار مالی و سازمانی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه سرمایه ایران خودرو 630 میلیارد تومان و فروش آن 9 هزار میلیارد تومان است، آیا ارزش فعلی سهام ایران خودرو برای واگذاری واقعی است؟

کد خبر 101027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز