پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

محمد سرابی: امریکا، انگلیس و چند کشور اروپایی دیگر سفارت‌خانه‌های خود در یمن را برای چند روز تعطیل کردند

و به اتباع‌شان توصیه کردند از خانه‌هایشان بیرون نیایند؛ زیرا ممکن است نیروهای القاعده به آنها حمله کنند. این تعطیلی به دنبال موجی از تهدیدهای شبکه تروریستی القاعده در راستای مورد هدف قرار دادن مواضع غربی در یمن بود.

القاعده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی مشهور است و سابقه آن به چند دهه قبل برمی‌گردد.  در سال 1979 ارتش شوروی به افغانستان حمله کرد. امریکا که در آن زمان با شوروی رقابت داشت و می‌خواست مانع تسلط آن بر افغانستان شود، به گروه‌هایی که با ارتش شوروی می‌جنگیدند کمک می‌کرد. پاکستان و عربستان هم که متحدان امریکا در خاورمیانه هستند، در این کار شریک بودند. اسامه بن‌لادن فرزند یک میلیونر عربستانی، که دوران نوجوانی را به همراه دیگر اعضای خانواده در اروپا و عربستان گذرانده بود وارد گروهی به نام «مکتب الخدمه» شد. او از ثروت خود و کمک‌های امریکا برای جنگ با ارتش شوروی استفاده می‌کرد. در سال 1989 ارتش شوروی از افغانستان خارج شد و چند سال بعد با فروپاشی شوروی رقابت امریکا با این کشور و دوران جنگ سرد تمام شد.

بعد از خروج ارتش شوروی از افغانستان، گروه‌های شبه نظامی زیادی در این کشور با هم درگیر بودند که از میان  آنها طالبان به قدرت رسید.  در همان زمان اسامه بن‌لادن گروه القاعده را از باقی‌مانده اعضای مکتب‌الخدمه و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تأسیس کرد و عملیاتی مثل حمله به سفارت‌خانه‌های امریکا در افریقا و حمله به ناو جنگی این کشور در خلیج عدن را انجام داد که باعث شد در فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا قرار گیرد. این بار دشمن القاعده همان حامی قدیمی آن بود.

گفته می شود که عملیات مشهور 11 سپتامبر هم توسط القاعده انجام شده است. پس از حمله امریکا به افغانستان در سال 2001 و سقوط طالبان، القاعده در خاورمیانه و شمال افریقا و حتی اروپا پخش شد. اعضای جدید این سازمان از بین نوجوانان و جوانان انتخاب
می شوند و برای عملیات انتحاری آموزش می‌بینند. «ابومصعب الزرقاوی» از اعضای اصلی القاعده، چند سال پیش با شلیک موشک امریکایی‌ها در عراق کشته شد، ولی «ایمن الظواهری» یکی دیگر از فرماندهان اصلی این سازمان مانند بن‌لادن مخفیانه زندگی می‌کند. اعضای قدیمی القاعده که توسط امریکایی‌ها آموزش دیده‌اند به تکنیک‌های اطلاعاتی و عملیاتی آنها آشنا هستند و به همین دلیل به سادگی دستگیر نمی‌شوند.

کد خبر 99180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز