چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

فرانک عطیف: 31 دسامبر سال جدید میلادی آغاز می‌شود و یک دهه به پایان می‌رسد.

همیشه شروع یک ماجرای جدید، مثل سال نو، می‌تواند دلیلی باشد و فرصتی برای نگاهی به پشت سر. این بار در آخر یک سال، نه فقط به رویدادها و مسائل سال قبل، که به رخدادهای یک دهه نگاه می‌شود.

در این 10 سال گذشته اتفاق‌های بسیاری افتاده، خوب و بد، و متأسفانه بدها بسیارند: کشته شدن انسان‌ها در اثر جنگ، بلایای طبیعی و...، بالا رفتن میزان گرسنگان جهان، و کلی رویداد دیگر.

در زیر نگاهی داریم به چند اتفاق که هم سروصدای زیادی در دنیا به پا کردند و هم خود دلیلی شدند برای رخدادهایی دیگر.

سرنگونی مجسمه صدام

سال 2001 در حمله به امریکا برج‌های دوقلوی تجارت جهانی فرو ریختند و مسافران بی‌گناه هواپیما در برخورد با این برج‌ها جانشان را از دست دادند؛ بسیاری هم در اثر فرو ریختن برج. و همین رویداد دلیلی شد برای آغاز جنگ های افغانستان و عراق.

البته جنگ در عراق در سال 2003 منجر به سقوط دیکتاتوری صدام شد اما خیلی‌ها هم جانشان را از دست دادند و می‌دهند.

«هری پاتر»،« ارباب حلقه‌ها»(انتشار کتاب و تولید فیلم) و برخی هنرمند‌ها نیز خبرسازهای این سال‌ها بوده اند؛ مثل ماجرای دادگاه مایکل جکسون و نیز مرگش.

در ورزش هم شاید بشود به ماجرای زیدان و بازیکن ایتالیایی در بازی های جام جهانی اشاره کرد.

سونامی یا کلمه صحیح و کامل آن، «تسونامی» با «ت» ساکن، ماجرای غم‌انگیز دیگری بود که سال 2004 در اقیانوس هند اتفاق افتاد و حدود 300 هزار کشته به جای گذاشت.

کشته شدن روزنامه‌نگاران در مناطق جنگی و غیرجنگی و سیاستمداران، مانند بی نظیربوتو ، سیاستمدار زن پاکستانی نیز از دیگر اتفاق‌های این دهه است.

تصویرسازی «هری پاتر» 

در این دهه انواع طوفان و گردباد رخ داده که خسارت‌های جانی و مالی در برداشته است.برخی این رویدادها را با گرم شدن آب و هوای جهان مرتبط می دانند.

انتخاب اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست در امریکا از آخرین رویدادهای مهم جهان در این دهه است.

در میان تمام اتفاق های ناخوشایند ذره ای امید و رویدادی شاد همیشه همه را به جلو برده و دلیلی برای گام های بعدی شده؛ از تولد یک انسان گرفته تا اختراع و پیشرفتی علمی ، فرهنگی و...

در این میان می توان به پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.گذشته از برقراری سریع تر و بهتر ارتباط، برخی از این ابزارها به پیشرفت مهارت‌های دیگر هم کمک کرده؛ مثل وبلاگ و یادداشت نویسی در اینترنت که طبق پژوهش ها باعث شده مهارت نوجوان ها در نویسندگی بیشتر شود.

آغاز دهه جدید می تواند نویدبخش لحظه‌های نو و زیبا باشد.

کد خبر 98200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز