گروه بین‌الملل: تصمیم آمریکا برای اعزام 30 هزار نیروی جدید به افغانستان باعث شد تا شبه‌نظامیان طالبان هم از افزایش نیروهای خود در این کشور برای مقابله با نیروهای تازه نفس واشنگتن خبر دهند

والی الرحمان، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در پاکستان2 دی از اعزام هزاران شبه نظامی به افغانستان برای مقابله با افزایش نیروهای آمریکایی خبر داد.

والی الرحمان به‌عنوان یکی از معاونان حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: از زمانی که باراک اوباما، ‌رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم اعزام نیروهای جدید به افغانستان را اعلام کرد ‌ما هزاران نفر از نیروهای خود را برای مبارزه با نیروهای آمریکا و ناتو به افغانستان فرستادیم.

این فرمانده طالبان که مسئولیت عملیات این گروه در وزیرستان جنوبی را بر عهده دارد تاکید کرد که جنگ چریکی شبه نظامیان طالبان با ارتش پاکستان در این منطقه همچنان ادامه دارد. درحالی‌که ارتش پاکستان از کشته شدن بیش از 600 شبه نظامی طالبان در عملیات خود در وزیرستان جنوبی خبر داده است، والی الرحمان اعلام کرد که در نبرد با ارتش کمتر از 20 نفر از اعضای این گروه کشته شده‌اند.

وی تاکید کرد که اگر پاکستان مناسباتش را با آمریکا قطع کند شبه نظامیان طالبان حملات خود را علیه نیروهای پاکستان متوقف می‌کنند. والی الرحمان گفت: اوباما باید بداند که مردم آمریکا جنگ نمی‌خواهند و او باید این پول را صرف رفاه مردم کشورش کند.

به‌دنبال اعلام اعزام نیروهای جدید طالبان به افغانستان سرهنگ واین شنکس، یک سخنگوی ارتش آمریکا در این کشور اظهارات فرمانده طالبان را تنها یک لفاظی خواند و اعلام کرد که تاکنون تحرک جدیدی از سوی شبه نظامیان در مناطق مرزی مشاهده نشده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 10 هزار شبه‌نظامی در وزیرستان جنوبی وجود دارد و برخی عقیده دارند بر اثر عملیات گسترده ارتش پاکستان بسیاری از اعضای این گروه به افغانستان فرار کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی تصمیم برای اعزام 30 هزار نیروی جدید به افغانستان را اعلام کرد و کشورهای عضو ناتو هم متعهد شدند حدود 8 هزار نیروی جدید را برای حمایت از راهبرد جدید آمریکا به افغانستان اعزام کنند.

برخی عقیده دارند که رهبران طالبان پاکستان با استفاده از اعلام اعزام نیروهای خود به افغانستان قصد دارند میزان تلفات خود در حملات گسترده ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی را کم اهمیت جلوه دهند.

پیش از این چند رهبر طالبان افغانستان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرده بودند در مبارزه خود با نیروهای آمریکایی نیازی به کمک شبه نظامیان پاکستان ندارند و رهبری این گروه را به رسمیت نمی‌شناسند.

حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان هم به‌تازگی تلاش‌های خود را برای مذاکره با رهبران طالبان در این کشور افزایش داده است.

وی بار دیگر روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو خواستار مذاکره با طالبان شد و اعلام کرد اگر بارها طالبان درخواست مذاکرات را رد کند باز هم بر درخواست گفت‌وگو تاکید خواهد کرد.

کد خبر 98039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز