یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: صربستان بزودی تقاضای خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا به این سازمان ارایه می‌کند.

شبکه خبری اتریش گزارش داد، دولت بلگراد امروز اعلام کرد برای این منظور ریاست سوئدی شورای اتحادیه اروپا بوریس تادیچ، رییس جمهور صربستان را به استکهلم دعوت کرده است.

تادیچ با رییس شورای اتحادیه اروپا و فردریک راینفلدت، نخست‌وزیر سوئد ملاقات می‌کند. کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد بر روی بلاگ اینترنتی خود نوشت، اولی رن، کمیسار توسعه اتحادیه اروپا هم در این دیدارها حضور خواهد داشت.

وی نامزدی صربستان را "گام تاریخی و مهم" برای این کشور خواند. تادیچ از "نقطه عطف" سخن گفته که به معنای دوره‌ای "عمیق و گاهی سخت" از اصلاحات خواهد بود، اما در انتها نفع بزرگی برای همه شهروندان و کل جامعه خواهد داشت.

حمایت از عضویت در اتحادیه
رسانه‌های بلگراد در روزهای گذشته خبر دادند که در حال حاضر بیش از 20 کشور از 27 عضو اتحادیه اروپا از عضویت صربستان حمایت می‌کنند. با این حال هیچ کس نمی‌تواند بگوید بلگراد چه مدت باید منتظر پاسخ از بروکسل بماند.

در حالی که اسپانیا که از اول ژانویه ریاست اتحادیه اروپا را تحویل می‌گیرد، حمایت خود را از نامزدی صربستان اعلام کرده است، دیگر اعضای اتحادیه اروپا موضع انتقادی به این امر دارند.

یش از همه، هلند بلگراد را به خاطر بازداشت نکردن جنایتکاران جنگی تحت تعقیب و کوتاهی در همکاری با دیوان جنایات جنگی لاهه متهم می‌کند و در برابر اجرای موافقتنامه ثبات و همکاری (SAA) که مرحله مقدماتی عضویت در اتحادیه است، مقاومت می‌کند.

کد خبر 97776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز