گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران طرح پیشنهادی به دولت جهت الزام خریداران خودرو اعم از داخلی و خارجی به اسقاط خودروی فرسوده را تصویب کرد

در این طرح به دولت پیشنهاد شد تا آیین‌نامه‌ چگونگی الزام خریداران، تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو در داخل به اسقاط یک خودروی فرسوده در مقابل ورود خودروی جدید را تهیه کند.

عباس شیبانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، که از تنظیم‌کنندگان و حامیان این طرح است، دیروز در دویست و چهل و سومین جلسه شورا گفت: سالی 300 تا 400 هزار خودرو در کشور تولید می‌شود و شهر را به یک پارکینگ تبدیل کرده ‌است.

وی هدف از ارائه این طرح را خروج خودروهای اسقاطی و فرسوده که یکی از مسببان آلودگی هوای تهران است، عنوان کرد و یادآور شد: با وجود خودروهای فرسوده نه تنها شهر آلوده‌تر می‌شود بلکه مصرف بیش از حد بنزین را نیز در پی دارد.

ابطال معاملات صندوق ذخیره کارکنان

در این جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پی اجرای قانون «منع مداخله مقامات و کارکنان دولت و شهرداری در معاملات دولت و شهرداری» طرح ابطال معاملات و قراردادهای شهرداری تهران با صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را تصویب کردند.

22آذر، کلیات طرح تعیین تکلیف قراردادهای منعقده با صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران که یک فوریت آن در جلسات پیشین شورا به تصویب رسیده بود، بررسی شد و به تصویب رسید.

براساس ماده واحده این طرح، شهرداری تهران باید برای اعمال قانون «منع مداخله مقامات و کارکنان دولت و شهرداری‌ها در معاملات دولت و شهرداری» از تاریخ ابلاغ این مصوبه به هنگام برگزاری مناقصه، مزایده و انعقاد هرگونه قرارداد در چارچوب آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری تهران و سایر قوانین و مقررات موضوعه از شرکت کارکنان شهرداری تهران و اشخاص وابسته به آنها که در قانون مذکور قید شده است

در قالب اشخاص حقوقی، همچنین مؤسسات و شرکت‌های نسل بعدی آنها و یا اشخاص حقیقی مرتبط با قانون فوق الاشاره خودداری کرده و درصورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی موصوف در معاملات مرتبط با شهرداری تهران شرکت کرده باشند، بلافاصله نسبت به فسخ قرارداد اقدام و پیگیری لازم را برای تامین خسارات وارده ناشی از تخلف انجام شده، اعمال دارد.

همچنین در جلسه 22آذر بررسی لایحه «اساسنامه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران» به پایان رسید.در جریان بررسی این لایحه که بیشترین وقت جلسه را به‌خودش اختصاص داد، ابتکار، عضو کمیسیون توسعه و عمران شورا با تاکید بر مسئولیت مستقل شرکت کنترل کیفیت هوا که در پی اجرای مصوبه ادغام سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران به زیرمجموعه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران منتقل شده است،

گفت: با توجه به اینکه آلودگی هوا یکی از معضلات شهر است که متولی ندارد نباید تنها روزنه مدیریتی این معضل را در شهرداری تهران از بین بردچمران، رئیس شورای شهر تهران نیز با تاکید بر حفظ موجودیت این شرکت در سازمان حمل‌ونقل و ترافیک گفت: مدیریت کیفیت هوا می‌تواند در سازمان با هر عنوانی به کارش ادامه دهد وحضورآن در سازمان به قدرت و تعامل این بخش مدیریتی کمک بیشتری خواهد کرد.

براساس این گزارش، با تصویب بند دیگری از دستورات جلسه 22آذر  شورا،  محمود رضائیان رئیس سابق سازمان بهشت زهرا، از سوی شورا به‌عنوان نماینده و ناظر شورا در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران انتخاب شد.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا در جریان بررسی دستور فوق و با اشاره به وضعیت نابسامان تاکسی‌های بخش خصوصی گفت: متأسفانه وضعیت تاکسیرانی به‌خصوص شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی مناسب نیست.

در جلسه 22 آذر  شورای شهر تهران احمد مسجد جامعی طی تذکری از شهرداری تهران خواست نسبت به گودبرداری‌های غیر‌قانونی و غیر‌کارشناسی که در پاره‌ای از مواقع موجب تخریب و نشست خانه‌ها می‌شود، برخورد جدی‌تری داشته باشد.

تولیدکنندگان و  واردکنندگان خودرو همکاری کنند

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر در‌باره پیشنهاد خروج خودروهای فرسوده گفت: در سال 80 و 81 طرحی با این مضمون به دولت ارائه و منجر به برخی اقدامات زیست‌محیطی شد و با توجه به شرایط ترافیکی تهران، کمبود معابر و آلودگی هوا، باید دولت، مصرف‌کننده‌ها، واردکننده‌ها و تولید‌کنندگان بپذیرند که در قبال تولید، خرید و ورود یک خودرو، یک خودرو را اسقاط و از رده خارج کنند.

لزوم حفظ تنها متولی کنترل آلودگی هوا

دانشجو، سخنگوی شورای شهر درباره جایگاه شرکت کنترل کیفیت هوا در سازمان حمل و نقل و ترافیک گفت: من در جلسات اعلام روزهای آلوده هوا در استانداری می‌بینم که کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوا برای قبولاندن اینکه هوا آلوده است با چه مشقاتی روبه‌رو هستند، حال اگر به‌منظور ادغام و کوچک کردن شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری بخواهیم تنها متولی کنترل کیفیت آلودگی در شهرداری را منحل کنیم، وضعیت بدتر خواهد شد.

کد خبر 97271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز