گروه بورس: هیات‌عالی واگذاری 24 آبان واگذاری مابقی سهام دولت در شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو را به تصویب رساند.

به گزارش همشهری، نزدیک به 3 سال است سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است سهام 2خودروساز بزرگ کشور را به بخش خصوصی واگذار کند اما در طول این سال‌ها هربار دولت دستور نهایی را برای واگذاری سهام 2شرکت صادر نکرده، این در شرایطی است که زمان تعیین شده برای واگذاری سهام این دو شرکت رو به اتمام است و سازمان خصوصی‌سازی‌ فقط تا پایان امسال برای واگذاری سهام این دو خودروساز به بخش خصوصی مهلت دارد.

در حال حاضر وزارت صنایع و معادن از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 40 درصد از سهام هریک از 2 شرکت را در اختیار دارد که براساس سیاست‌های اصل 44 باید به بخش خصوصی واگذار شود.

هرچند از مدت‌ها پیش برنامه واگذاری مابقی سهام این دو شرکت در بورس در دستور واگذاری قرار دارد اما هیچ کس نمی‌داند چرا مابقی سهام این دو شرکت در طول چند سال گذشته به بخش خصوصی واگذار نشده است.

در طول چند سال گذشته شرکت ایران‌خودرو با بدهی‌های سنگین مالی روبه‌رو شده و این موضوع کارشناسان را به این اعتقاد رسانده که این دوشرکت باید هرچه زود‌تر از بدنه دولت جدا شوند. بر همین اساس هیات‌عالی واگذاری 24آبان موضوع واگذاری 38درصد از سهام شرکت ایران‌خودرو و 79/37درصد سهام شرکت سایپا را از طریق بورس به تصویب رساند اما هنوز تاریخ دقیق این واگذاری مشخص نیست.

پیش از این رئیس هیات‌عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از وجود برخی مقاومت‌های دولتی در واگذاری سهام 2 خودرو ساز بزرگ کشور خبر داده بود.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در این باره گفته بود: شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو مدت‌هاست سهام‌شان در بورس عرضه شده و این شرکت‌ها خصوصی تلقی می‌شوند اما مابقی سهام این دو شرکت که در دست دولت است باید به بخش خصوصی واگذارشود.

زنگنه تاکید کرد: هم‌اکنون بیش از 60 درصد سهام این شرکت در دست بخش خصوصی است و در حال حاضر نزدیک به 34‌درصد سهام این شرکت‌ها در دستان دولت است اما براساس برنامه باید تا پایان برنامه چهارم مابقی سهام این 2 شرکت نیز به بخش خصوصی واگذار شود. به گفته او در نهایت باید 20درصد از سهام این دو شرکت در دستان دولت باقی بماند.

در همین رابطه جمشید ایمانی، قائم مقام اقتصادی و مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز درباره تأثیر جدا شدن ایران‌خودرو از بدنه دولت به همشهری گفت: این موضوع تأثیر خاصی ندارد؛ چرا که دولت در حال حاضر نیز نقشی برای پشتیبانی شرکت ایران‌خودرو ندارد.
او افزود: این‌طور نیست که دولت برای ایران‌خودرو ویژگی‌های خاصی در نظر بگیرد. به‌طور مثال، ارتباط خاصی برای تامین مالی به‌وجود بیاورد یا اینکه از حساب ذخیره ارزی رقم خاصی را برای این شرکت درنظر بگیرد.

او با بیان اینکه موضوع پشتیبانی دولت در سطح کلان و در بخش صنعت جدای درنظر گرفتن سرویس ویژه برای ایران‌خودرو است، گفت: شرکت ایران‌خودرو همانند همه شرکت‌ها به فعالیت خود عمل می‌کند و حتی اینگونه نیست که در پرداخت وام‌ها نرخ سود ویژه‌ای از سوی سیستم بانکی به ایران‌خودرو پرداخت شود.

کد خبر 95288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز