سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: 24 آذر همزمان با بازگشایی نماد 4 شرکت، رکود در بورس تهران ابعاد تازه تری به‌خود گرفت

به گزارش همشهری، همزمان با بازگشایی نماد شرکت‌های فولادی و تولید‌کننده سنگ آهن شاخص بازار سهام با افت سنگینی مواجه شد و اگرچه پیش‌بینی می‌شد ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزایش یابد اما جریان کلی بازار نشان داد در شرایط نزولی، سهام‌های باارزش بازار نیز دچار گرداب روانی بازار می‌شوند.

24آذر  نماد شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، سنگ آهن گل‌گهر، صنعتی و معدنی چادرملو وسرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پس از کاهش قیمت سنگ آهن در بورس باز شد؛

هرچند تغییر قیمت سنگ‌آهن باعث افزایش سود شرکت فولاد مبارکه اصفهان و کاهش سود شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن شده بود اما با آنکه میزان سودآوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزایش یافته بود اما این شرکت نیز قربانی جو روانی بازار شد و قیمت سهام این شرکت کاهش یافت و شاخص بورس را نیز با خود پایین کشید.

براساس توافقی که بین تولید‌کنندگان و خریداران سنگ آهن بر سر قیمت این محصول انجام شد، شرکت گل‌گهر سود 280 تومانی هر سهم را به 209 تومان ( معادل 25 درصد ) و شرکت چادرملو درآمد 174 تومانی را به 93 تومان( معادل 46 درصد) کاهش دادند.

در عوض سود هر سهم فولاد مبارکه در 6 ماه اول سال، 48 درصد رشد کرد و از 22 به 33 تومان رسید.  در همین رابطه مجید اصلی کارشناس بازار سرمایه درباره افت ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: هر چند سود این شرکت برخلاف شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر افزایش یافته اما سهام این شرکت24آذر اسیر شرایط کلی بازار شد.

وی افزود: به ندرت سهامی در بازار وجود داشته که با وجود افزایش 50 درصدی سودش قیمت سهامش 15 درصد کاهش یابد اما این اتفاق برای شرکت فولاد مبارکه رخ داد.
به گفته وی،24آذر سهامداران شرکت فولاد مبارکه که مدت‌ها با نماد بسته این شرکت روبه‌رو بودند به‌دلیل شرایط منفی بازار در صف فروش سهام این شرکت ایستادند.

وی در مورد شرایط کلی بازار توضیح داد: آنچه در حال حاضر بازار را تحت‌تأثیر قرار داده است، شرایط سیاسی و اقتصادی و رویدادهایی است که در مورد پرونده هسته‌ای رخ داده است.  وی افزود: فضای کنونی بازار کاملا وابسته به مسائل سیاسی از جمله پرونده هسته‌ای است. همچنین موضوع تعیین تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها یکی دیگر از موضوعاتی است که بازار در انتظار شفاف شدن آنهاست.

اصلی تصریح کرد: در چنین شرایطی فضای عمومی بازار به سمت رکود پیش می‌رود و حتی سهام‌های باارزش نیز قربانی شرایط موجود می‌شوند. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد پس از تعطیلات سال نو میلادی که تحرک جدیدی در عرصه سیاسی و اقتصادی دنیا به وجود می‌آید، بازار سهام نیز با اندکی تحرک مواجه شود اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند نزولی بازار تا پایان سال ادامه پیدا کند.

کد خبر 97443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز