باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در دانشکده افسری وست پوینت اعلام کردخروج نیروهای این کشور از افغانستان 18 ماه دیگر (ژوئیه 2011) آغاز می‌شود.

اوباما11 آذر در سخنرانی خود با تشریح راهبرد تازه‌اش در مورد افغانستان به‌طور رسمی اعلام کرد که دستور اعزام بیش از  30 هزار نظامی دیگر به این کشور را صادر کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه این افزایش نیرو زمینه را برای سپردن امور امنیتی به نیروهای افغان فراهم می‌کند، گفت: نیروهای ما پس از 18 ماه به‌تدریج به کشور بازخواهند گشت. وی تاکید کرد که از این طرح و ابتکار برای پایان دادن به جنگ 8 ساله‌ افغانستان و شروع خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در ژوئیه 2011 بهره می‌گیرد.

اوباما اعلام کرد که آمریکا برای عقب‌نشینی از افغانستان از الگوی عراق پیروی خواهد کرد. وی گفت: همان‌طور که در عراق این کار را کرده‌ایم، این جابه‌جایی را با مسئولیت انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود با اعلام رسمی اعزام نیروهای جدید به افغانستان گفت: من به این نتیجه رسیده‌ام که اعزام 30 هزار سرباز دیگر آمریکایی به افغانستان در جهت تامین منافع حیاتی ملی ماست.

اوباما با اشاره به اینکه از حساسیت تصمیم خود آگاه است، تاکید کرد: این تصمیم را می‌گیرم چون قانع شده‌ام که امنیت ما در افغانستان و پاکستان در مخاطره است.
وی همچنین در راستای افزایش فشار بر اعضای ناتو و متحدان آمریکا برای اعزام نیروهای اضافی به افغانستان اعلام کرد که این کشورها هم از تروریسم مستقر در افغانستان تهدید می‌شوند. وی گفت: آنچه اکنون در معرض خطر است امنیت همه متحدان ما و امنیت عمومی جهان است.

اوباما در حالی که بسیاری از متحدان این کشور از اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان سرباز زده‌اند، افزود: برخی از قبل سربازان بیشتری اعزام کرده‌اند و ما مطمئن هستیم که در روزها و هفته‌های آینده سربازان بیشتری اعزام خواهند شد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز گذشته به‌دنبال این درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: انتظار دارد اعضای ناتو حداقل5 هزار نیروی دیگر به افغانستان اعزام کنند.

وی در بیانیه‌ای که پس از سخنرانی اوباما منتشر شد، تاکید کرد: 43 کشور تحت فرمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در میدان نبرد افغانستان حضور دارند و اطمینان دارم که سایر متحدان و شرکای (آمریکا) نیز همکاری خود را افزایش خواهند داد.

راسموسن از اتخاذ رویکرد و تعهد جدید آمریکا نسبت به افغانستان استقبال کرد و گفت: تصور می‌کنم این تصمیم درست برای افغانستان و برای ناتو باشد ولی این تنها عملیات آمریکا نیست.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) انتظار داشت که متحدان این کشور در ناتو حداقل 10 هزار نیرو و تعلیم‌دهنده نظامی را به‌عنوان مکمل نیروهای آمریکایی به افغانستان اعزام کنند. این در حالی است که ارقام اعلام شده توسط راسموسن در حقیقت عدم‌تمایل کشورهای عضو ناتو را به حضور نیروهای بیشتر در افغانستان نشان می‌دهد.

کاهش حمایت مردم اروپا از ادامه نبرد در افغانستان و محدودیت‌های مالی ایجاد شده به واسطه بحران اقتصادی جهان، تاکنون مانع از آن شده است که کشورهای عضو ناتو نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام کنند.

وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو قرار است در نشست این هفته خود درباره افزایش شمار نظامیان در افغانستان بحث و گفت‌وگو کنند.این در حالی است که در نخستین واکنش‌ها به این موضوع روز گذشته فرانسه درخواست اوباما برای اعزام نیروی بیشتر به افغانستان را رد کرد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری فرانسه در امور افغانستان و پاکستان تاکید کرد: پاریس نظامیان بیشتری را به افغانستان اعزام نمی‌کند اما ممکن است مربیان نظامی بیشتری را برای آموزش نیروی پلیس و ارتش این کشور بفرستد.

تیری ماریانی اعلام کرد: ما درخواست آمریکا را برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان رد می‌کنیم اما می‌توانیم مربیان نظامی بیشتری را برای آموزش نیروی پلیس و ارتش این کشور اعزام کنیم. ژوی گفت: فرانسه طی هفته‌های آتی به درخواست آمریکا برای اعزام و 1500 نظامی دیگر به افغانستان به‌طور رسمی پاسخ می‌دهد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم با بیان اینکه امنیت در افغانستان به تنهایی با ابزارهای نظامی تامین نمی‌شود اعلام کرد که برای تصمیم‌گیری درباره اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان تا زمان برگزاری کنفرانس افغانستان در لندن صبر خواهد کرد.

انگلیس هم به‌عنوان یکی از متحدان کلیدی آمریکا تاکنون متعهد به اعزام تنها 500 سرباز دیگر به افغانستان شده است. گوردون براون، برای اعزام این میزان نیروی اضافی هم 3 شرط گذاشته است؛ دولت افغانستان برای تامین پلیس و سرباز قابل آموزش برای مشارکت در نبرد متعهد شود، سربازان انگلیسی کاملا تجهیز شوند و اعضای دیگر ناتو نیز سطح نیروهای خود را افزایش دهند.

مقام‌های پاکستان هم روز گذشته نگرانی خود را از راهبرد جدید اوباما اعلام کردند و شاه محمد قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، واشنگتن را به هماهنگی بیشتر با این کشور فراخواند. قریشی که به آلمان سفر کرده است، گفت: این سؤال را مطرح می‌کنیم که شما چگونه از ما می‌خواهید از نیروهای تقویتی خود استفاده کنیم. ما از پیامدهای منفی این مسئله ابراز نگرانی می‌کنیم.

این دومین بار است که اوباما شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان را افزایش می‌دهد. این افزایش نیرو درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری عقیده دارند که اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان به تنهایی نمی‌تواند پس از 8 سال جنگ، بحران افغانستان را حل کند.

آندره آوتیسیان، سفیر روسیه در افغانستان دیروز در گفت‌وگویی با شبکه خبری الجزیره گفت: آمریکا در حال تکرار اشتباه‌های شوروی سابق در افغانستان است. وی با اعلام اینکه روسیه از ادامه حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان حمایت می‌کند هشدار داد که آمریکایی‌ها در حال تکرار اشتباهاتی هستند که رهبران شوروی سابق در زمان اشغال افغانستان مرتکب شدند و باعث شکست این کشور شد.

طالبان: اوباما منتظر تابو‌ت‌ها باشد

شبه نظامیان طالبان 11آذر  در واکنش به اعزام نیروهای اضافی آمریکا به افغانستان اعلام کردند که حملات خود علیه نیروهای آمریکایی را شدت می‌بخشند. یوسف احمدی، سخنگوی طالبان تاکید کرد که طرح‌های جدید آمریکا باعث مقاومت بیشتر نیروهای طالبان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رؤیای تسلط نظامی آمریکایی‌ها بر افغانستان هیچ وقت محقق نخواهد شد اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا شاهد تعداد زیادی از تابوت‌های سربازان آمریکایی در افغانستان خواهد بود.

کد خبر 96606

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز