همشهری آنلاین: باراک اوباما در بیان راهبرد جدید خود وعده افزایش شمار نیروها در افغانستان را داد اما با این حال هنوز پرسش‌ها درباره افغانستان بی پاسخ مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه نیویورک تایمز در ادامه مطلب خود می‌نویسد: مهمترین پرسش بی پاسخ در این رابطه آن است که آیا افغانستان پیشرفت می‌کند؟

نیویورک تایمز می نویسد: اوباما با اعلام اعزام 30 هزار نظامی جدید به افغانستان تاکید کرد که از رئیس جمهور افغانستان می‌خواهد تا اقداماتی سخت در مقابله با فساد انجام دهد و از نیروهای امنیتی افغانستان نیز خواست تا در مبارزه با شورشیان جدی‌تر از قبل باشند.

اما اوباما اعلام کرده که نظامیان آمریکایی برای دوره‌ای محدود در افغانستان خواهند بود و این موضوع خود قلب مشکلات موجود در افغانستان است.

نیویورک تایمز در توضیح این مطلب می نویسد: این مسئله جنگ را به دوش افغان‌ها        می‌اندازد. اوباما معیارهایی را برای پیروزی ذکر کرده و این بدان معناست که فرماندهان آمریکایی می‌توانند در افغانستان موفق شوند اما نمی‌توانند این موفقیت را حفظ کنند.

اما در این میان اولین چالش برای حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان پیش می آید زیرا آمریکا این استراتژی را به گونه‌ای ترسیم کرده که قدرت و جایگاه کرزای را زیر سوال می‌برد.

از سوی دیگر نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان نیز در مورد کارآیی این استراتژی تردید داشته و از خود می‌پرسند که آیا جنگ ارزش جان باختن را دارد؟

اوباما امیدوار است که تعیین تاریخ برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بتواند کرزای را وادار به انجام اقدامات موثر در مبارزه با فساد در افغانستان کند.

اما با این وجود، موارد ذکر شده پرسش هایی هستند که پاسخی برای آنها وجود ندارد. پرسش هایی چون "آیا وضعیت افغانستان بهتر می‌شود؟ آیا کرزای موفق به حل بحران فساد در افغانستان می شود؟ آیا نیروهای امنیت افغان قادر به دفاع از کشور خود خواهند بود؟ و ... 

کد خبر 96624

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز