گروه شهری: وضعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تهران و کلانشهرها و همچنین پایین بودن سطح استاندارد این وسیله نقلیه،24آذر در جلسه شورای شهر مورد انتقاد اعضا قرار گرفت.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح پیشنهاد به دولت برای استقرار استاندارد صدای موتورسیکلت‌های‌نو گفت: درحالی که موتورسیکلت‌ها 6 درصد از سهم جابه‌جایی مسافر در تهران را برعهده دارند اما 50 درصد آلودگی صوتی تهران، 25 درصد آلودگی هوا و بیش از 50 درصد تصادفات و مرگ‌ومیرها را موجب می‌شوند.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز از موتورسیکلت‌ها به‌عنوان معضل شهری نام برد و از صدای آزاردهنده موتورسیکلت‌ها در شهر تهران به‌عنوان مهم‌ترین عامل آلودگی صوتی انتقاد کرد.

وی اضافه کرد: به‌علت افزایش بدون ضابطه تعداد موتورسیکلت‌ها که عموما بدون رعایت استانداردها در مراحل تولید عرضه می‌شوند، موتورسیکلت‌ها تبدیل به یک معضل در تهران شده است.

ابتکار اظهار داشت: قانون مصوبه هیات وزیران در سال 87، استانداردهایی را در زمینه موتورسیکلت‌های ساخت داخل، مونتاژ شده و وارداتی، مشخص کرده اما متأسفانه این قانون معطل مانده است به همین دلیل کمیته محیط‌زیست استانداردهای مجاز را براساس استانداردهای موجود در سطح دنیا و اروپا، مطابق با آنچه در کشور قابل اجراست، پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه در این پیشنهاد از دولت خواسته شده تا موتورسیکلت‌های وارداتی، عالی‌ترین درجه استاندارد اروپا را دارا باشند، افزود: از دولت همچنین درخواست شده طی برنامه‌ای 5 ساله، جایگزینی برای موتورسیکلت‌های کنونی انتخاب کند، جایگزینی چون موتورسیکلت‌های برقی که آلودگی هوا و صدا را نیز کاهش می‌دهد.

مدیریت هوشمند طرح ترافیک

شورای شهر تهران تصویب لایحه الزام شهرداری تهران به مدیریت هوشمند در محدوده طرح ترافیک را به هفته آینده موکول کرد. 24آذر پس از طرح و بررسی این لایحه در شورای شهر تهران، اعضا تصمیم گرفتند برای بررسی مباحث حقوقی و قانونی مرتبط با این لایحه زمان بیشتری اختصاص داده شود.

یکی از بخش‌های این لایحه اختصاص به آرم‌های طرح ترافیک روزانه، هفتگی و ماهانه داشت که با مخالفت مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران مواجه شد. دلیل معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای تدارک اینگونه آرم‌ها در سال آینده این بود که برخی اوقات مانند برگزاری انتخابات، شرکت در کنفرانس و یا مراجعه به مراکز درمانی شرایط ورود به محدوده طرح پیش می‌آید که برای چنین مواقعی تمهیداتی اندیشیده شده تا آرم‌های موقت روزانه، هفتگی یا ماهانه تدارک دیده شود.

تشکری هاشمی تاکید داشت که تعداد این مجوزها از سر جمع تعداد کل مجوزهای یکسال، بیشتر نخواهد شد و متقاضیان از طریق اینترنت از چند روز قبل باید برای دریافت آن ثبت نام کنند.

در همین حال رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن قبول مشروط صدور کارت‌های روزانه طرح ترافیک اما به‌شدت با صدور مجوزهای هفتگی و ماهانه مخالفت کرد و آن را عامل افزایش ترافیک و مانع کنترل ورود و خروج به محدوده و تخریب قانون دانست.

در جلسه دیروز همچنین بر اختصاص بالاترین امتیازات برای ساکنان محدوده طرح ترافیک تاکید شد و رئیس شورای شهر نیز خواستار اعمال تخفیف هنگام دریافت آرم برای ساکنان در محدوده طرح شد.

در ادامه مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بر حق شورای شهر در تعیین نرخ طرح ترافیک و پیشنهاد آن به شورای‌عالی ترافیک تاکید کرد.

رعایت ملاحظات از سوی هیئت‌های عزاداری

در ادامه دویست و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر، مرتضی طلایی ضمن تشکر از خدماتی که هیئت‌های مذهبی شهر تهران در ایام عزا داری ماه محرم به مردم ارائه می‌دهند به نمایندگی از برخی شهروندان خواستار آن شد تا دست‌اندرکاران برپایی اینگونه مراسم به‌گونه‌ای بر نحوه عزاداری‌ها نظارت داشته باشند که مانع بروز مشکلات جانبی برای شهروندان شود.

طلایی به مناسبت آغاز ایام عزاداری ماه محرم گفت: نحوه نصب داربست‌ها و سیستم‌های صوتی از سوی برخی حسینیه‌ها و هیئت‌های عزاداری به‌گونه‌ای است که به سلب آسایش برخی شهروندان منجر می‌شود.

24آذر  همچنین یک فوریت لایحه اخذ عوارض نقل و انتقال اموال غیرمنقول در شهر تهران به تصویب رسید.این لایحه به استناد ذیل یکم ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 87 مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

در جلسه24آذر یک فوریت طرح «ایجاد کمیسیون هم عرض جهت رسیدگی به موارد موضوعه تبصره ذیل بند بیستم ماده پنجاه و پنجم قانون شهرداری» به تصویب رسید. بنا براین گزارش، شورای شهر ساختار سازمانی و منابع مالی HSE را مشخص می‌کند.

سیستم HSE یک نظام مدیریتی است که مباحث بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست و کیفیت را به‌صورت جامع و یکپارچه و به‌صورت فراگیر در تمامی سطوح فعالیت و زندگی مردم در بر می‌گیرد.

به همین مناسبت شورای اسلامی شهر تهران قصد دارد تا در لایحه‌ای ساختار سازمانی و منابع مالی دبیرخانه سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) شرکت شهر سالم را مشخص کند.

کد خبر 97460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز