مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: هر حرکتی می‌کردم ،آن سه تا وروجک به من نمره منفی می‌دادند. دو تا پسر و دختر نوجوان و یک دختر دبستانی

آنها حتی مرا جریمه کردندو من، هم کلافه می‌شدم و هم خنده‌ام می‌‌گرفت. همیار پلیس بودند و کارت هم داشتند، از بسیاری قوانین راهنمایی و رانندگی سر در می‌آوردند. آنها حتی گاهی عابرها را مقصر می‌دانستند و مثلاً سمانه عبدی می‌گفت: «دوست من این‌قدر سر به هواست که یک‌دفعه با گاری تصادف کرده؛ خب وقتی راننده ماشین (مثل شما) حواسش پرت باشد و با تلفن همراه صحبت کند، البته که  با دوست من تصادف می‌کند.»

سپهر زندی نوجوان هم می‌گفت: «من وقتی بزرگ شوم ،یک ماشین می‌خرم. اما جوری رانندگی می‌کنم که هیچ پلیسی مرا جریمه نکند و تصادف هم نکنم. البته نمی‌گذارم حقم را در رانندگی بخورند و به کسی هم راه نمی‌دهم.»

عکس ها: مهدی میرزاد

دختر نوجوان گفت: «راه به کسی نمی‌دهی؟ یعنی حق تقدم، بی حق تقدم!» پرسیدم: «اینها را کجا یاد گرفته‌اید؟» هر دو جواب دادند: «در کلاس.»

من: «کدام کلاس؟»

***
فاطمه مرسوس، نماینده آموزش و پرورش در پیگیری طرح همیاران پلیس و آموزش پلیس مدرسه، درباره برگزاری کلاس‌های همیاران پلیس می‌گوید: «کلاس‌های آموزشی برای همیاران پلیس، 12 ساعت در سال است که با همکاری راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران برگزار می‌شود. هشت ساعت ازاین کلاس‌ها تئوری و چهار ساعت هم به صورت عملی است.»

  • وظیفه همیاران پلیس چیست؟

تذکر و راهنمایی. اما تذکر هم در قالب تربیتی و آموزشی است. ابتدا فکر می‌کردند ممکن است در این طرح بچه‌ها در مقابل اولیا قرار بگیرند اما در آموزش‌ها به آنها تذکر می‌دهیم که در نهایت احترام، قوانین را یادآوری ‌کنند.آنها مواردی مانند بستن کمربند، استفاده نکردن  از تلفن همراه، نخوردن خوراکی و صحبت  نکردن را یادآوری می‌کنند؛یعنی مواردی که با رعایت آن راننده بر روی رانندگی متمرکز می‌شود.

  • این طرح در همه شهرستان‌ها هم اجرا می‌شود؟

بله، تمام مدرسه‌های ابتدایی و راهنمایی شهر تهران و تمام مدرسه‌های ابتدایی و راهنمایی کل کشور تحت پوشش این طرح هستند.

  • پس اختیاری نیست؟

این‌قدر لذت‌بخش است که همه مایل‌اند در آن شرکت کنند. آنها کارت شناسایی می‌گیرند و امکانات جانبی مانند کلاه و ... که برای دانش‌آموزان جذاب است.

  • از نتیجه کارتان باخبر هستید؟

بله، در جلسه‌هایی که داریم نمایندگان پلیس راهور می‌گویند این کار روی آمار تصادف‌های جاده‌ای اثر گذاشته است. دیده‌ایم بچه‌ها تذکر داده اند که ماشین روی پل توقف نکند و مواردی از این قبیل که نشان می‌دهد وقتی گروهی با هم همدل شوند و طرح همگانی را انجام دهند، چه‌قدر نتیجه خوبی می‌گیرند.

کد خبر 97360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز