همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی در کپنهاگ شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی گفت: جهان در آستانه تحولات بزرگی است. دورانی به پایان می‌رسد و دوران جدیدی آغاز می‌شود. مارکسیسم نتوانست به نیازهای بشر پاسخ روشنی بدهد و قادر به حل مسائل جامعه بشری نبود به همین دلیل از عرصه زندگی خارج شد. نظام مادی سرمایه‌داری هم به پایان راه رسیده است؛ چرا که قادر به حل مشکلات جامعه بشری نیست. امروز به لحاظ سیاسی، مشکلات فراوانی در جهان حاکم است نگاه یک جانبه نمی‌تواند مسائل را حل کند. مسئله فلسطین شصت سال است که ادامه دارد، آسیای شرقی نیز مشکلاتش هفتاد سال است که ادامه دارد، افغانستان و عراق هم به مشکلات جهان اضافه شده است. فاصله شمال و جنوب در حال افزایش است.

وی افزود: در عرصه اقتصادی هم مشکلات را می‌بینیم. بخش وسیعی از مردم جهان فقیر هستند و بحران اقتصادی اخیر هم به شدت بر آن افزوده است و نظام سرمایه‌داری قادر به حل هیچ کدام از این مشکلات نیست. در عرصه فرهنگی هم می‌بینیم که به جای تفاهم و همدلی و تکیه بر ارزش‌های مشترک تنازع و کینه‌ورزی ایجاد شده است. مارکسیسم نمی‌توانست نیازهای واقعی بشر را برطرف کند، نظام سرمایه‌داری هم با مشکلات مواجه است.

احمدی‌نژاد به اجلاس آب و هوا اشاره کرد و گفت: آب و هوا ابتدایی‌ترین نقطه اشتراک همه ملت‌هاست. اگر مرزهای جغرافیایی قوانین بشری را از هم جدا کرده است آب و هوا عرصه مشترک برای همه بشریت است. اما کسانی که بیشترین آلودگی را در جهان ایجاد می‌کنند کمترین تعهدات را می‌پذیرند، چون نمی‌خواهند درآمدهای افسانه‌ای‌شان کاهش بیابد، چنین نگاهی نمی‌تواند مشکلات را حل کند و دیر یا زود نظام جدیدی در جهان جایگزین خواهد شد که بر پایه پاسخ به نیازهای حقیقی بشر و عدالت باشد. نظامی که در آن تبعیض و استانداردهای دوگانه حاکم نباشد. به خاورمیانه نگاه کنید ده‌ها سال است که در این منطقه به خاطر هجوم قدرتهای سلطه‌گر برای ملت‌های خاورمیانه، این قدرت‌ها نه برای مردم احترام قائل هستند و نه به حقوق آن‌ها احترام می‌گذارند. این قدرت‌ها با ملت‌های مختلف با استانداردهای دوگانه برخورد می‌کنند و در هر جا بر اساس یک تفسیر عمل می‌کنند. در برخی کشورها که اصلا دموکراسی در آن حاکم نیست چون با دولت آن کشور هماهنگ هستند آن کشورها را مورد تقدیر قرار می‌دهند. در یک کشور دیگر با وجود اینکه بالاترین سطح مشارکت در آن دیده می‌شود به دلیل مخالفت آن کشور با سیاست‌های سلطه‌گران،‌ آن را تحت فشار قرار می‌دهند.

احمدی‌نژاد گفت: ادامه این وضعیت قابل قبول نیست و خدا هم انسان را برای چنین زندگی خلق نکرده است. خدا انسان را خلق نکرده که لشکر بکشد و یک میلیون نفر را در عراق بکشد و یا با ساختن هزاران کلاهک هسته‌‌ای خود را بر دیگران تحمیل کند. خدا انسان را خلق نکرده که خواسته‌های خود را بر دیگران تحمیل کند. ما نیازمند تغییرات اساسی و واقعی هستیم و این اتفاق می‌افتد. ما در انتظار آینده‌ای روشن هستیم، آینده‌ای که در آن انسان‌ها محترم باشند و حقوق ملت‌ها بر اساس عدالت و دوستی رعایت شود و به جای دروغ و تبعیض بنشیند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فعالیت‌های ایران برای کسب انرژی از راه‌هایی به غیر از راه‌های سوخت فسیلی، گفت: ایران دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است و یک کشور در حال پیشرفت می‌باشد. برنامه‌های گسترده‌ای برای کنترل انرژی طراحی کرده‌ایم. تمام یارانه‌های انرژی در یک برنامه‌ریزی دقیق در حال هدفمند شدن است. روش‌های جدید سوخت انرژی مانند زمین گرمایی در حال استفاده شدن است و ما برای 20 هزار مگاوات برق هسته‌یی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ما در سیستم‌های خودروسازی، در سیستم‌های ساختمان‌سازی تغییراتی را ایجاد کرده‌ایم که انرژی با بهره‌گیری بیشتری استفاده شود.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: محیط زیست بزرگترین نعمت به بشریت است و ما در قرآن کریم در این زمینه تاکیدات فراوانی داریم. از نگاه ما هر انسانی موظف است در جهت حفظ محیط زیست تلاش کند و در کشورمان برای تقویت محیط زیست تلاش‌های فراوانی را در حال انجام دادن هستیم.

وی گفت:‌ افزایش گازهای گلخانه‌ای بی‌سابقه است و ما تصمیماتی گرفته‌ایم که این مسئله را در کشورمان کنترل کنیم. البته سهم ایران در این زمینه کم است. یکی از کارهای سازنده‌ای که می‌توان برای کنترل گازهای گلخانه‌ای در جهان انجام داد این است که کشورهای جهان درصدی از هزینه‌های نظامی خود را برای اصلاح محیط زیست هزینه کنند. بیش از یک هزار و 300 میلیارد دلار بودجه نظامی کشورها در دنیاست که می‌توان به نسبت بودجه نظامی هر کشور رقمی را برای حفظ محیط زیست در نظر گرفت. بودجه‌های نظامی و انبار کردن بمب اتم آیا کاری جز کشتن انسان‌ها است؟ این را باید متوقف کرد و هزینه‌اش را به سمت حفظ محیط زیست برد.

رئیس‌جمهور درباره خسارت‌های تغییرات آب و هوا بر ایران گفت: در کشور ما کشاورزان در عرض یک سال 30 میلیارد دلار به خاطر خشکسالی ضرر دیدند که ناشی از تغییرات آب و هوا بوده است؛ اتفاقی که مردم ایران در آن نقش کمی داشتند.

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تلاش ایران برای ساخت نیروگاه هسته‌‌ای گفت: آمریکا و اروپا نیروگاه هسته‌‌ای دارند و ما هم مثل آن‌ها می‌خواهیم نیروگاه هسته‌‌ای داشته باشیم. برخی دولت‌ها نمی‌خواهند امکانات کسب انرژی از راه‌های پاک را در اختیار دیگران قرار دهند و انرژی هسته‌‌ای را معادل با بمب اتم می‌دانند؛ در حالیکه انرژی هسته‌‌ای مصارف گوناگون دارد مانند تولید دارو یا در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی. ایران در چارچوب مقررات ان‌.پی‌.تی حق دارد از انرژی هسته‌‌ای استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که شما چگونه اطمینان می‌دهید که به سمت ساخت سلاح هسته‌‌ای نمی‌روید؟ ‌گفت: معیار اطمینان شما چیست؟ در 12 سند رسمی آژانس انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران تاکید شده است. آژانس در طول این سال‌ها شش سوال اساسی درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای ما داشت که همه پاسخ‌های ایران به این سوالها تایید شد و در اسناد رسمی منعکس شده است.

احمدی‌نژاد گفت: تعریف شما از جامعه جهانی چیست؟ 200 کشور در جهان هستند که از میان آن‌ها 119 کشور عضو عدم تعهد و از فعالیت‌های اتمی ایران حمایت کرده‌اند، 57 کشور اسلامی نیز همین‌طور سرجمع 140 کشور فعالیت‌های ایران را تائید کرده‌اند و 20 کشور نیز رای ممتنع دارند، تنها برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی مخالف فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران هستند آیا اینها جامعه جهانی محسوب می‌شوند؟ دولت آمریکا که خود بمب اتمی دارد به خاطر احتمال انحراف ایران در آینده از فعالیت‌های اتمی ما را متهم می‌کند این یعنی اینکه نظام سرمایه‌داری به پایان راه رسیده است. آمریکا در زمانی که در کشور ما دیکتاتوری حاکم بود و هیچ آزادی در ایران وجود نداشت با ملت ما دشمنی کرد و امروز نیز مانع پیشرفت کشورمان می‌شود.

 احمدی‌نژاد در ادامه افزود: پرداختن به پرونده هسته‌‌ای ایران یک بهانه است و می‌خواهند بر انرژی منطقه مسلط شوند و ایران را مانع می‌دانند موضوع هسته‌‌ای ایران یک بهانه سیاسی است. آمریکا که هشت هزار کلاهک هسته‌‌ای دارد اگر نگران است که ما در آینده در فعالیت‌های اتمی منحرف شویم چرا صهیونیست‌ها را حمایت می‌کند که 400 کلاهک هسته‌‌ای دارند؟ این همان استانداردهای دوگانه است که قابل ادامه نیست و شکست خورده است. آنها باید رفتار خود را عوض کنند. چند کشور نمی‌توانند خود را مالک کل جهان بدانند بعد از جنگ جهانی دوم برای خود حقوق ویژه قائل شدند و خود را مالک جهان دانستند در حالیکه حق وتو ظالمانه است و این ظلم قابل ادامه نیست.

رئیس‌جمهور درباره این نظر که برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا کشورهای صادر کننده نفت صادرات نفت خود را کاهش دهند، گفت: ما در این زمینه اگر صادرات نفت را کم کنیم، معادلات اقتصادی جهان به هم می‌خورد و مردم ضرر می‌کنند. اگر مصرف نفت کم نشود آلودگی زیاد می‌شود. پیشنهاد ما این است که مصرف انرژی کنترل شود و شیوه‌های استفاده اصلاح شود و همچنین راه‌های دیگر کسب انرژی به جز مصرف سوخت جایگزین شود. همه این‌ها شدنی است در این صورت همه کشورها سود خواهند کرد.

وی درباره شعار "تغییر" اوباما گفت: ما همچنان انتظار داریم که این تغییرات اعمال شود و هنوز مایوس نشده‌ایم؛ هرچند اعزام سرباز بیشتر به افغانستان ادامه سیاست‌های بوش است و اینکه دولتمردان آمریکایی خود را همچنان مالک دنیا می‌دانند. امیدوارم تا وقت است در سیاست‌های آمریکا اصلاحات ایجاد شود؛ چرا که به نفع همه است.

کد خبر 97596

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز