گروه بورس: رئیس شورای رقابت از آغاز بررسی پرونده معامله سهام شرکت مخابرات در شورای رقابت از 22دی خبر داد.

به گزارش همشهری، پس از بروز ابهام‌های متعدد در مورد فروش بلوک 50 درصدی سهام شرکت مخابرات که ظرف 2 ماه گذشته انجام شد، از22دی بررسی پرونده فروش سهام این شرکت در شورای رقابت آغاز شد.

این میزان سهام به ارزش 8 میلیارد دلار به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین فروخته شد اما حذف یکی از متقاضیان و همچنین ماهیت خریدار سهام این شرکت، از جمله موضوعاتی بود که باعث اظهار نظر کارشناسان، فعالان اقتصادی و همچنین نمایندگان مجلس شد.

کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین 2 ماه پیش در جریان رقابتی که اما و اگر‌های زیادی در مورد آن وجود داشت، موفق شد بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس را به نام خود رقم بزند و 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به ارزش 8 میلیارد دلار خریداری کند.

فروش این میزان سهام به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین که متشکل از 3 شرکت توسعه اعتماد، گسترش الکترونیک مبین ایران و شهریار مهستان بود با ابهام‌های زیادی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که پس از فروش سهام مخابرات به این شرکت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت و بسیاری از کارشناسان نسبت به غیررقابتی بودن این معامله لب به سخن گشودند.

حتی شرکت پیشگامان کویر یزد که به گمان همه از رقبای اصلی خرید سهام مخابرات بود به‌خاطر آنکه لحظاتی پیش از آغاز معامله از جریان رقابت کنار گذاشته شد، از سازمان خصوصی‌سازی‌ طرح شکایت کرد.

کنار گذاشته شدن شرکت پیشگامان کویر یزد درست لحظاتی پیش از آغاز معامله یکی از دلایل تحلیل نمایندگان و کارشناسان در غیررقابتی دانستن این معامله بود؛ ضمن اینکه موضوع سهامدار بودن بنیاد تعاون سپاه در شرکت‌های تشکیل‌دهنده کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث بحث و بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد.

در همین رابطه روز گذشته جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با «همشهری» از آغاز بررسی پرونده سهام شرکت مخابرات خبر داد و گفت: بررسی کارشناسی پرونده سهام شرکت مخابرات از دیروز آغاز شد اما به‌دلیل اینکه کمیته‌های شورا نیاز به بررسی کارشناسی دارند به‌نظر می‌رسد روند بررسی این پرونده یک ماه به طول بینجامد.

وی افزود: از کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد نیز به‌عنوان یکی از متقاضیان خرید سهام دعوت شده است و نمایندگان این کنسرسیوم با حضور در جلسات در این باره توضیح خواهند داد.
وی در پاسخ به این پرسش که نتایج نشست شورای رقابت چه زمانی اعلام خواهد شد، گفت: تا زمانی که رای قطعی در مورد این معامله در شورای رقابت صادر نشود، هیچیک از مسئولان شورا نمی‌توانند نتایج جلسه بررسی بلوک مخابرات را  اعلام کنند.

کد خبر 99363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز