دادستان عمومی و انقلاب تهران تعداد کشته شدگان در حوادث روز عاشورا را 7 نفر عنوان کرد و گفت:

دستگاه قضایی با کسی شوخی ندارد و هیچ‌کس در حاشیه امن نیست و مطمئناً افرادی که جرائم و اتهاماتی متوجه آنان باشد، دستگاه قضایی اقدام خواهد کرد.

به گزارش مهر، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه مراسم معارفه سعید حمزه نژادی به‌عنوان سرپرست جدید دادسرای ناحیه 9 ویژه فرودگاه‌های تهران در جمع خبرنگاران پاسخگوی سؤالاتی درخصوص حوادث روز عاشورا بود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران درخصوص تعداد بازداشت‌شدگان در حوادث روز عاشورا افزود: از بنده تعداد بازداشت‌شدگان را نخواهید اما افرادی که دستگیر شده‌اند در بازداشت به سر می‌برند و اگر برای قضات احراز شود که بیگناه هستند و مدرکی علیه آنها وجود نداشته باشد آزاد خواهند شد، در غیراین صورت افرادی که در این روز توسط ماموران بازداشت شده‌اند حتماً به اتهام جرائم علیه امنیت تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

دستگاه قضایی به‌دنبال بررسی تمام ابعاد حوادث روز عاشورا

وی درخصوص تعداد کشته‌شدگان در حوادث روز عاشورا گفت: 7 نفر در تهران کشته شده‌اند که در یک مورد اعلام شده با گلوله بوده است؛ گرچه نیروی انتظامی رسماً اعلام کرده که پلیس هیچ گلوله‌ای شلیک نکرده است و موضوع در دست تحقیق است.

در مورد بقیه باید بگوییم بر اثر برخورد جسم سخت و آسیب‌های مشابه کشته شده‌اند و 2مورد هم بر اثر گلوله‌های ساچمه‌ای بوده که اساساً در اختیار نیروی انتظامی نیست.

اما موضوع کشته شدن افراد در این روز قابل بررسی است و دستگاه قضایی به‌دنبال بررسی تمام ابعاد آن است. امیدواریم عاملان آن به سزای اعمال خود برسند. دادستان عمومی و انقلاب تهران درخصوص اینکه چه تعداد از بازداشت‌شدگان افراد سیاسی بوده‌اند گفت: افراد بازداشت‌شده در روز عاشورا کسانی بوده‌اند که در صحنه حوادث بازداشت شده‌اند و ما تفکیک بین سیاسی و غیرسیاسی نداریم و هرکسی در آن روز در تجمع حضور داشته و شعار داده و تخریب کرده است توسط پلیس دستگیر شده به همین دلیل تفکیک میان آنها غیرقابل‌قبول است.

خبرنگاری درخصوص ورود ماموران به خبرگزاری ایسنا و ضرب و شتم یکی از خبرنگاران پرسید و دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ یادآور شد: موضوع ورود به یکی از خبرگزاری‌ها را در مطبوعات خواندم و این امر یک اتفاق بوده و برنامه سازماندهی شده نبوده است.

دستگیری‌ها حتماً به موجب دستور قضایی است

خبرنگاری پرسید آیا مرتضی حاجی، عمادالدین باقی، قربانعلی بهزادیان نژاد و ابراهیم یزدی در تجمعات روز عاشورا حضور داشته‌اند؟ و چرا گفته می‌شود که عمادالدین باقی و یزدی شبانه در منزلشان دستگیر شدند که دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ گفت: در مورد افراد اگر بازداشت شوند حتماً اتهامی در مورد آنان مطرح است و دستگیری‌ها حتماً به موجب دستور قضایی است.

خبرنگاری پرسید در گذشته نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به قوه قضاییه خواستار محاکمه عاملان اغتشاشات شده‌اند و مردم نیز در حال حاضر این ادعا را دارند و آیا دادستانی با این موضوع برخورد می‌کند؟ همچنین داستانی کل در گذشته اعلام کرده بود که اگر دادستانی تهران با موضوع برخورد نکند خود وارد عمل خواهد شد که دادستان در پاسخ گفت: دستگاه قضایی به وظایف مقرر خود عمل می‌کند و طبیعتاً دستگاه قضایی طبق مقررات قانونی ایفای وظیفه خواهد کرد.

دولت آبادی در ادامه تصریح کرد: سعی نکنید سؤالات جهت‌داری مطرح کنید و شما می‌توانید سؤال کنید که وظیفه دستگاه قضایی در قبال مبارزه با این جرائم چیست و بنده توضیح دهم.

وی تأکید کرد: دستگاه قضایی با کسی شوخی ندارد و هیچ‌کس در حاشیه امن نیست و مطمئناً افرادی که جرائم و اتهاماتی متوجه آنان باشد دستگاه قضایی اقدام خواهد کرد اما زمان و مکان آن بستگی به شرایط کشور دارد و دستگاه قضایی به‌طور حتم کوتاه نخواهد آمد.

‌جسد خواهرزاده میرحسین موسوی در پزشکی قانونی است

خبرنگاری پرسید آیا قاتل خواهرزاده میرحسین موسوی دستگیر شده است و آیا ناپدید شدن جسد وی صحت دارد که وی در پاسخ گفت: من تعجب می‌کنم خبرنگاران این سؤالات را از کجا می‌آورند باید یک‌بار دیگر به منابع خبری خود رجوع کنید و اخبار موثق را بخوانید.
وی تأکید کرد:‌ جسدی ربوده نشده و در پزشکی قانونی است و هماهنگی‌هایی انجام می‌شود که طبق مقررات جسد تحویل داده شود.

دولت‌آبادی همچنین در پاسخ به این سؤال که خانواده موسوی اعلام کرده که جسد تحویل آنان داده نشده است گفت: به ما اعلام نشده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما نمی‌توانیم میان پرونده‌ها تفکیک قائل شویم و اینکه می‌گویم اسم نیاورید به همین دلیل است. زمانی که اسم به میان می‌آوریم تبعیض قائل می‌شویم. پرونده تمام کسانی که کشته شده‌اند در دادسرای جنایی تحت رسیدگی است و خواهرزاده موسوی نیز یکی از این پرونده‌هاست.

خبرنگار دیگری در مورد اتفاقات رخ داده در حسینیه جماران سؤال کرد و دولت‌آبادی گفت: من از آن حادثه اطلاع دقیقی ندارم و تنها آن را در مطبوعات خوانده‌ام.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حوادث مهم‌تری در روز عاشورا رخ داده است فکر می‌کنم دادستانی آن‌قدر گرفتاری قضایی دارد که به حوادث مهم‌تری بپردازد.

تکلیف پرونده‌های مسکوت در سوانح هوایی مشخص شود

گفتنی است در این مراسم دادستان عمومی انقلاب تهران در سخنانی بر مشخص شدن تکلیف پرونده‌های مسکوت در سوانح هوایی تأکید کرد و گفت: حوادث هوایی در کشور ما به سرعت فراموش می‌شود لذا انتظار داریم پاسخ روشنی به افکار عمومی داده شود و تکلیف پرونده‌های مسکوت مشخص شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران تصریح کرد: متأسفانه حوادث هوایی بعد از مدت کوتاهی به سرعت فراموش می‌شود و نهایت تا 10 الی 15 روز مورد توجه قرار می‌گیرد لذا انتظار داریم در مقابل این حوادث پاسخ روشنی به افکار عمومی داده شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت:‌ در کشور ما نرخ سوانح هوایی 2درصد و کشته‌ها 4درصد است در حالی که در اروپا این نرخ 4/0 درصد است.

اطلاعیه ناجا درباره هویت مقتولین حوادث عاشورا

فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره مقتولین وقایع روز عاشورا در تهران ارائه کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این اطلاعیه آمده است: در روز عاشورای حسینی فتنه‌گران با سوءاستفاده از خویشتنداری مأموران خدوم نیروی انتظامی و با برنامه‌ریزی قبلی و هدایت و فراخوان بیگانگان، اقدام به تحرکات ضد‌انقلابی، تخریب اموال دولتی، عمومی و شخصی، ضرب و شتم عزاداران حسینی و حمله به مأموران انتظامی نمودند که با بررسی‌های صورت گرفته وضعیت جان‌باختگان این حوادث جهت آگاهی افکار عمومی به شرح زیر اعلام می‌گردد: 1 - آقای سید‌علی موسوی حبیبی بدون اینکه در صحنه اغتشاشات حضور داشته باشد در یکی از خیابان‌های فرعی تهران (خیابان شادمان)، در حدود ساعت 12 الی 13 روز ششم دی حین حرکت، به دست سرنشینان یک دستگاه خودرو با سلاح گرم هدف ترور قرار گرفت که به‌علت تاخیر در انتقال به بیمارستان دچار خونریزی شدید شد و فوت کرد.

تحقیقات گسترده برای شناسایی عنصر یا عناصر تروریست ادامه دارد.

2 - 2 نفر با هویت معلوم در روز یاد شده در تقاطع خیابان‌های انقلاب و حافظ در جریان حمله و تهاجم با اشیای سخت به مأموران نیروی انتظامی زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان جان‌باختند.

3 - یک نفر با هویت معلوم به‌علت سقوط از پل و 2 نفر یکی با هویت معلوم و دیگری با هویت نامعلوم بر اثر برخورد خودرویی با آنان در تجمع اغتشاشگران جان باختند. تحقیقات درباره این موارد ادامه دارد.

4 - یک نفر با هویت نامعلوم در جریان اغتشاشات با ضربات کارد کشته شده است.
توضیح اینکه جسد فردی با هویت معلوم و دارای سوابق کیفری در دادسرای مبارزه با مواد‌مخدر نیز در نزدیکی محل حوادث روز یاد شده توسط مأموران کلانتری کشف شده که بر اثر مرگ طبیعی فوت کرده و ارتباطی با اغتشاشگران و درگیری‌ها نداشته است. تحقیقات برای شناسایی هویت جان‌باختگان ناشناس نیز توسط پلیس آگاهی نیروی انتظامی ادامه دارد.

کد خبر 98312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز