دولت ژاپن26 دی با پایان دادن به ماموریت سوخت‌رسانی خود، به حمایت از نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در افغانستان پس از 8 سال پایان داد.

به گزارش الجزیره، توشیمی کیتازاوا وزیر دفاع ژاپن26دی به‌طور رسمی فرمان توقف عملیات سوخت‌رسانی نیروهای دریایی در اقیانوس هند را صادر کرد.دولت یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر جدید ژاپن که حزب محافظه‌کار این کشور را در انتخابات 4 ماه پیش شکست داد متعهد شده بود تا در برخی از روابط و تعهدات این کشور با آمریکا تجدید نظر کند.

پایان ماموریت حمایتی ژاپن از آمریکا در افغانستان تنها چند روز پیش از پنجاهمین سالگرد اتحاد امنیتی 2 کشور صورت گرفت و بسیاری عقیده دارند دوره‌‌ای متفاوت از روابط میان 2 کشور را آغاز کرده است.

ناوگان دریایی ژاپن که در اقیانوس هند فعالیت می‌کرد، کار سوخت‌رسانی و تامین آب آشامیدنی نیروهای بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا را در افغانستان بر عهده داشت.
نخست‌وزیر ژاپن پیش از این و در آغاز سال نو  میلادی اعلام کرده بود که وی در سال‌جاری در نوع روابط میان کشورش و آمریکا تغییر ایجاد خواهد کرد و پایان ماموریت سوخت‌رسانی به نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور به منزله آغاز روابطی متعادل و برابر با واشنگتن است.

با صدور این فرمان، کشتی سوخت‌رسان ۱۳هزار و ۵۰۰تنی ماشو و ناو جنگی 4 هزار و ۵۵۰تنی اکازوچی در حال بازگشت به ژاپن از اقیانوس هند هستند.نیروی دریایی ژاپن از زمان آغاز عملیات سوخت‌رسانی خود در سال 2001 به کشتی‌های جنگی بیش از۱۲کشور در اقیانوس هند سوخت رسانی کرده است.

نخست‌وزیر ژاپن 26 دی اعلام کرد که دولت ژاپن آمادگی برای کمک 5 میلیارد دلاری به افغانستان را دارد اما حمایت از این کشور را به کمک‌های بشردوستانه محدود خواهد کرد. وی تاکید کرد که دولت ژاپن درصدد اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان نیست.

کد خبر 99528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز