گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌ها از وضعیت ترکیب بزرگ‌ترین گروه‌های بورس تهران، نشان می‌دهد گروه فلزات اساسی در حال حاضر بزرگ‌ترین گروه فعال بازار سهام محسوب می‌شود.

به گزارش همشهری، هرچند روزگاری گروه خودروسازان یا گروه شرکت‌های سیمانی از بزرگ‌ترین گروه‌‌های بازار سهام محسوب می‌شدند و یا در فاصله سال‌های 82 تا 84 شرکت‌های سرمایه‌گذاری نبض بازار سهام را در اختیار داشتند اما از سال 85 و با عرضه سهام شرکت‌های جدید از جمله عرضه غول‌های تولید‌کننده فولاد ورق در بازار سهام برگشت و ترکیب بزرگان بورس تهران دچار تغییرات تازه‌تری شد و فصل جدیدی نیز در بازار سرمایه رقم خورد.

همزمان با عرضه سهام شرکت‌های فلزی این گروه به بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گروه بازار سهام تبدیل شد و تازه‌ترین اطلاعات نیز نشان می‌دهد با وجود نوسان در قیمت سهام این شرکت‌ها این گروه همچنان عنوان نخست بازار سرمایه را برعهده دارد.

آخرین ترکیب بزرگان بورس تهران نشان می‌دهد گروه فلزات اساسی که شامل 23 شرکت می‌شود با ارزشی معادل 8/96هزار میلیارد ریال در حال حاضر 6/15درصد از مجموع کل بازار سهام را در اختیار دارد.

پس از این گروه بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری با ارزشی برابر با 85 هزار میلیارد ریال 7/13درصد از مجموع کل بازار را در دست دارد و عنوان دومین گروه بزرگ بورس را به‌خود اختصاص داده است.

این گروه شامل 7 بانک پارسیان، ملت، صادرات، تجارت، اقتصاد نوین، کارآفرین و بانک سینا می‌شود. پس از این گروه شرکت مخابرات ایران به تنهایی با ارزشی معادل 2/80 هزار میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفته است.

غول مخابراتی ایران در حال حاضر به تنهایی 13 درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارد؛ این موضوع باعث شده است هرگونه کاهش یا افزایش قیمت سهام این شرکت باعث کاهش یا افزایش شاخص‌های بورس تهران شود.

پس از این سه گروه، شرکت‌های گروه خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و شرکت‌های عضو گروه استخراج کانی‌های فلزی به‌ترتیب رتبه‌های بعدی بورس تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 97380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز