گروه سیاسی: بیانیه 222 نماینده ملت تنها حرکت دیروز مجلس در مواجهه با وقایع روز عاشورا نبود، توصیف علی لاریجانی از رویدادهای عاشورا به‌عنوان «یک زنگ خطر و بیدارباش برای همه»، سخنرانی میان دستور نمایندگان و تجمعاتی که در بهارستان صورت گرفته بود،

در کنار راهپیمایی نمایندگان در صحن علنی، دست به دست هم داد تا ساختمان هرمی میدان بهارستان را یکپارچه به اعتراض به حرمت شکنی‌های روز عاشورا تبدیل کند.

حرکتی بی‌سابقه

انتظار اینکه مجلس 8دی صحنه اعتراض به اتفاقات حاشیه‌ای روز عاشورا باشد می‌رفت، اما پیش‌بینی اینکه نمایندگان ملت بدون برنامه‌ریزی قبلی تصمیم به راهپیمایی در صحن علنی بگیرند مشکل بود. جمع زیادی از نمایندگان، صبح 8 دی در صحن علنی مجلس راه افتاده و با مشت‌های گره کرده شعارهای «هیهات من الذله»، «یاحسین مجلس ما قوی است» اعتراض خود را به هتک حرمت عاشورا اعلام داشتند.

سپس نمایندگان ملت برای راهپیمایی در اطراف مجلس عازم شدند. آنها از در شمال مجلس خارج و با طی کردن مسیر میدان بهارستان بار دیگر از در شرقی مجلس وارد ساختمان شده و بر مزار شهدای گمنام حضور یافتند.

مجلس، آرام نمی‌نشیند

علی لاریجانی در جمع نمایندگان مجلس که در محکومیت اقدام هتاکان، بر سر مزار شهدای گمنام مجلس حضور یافته بودند، گفت: مجلس در مقابل هتک حرمت امام حسین(ع) آرام نمی‌نشیند.

رئیس مجلس ادامه داد: امروز همه‌ ما عزاداریم، دلیل این مسئله هم به خاطر ایام محرم و هم به خاطر جسارتی است که به سرور و سالار شهیدان شده است.وی اظهار داشت: این مسئله همه‌ ما را خجل کرد چرا که در کشور امام زمان (عج) عده‌ای با تحریک اجانب بر ضد‌کیش و آیین مقدس اسلامی تا این حد بی‌حرمتی کردند.

لاریجانی راهپیمایی نمایندگان به‌عنوان یک کار نمادین را عاملی توصیف کرد که نشان می‌دهد مجلس در برابر این توطئه‌ها آرام نمی‌نشیند و برای صیانت از حقوق اساسی ملت و انقلاب اسلامی یکپارچه است و از آن دفاع می‌کند.

وی حادثه‌ روز عاشورا و قبل از آن در قم را یک زنگ خطر و بیدارباش برای همه توصیف کرد و گفت: همگان باید بدانند که با این اقدامات، فضا غبارآلود شده و عده‌ای که با آرمان‌های امام و انقلاب ستیز دارند به‌خود جسارت اهانت به حریم سید الشهدا را می‌دهند.

بیانیه 222 نماینده

پایان جلسه علنی دیروز همراه بود با بیانیه‌ای که به امضای 222 نماینده رسیده بود.
در بخشی از این بیانیه آمده است: مردم بزرگوار ایران اسلامی، عاشورا حضور گسترده مردم و هیئات حسینی و آحاد ملت بزرگوار ایران در یاد وخاطره سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش و اوج ارادت و دلدادگی را به نمایش گذاشت...امسال آنچه در کنار این نمایش باشکوه ملی و مذهبی پیش آمد آشوب نفرت‌انگیز عده‌ای ضد‌انقلاب، سلطنت طلب و منافق بود که جراحت عمیقی بر قلب و جان و دل‌های سوگوار حسینی برجای گذاشت.

نمایندگان در ادامه این بیانیه آورده‌اند: آنها نشان دادند که به هیچ ارزشی پایبند نیستند، هنجارهای مورد احترام همه مسلمانان و حتی معتقدین سایر ادیان را به مسخره گرفته‌اند و قلب داغداران حسینی را جریحه‌دار کردند، این حرکت ناشیانه معدود افراد ضد‌انقلاب با هدایت و رهبری خارج‌نشینان که همه شرافت خود را به مستکبرین فروختند باعث شد که صف آنها به‌صورت کامل از معترضین قانونی و کسانی که انتقادات قانونی به عملکردهای نهادهای کشور دارند جدا شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: وقت آن رسیده‌ که کسانی که این حمایت به نام آنها و به بهانه حمایت از آنها این پدیده زشت و مخرب و ضد‌اسلامی را به نمایش درآوردند به صراحت از ضد‌انقلاب حرمت شکن و محارب بیزاری جویند و با اعلام برائت از آنها از این آخرین فرصت برای بازگشت به آغوش ملت استفاده کنند.

مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ جداگانه‌ای خواستار برخورد با مباشرین و معاونین اقدامات قداست شکنانه در روز عاشورا شدند.

درخواست از مقامات تصمیم‌گیر

نایب رئیس مجلس نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از مقامات تصمیم‌گیر مثل مقامات امنیتی و اطلاعاتی کشور خواسته می‌شود که هنجارشکنان را به سرعت شناسایی کنند و به محاکم عدل قوه قضاییه بسپارند.

محمد رضا باهنر تصریح کرد: قوه قضائیه هم وظیفه دارد تا با سرعت و دقت عمل، مجازات این مجرمین را تعیین کند و به اطلاع مردم برساند.وی افزود: حوادث روز عاشورا موقعیت مناسبی برای کسانی است که اگر چه اختلاف سلیقه و اعتراضات قانونی دارند اما تکلیف خود را با رفتارهای هنجار‌شکنانه این دسته مشخص کنند.

برخورد با طرح 3 فوریتی

باهنر همچنین در جمع مردمی که روز گذشته در اعتراض به حوادث روز عاشورا در مقابل مجلس تجمع کرده بودند، گفت: اگر چه قوه قضاییه قوانین لازم و کافی برای برخورد با هتاکان روز عاشورا دارد اما مجلس آمادگی کامل دارد درصورت نیاز برای اشد مجازات هتاکان، در قالب طرح یا لایحه 2فوریتی و 3 فوریتی، قانونی را با کمتر از 24 ساعت به تصویب برساند.

جلسه غیرعلنی امروز

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نمایندگان مجلس امروز در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور مسئولان امنیتی ذیربط، حوادث اخیر را بررسی می‌کنند.

کد خبر 98352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز