گروه بورس: در حالی که طبق برنامه‌های خصوصی‌سازی‌ در 3ماه پایانی سال‌جاری قرار است، سهام 2 خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی واگذار شود

با تغییر مدیرعامل سازمان گسترش، موضع این سازمان به‌عنوان مالک 2 غول خودرو‌سازی‌ کشور تغییر کرده است. سازمان گسترش معتقد است با توجه به منابع مهم درآمدی‌‌اش از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و انجام طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها در استان‌ها؛ عرضه سهام این دو شرکت در شرایط کنونی تبعات منفی در پی خواهد داشت.

علاوه بر این، کارشناسان این سازمان معتقدند شرایط برای خصوصی‌سازی‌ در صنعت خودرو‌سازی‌ ایران هنوز مهیا نیست و این صنعت همچنان نیازمند حمایت‌های دولتی است، همچنین خلأ وجود مدیران متخصص در بخش خصوصی که بتواند مالکیت بزرگ‌ترین خودروساز کشور را در اختیار بگیرند و با استراتژی‌های جدید سودآوری این صنعت را افزایش دهند نیز به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها در استان‌های محروم بهتر است خصوصی‌سازی‌ این شرکت‌ها پس از نهایی شدن و به سرانجام رسیدن این طرح‌ها اجرا شود.  مخالفت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در شرایطی است که رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ روز گذشته از واگذاری 2 غول صنعت خودرو‌سازی‌ ایران تا پایان امسال خبر داد. غلامرضا حیدری کردزنگنه در این باره گفت: مهلت قانونی برای واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا تا پایان امسال است.

اسماعیل غلامی، معاون این سازمان نیز در گفت‌وگو با همشهری درباره این واگذاری‌ها گفت: واگذاری بلوکی 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا در برنامه امسال خصوصی‌سازی‌ قرار دارد و پس از طرح در هیات عالی واگذاری و دریافت مجوز خصوصی‌سازی‌ سهام این شرکت‌ها واگذار خواهد شد.

وی درخصوص مخالفت سازمان گسترش با خصوصی‌سازی‌ این دو شرکت تصریح کرد: فروش سهام سایپا و ایران‌خودرو جزء منابع بودجه‌ای امسال است و نمی‌توان با واگذاری آن مخالفت کرد مگر اینکه با موافقت مجلس منابع جایگزینی به جای این واگذاری در نظر گرفته شود زیرا در غیر این صورت دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

غلامی همچنین در گفت‌وگو با ایرنا، ‌افزود: براساس برنامه‌ها قرار است 37 درصد از سهام هر یک از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار شود. وی تاکید کرد: این میزان سهام در زمان حاضر در اختیار سازمان گسترش و نوسازی است و سهام دولتی محسوب می‌شود.

غلامی ادامه داد: شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا جزء شرکت‌های گروه یک سیاست‌های اصل44 هستند و بر همین اساس باید تا پایان سال 88 تکلیف آنها روشن شود. وی اظهار داشت:‌ سهام هیچ‌یک از این شرکت‌ها برای رد دیون و سهام عدالت واگذار نخواهد شد.

جمشید ایمانی، نایب‌رئیس شرکت ایران‌خودرو نیز درباره واگذاری این شرکت به بخش خصوصی تا پایان سال‌جاری گفت: درصورتی‌که قیمت پایه این شرکت توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ مشخص و مجوز هیات واگذاری نیز دریافت شود، این شرکت‌ در سال‌جاری واگذار خواهد شد.

به گفته وی مخالفت سازمان گسترش با واگذاری سهام این دو شرکت منطقی نیست و راه به جایی نخواهد برد.

کد خبر 96612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز