سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اثر انفجار بمب در بویانواچ (Bujanovac) در جنوب صربستان در نزدیکی مرز با کوزوو یک نیروی آلبانی‌تبار از واحدهای ویژه پلیس صربستان به شدت مجروح شد.

خبرگزاری اتریش از بلگراد گزارش داد، بنا به اعلام روز دوشنبه رسانه‌های بلگراد، همسر این پلیس 39 ساله و دو عابر جوان هم بر اثر این انفجار جراحت‌های سطحی برداشتند.

این ماده انفجاری زیر خودرو خدمت پلیس قرار داده شده بود. انفجار در یکی از خیابان‌هایی رخ داد که بیشتر آلبانی‌تبارها در آن ساکن هستند و نزدیک مرکز شهر قرار دارد.

ایویچا داچیچ (Ivica Dacic)، وزیر کشور صربستان از "نشانه‌هایی" سخن گفت که نشانگر تروریستی بودن این بمبگذاری است. خبرگزاری رسمی تانیوگ خبر داد، پلیس مصدوم که ساعات اولیه بامداد امروز به بیمارستانی در بلگراد منتقل شد، از سال 1999 در عملیات‌های متعدد شرکت داشته است.

در منطقه جنوبی صربستان در مرز با کوزوو، حضور گروه جمعیتی آلبانی‌تبار بیشتر است. آلبانی‌تبارهای محلی از ابتدای دهه 1990 میلادی در همه‌پرسی که بلگراد به رسمیت نشناخت از انضمام سه منطقه (بویانوواچ، پریسوو و مدودیا) به کوزوو حمایت کردند. گروه‌های جدایی‌طلب آلبانی‌تبار در بهار 2001 برای این انضمام به نبرد مسلحانه متوسل شدند.

ایده انضمام به کوزوو از خاطر آلبانی‌تبارهای محلی محو نشده است. همین ایده در خاطر صرب‌های ساکن در شمال کوزوو زنده است، جایی که جمعیت محلی نهادهای پریشتینا را به رسمیت نشناخته‌اند و از هر گونه همکاری با آن سرباز می‌زنند.

کد خبر 101581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز