چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آفریقا با حدود 25 میلیون نفر مبتلا به ویروس ایدز، 2.8 میلیون عفونت جدید و 2.1 میلیون نفر مرگ و میر در سال گذشته،در وضعیتی یاس‌آور برای اول دسامبر (10 آذر) روز جهانی ایدز آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز با وجود این چشم‌انداز تاریک، پس از سال‌ها اخبار بد در مورد ایدز در آفریقا امسال کارشناسان بهداشتی ابراز امیدواری می‌کنند که ممکن است در درازمدت با انجام اقدامی ساده به جنگ همه‌گیری ایدز در این قاره رفت: ختنه‌کردن مردان.

دانیل هالپرین کارشناس ایدز در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در سمینار سازمان ملل در باره ایدز در ماپوتو پایتخت موزامبیک در این باره گفت: "ختنه مردان اولین مداخله درمانی است که شواهد علمی قاطعی در مورد نقش آن در پیشگیری از ایدز وجود دارد."

"ما نمی‌گوییم به استفاده از کاندوم نباید اهمیت داد. اما عناصر مغفولی در این میان وجود دارد،و به نظر می‌رسد ختنه یکی از آنها باشد."

توصیه به امر به عنوان اقدامی برای پیشگیری از ایدز اساسا بر تحقیقی استوار است که در Orange Farm - شهرک فقیرنشینی در حومه ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی- انجام شد و نشان داد که احتمال ابتلای به ایدز در مردان ختنه‌شده حدود 60 درصد کمتر است.

پزشکان می‌گویند محتمل‌ترین توضیح در این مورد این است که سلول‌های بخش داخلی حشفه – که در هنگام ختنه برداشته می‌شود - به عفونت با ویروس ایدز حساسند.

به نظر می‌رسد ختنه  روشی تقریبا از پیش آماده برای پیشگیری از ایدز باشد: شیوه‌ای ارزان و ساده که انتقال HIV ،ویروس عامل ایدز، را مشکل می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این اقدام می‌تواند در 20 سال آینده در آفریقای حاشیه صحرا تقریبا از 6 میلیون عفونت جدید HIV جلوگیری کند و جان سه میلیون نفر ر ا نجات دهد و یکی ار نویددهنده‌ترین مداخلات بر ضد بیماری ایدز باشد که نه علاج قطعی برای آن وجود دارد و نه امید قریب‌الوقوع برای ساختن واکسن آن .

در حالی که داروهای ضد رترو ویروسی بسیار گران‌قیمت هستند و علیرغم رشد فزاینده مصرف آن‌ها در آفریقا تحت نظر گرفتن تاثیرات آنها مشکل است، این امر می‌تواند با مانع‌شدن از عفونت‌های جدید در درازمدت نقشی موثر در کنترل ایدز در آفریقا داشته باشد.

کد خبر 9751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز