گروه شهری: رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران 17آذر در دویست و چهل و دومین جلسه شورا نسبت به لغو ممنوعیت احداث صنایع در شعاع 120‌کیلومتری پایتخت واکنش نشان داد.

معصومه ابتکار با ناگوار خواندن این تصمیم هیات دولت، گفت: این اقدام تبعات گسترده‌ای برای شهر بیمار تهران دارد.به گفته ابتکار، شاخص‌های زیست‌محیطی تهران هم‌اکنون نیز در وضعیت بدی قراردارد و قطعا با احداث صنایع در شعاع 120 کیلومتری پایتخت به لحاظ شروع فعالیت‌های اقتصادی جدید و متعاقب آن جذب جمعیت بیشتر، شاهد تشدید شاخص‌های آلاینده برای این شهر خواهیم بود.

ابتکار گفت: مشخص نیست تصویب قانون ورود صنایع به 120‌کیلومتری شهر تهران با کدام ارزیابی و محاسبه صادر شده است.رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همچنین از محدودیت منابع آب سخن گفت و ادامه داد: هم‌اکنون نیز برای آبرسانی به شهر تهران به‌ناچار حوضه آبریز سدهای اطراف را خالی می‌کنیم و به تهران می‌رسانیم، بنابراین بارگذاری اضافی برای شهری که ظرفیت‌های آن پرشده به صلاح شهر نیست.

ابتکار با بیان اینکه درست است که تهران به‌دلیل مزایایی مثل ارزش افزوده زمین، دسترسی راحت و منابع بسیار از سوی فعالان اقتصادی نمی‌تواند قابل چشم پوشی باشد، این سؤال را مطرح کرد که پس منافع ملی و اولویت‌های ملی چه می‌شود؟

در ادامه این سخنان مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با اعلام اینکه هنوز متن لایحه و مصوبه را نخوانده است، گفت: من نیز موافق این هستم که تهران ظرفیت صنایع جدید را ندارد و در این شکی نداریم. وی در ادامه این بحث ضمن اینکه به سوله‌سازی‌ در باغستان و کهریزک و آسیب‌هایی که از این ناحیه به شهر تهران وارد می‌شود انتقاد کرد،  افزود: شهرهایی مثل فیروزکوه نیز به‌دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری خواستار احداث صنایع پاک هستند.

از سوی دیگر، رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تهران 200 هزار واحد صنعتی غیرمجاز در حال فعالیت هستند.

وی در این باره به تولید و ساخت موتورسیکلت‌هایی اشاره کرد که بدون رعایت استاندارد به‌صورت زیر پله‌ای ساخته می‌شوند. خادم در عین حال به نیاز شهر تهران به واحدهای صنفی پاک اشاره کرد که در این باره ابتکار نیز گفت که بسیاری از این واحدها مجوز فعالیت صنفی را می‌گیرند اما در عمل به فعالیت‌های صنعتی آلاینده تبدیل می‌شوند.

بررسی اساسنامه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک

شورای شهر تهران 17آذر لایحه اساسنامه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران را مورد بررسی قرار داد و بندهایی از آن را اصلاح کرد. روز گذشته همچنین یک فوریت لایحه اصلاحیه بند الف ماده واحده مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری تهران به تصویب رسید. 

17آذر حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز طی سخنانی خواستار توجه مدیریت شهری به 2 اصل درآمد و هزینه شد و طی پیشنهادی تنها راه مدیریت کلانشهری مثل تهران را مدیریتی علمی و برنامه محور خواند. وی همچنین از تلاش فراوان مدیریت شهر برای کاستن از وابستگی شهرداری به درآمد ناشی از فروش تراکم برای اداره شهر سخن گفت و افزود: در شورای دوم با تلاش‌هایی که انجام شد درآمد شهرداری تهران از80 درصد وابستگی به فروش تراکم به کمتر از60 درصد تقلیل یافت.

شکیب وجود اسناد بالادستی نظیر طرح تفصیلی، طرح جامع و سند چشم‌انداز را مایه امید بیشتر تحقق آرزوی دیرینه مدیریت شهری که پرهیز از شهرفروشی است، دانست. وی خواستار اصلاح نگاه مدیران شهری و رعایت ضوابط شهرسازی شد که براساس آن ناچار نباشند برای رسیدن به سقف درآمدی مورد نیاز، به هر طریق ممکن دست بزنند.

شکیب در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه 7 هزار میلیارد تومانی شهرداری (نقد و غیرنقد) اشاره کرد و اینکه بیش از4 هزار میلیارد تومان از این بودجه صرف فعالیت‌های عمران و آبادانی شهر تهران می‌شود.

وی در این باره نیز بر اعمال مدیریت زمان، هزینه و مدیریت فنی تاکید کرد.رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر در این باره نیز مدیریت شهری را از تمرکز بر یک پروژه و غافل ماندن از سایر پروژه‌ها برحذر داشت.

کد خبر 96944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز