دزفول - چرخابی، خبرنگار همشهری: یکی از آرزوهای اساسی و نیاز‌های ضروری یک جوان داشتن مسکن است

که با توجه به بالا بودن نرخ اجاره‌بهای مسکن و نیز عدم‌توانایی خرید خانه، این امر به یک دغدغه اساسی تبدیل شده و شاید بسیاری از جوانان به‌دلیل ناتوانی در تامین مسکن یا پرداخت اجاره‌های سنگین از تشکیل خانواده، امتناع کرده و  ازدواج خود را مشروط به تامین سرپناهی برای ماوا گرفتن می‌دانند که البته این خواسته یک ‌خواسته به‌حق و قانونی است.

طی چند سال اخیر، تحولات ناگهانی در بازار مسکن و ساخت‌وساز باعث شد تا با افزایش سریع و کاذب نرخ مسکن شاهد یک نوع بازار کاذب در مقوله ساخت‌وساز و تامین مسکن در کشور باشیم و شاید اساسی‌ترین مشکل در این بخش افزایش قیمت زمین و بعد از آن مصالح ساختمانی باشد،

اما محدودیت زمین از یک‌سو و افزایش جمعیت متقاضی مسکن از دیگر سو باعث شد تا به سبب برخی عوامل از جمله واسطه‌ها و دلالان، صدمات فراوانی به بخش مسکن وارد شود و بر این اساس، هجوم سرمایه‌ها و افراد به مقوله انبوه‌سازی‌ باعث شد تا حجم وسیعی از سرمایه‌های بخش خصوصی در کشور صرف فعالیت‌های ساخت‌وساز توسط انبوه‌سازان شود

که اگرچه این روند گامی در جهت تامین مسکن افراد نیازمند بود لیکن حضور جدی بخش خصوص در این حوزه باعث شد تا قیمت‌ها نیز براساس ساز و کار این بخش اعمال شود، اما اشباع بازار از فعالیت انبوه‌سازان طی چند سال اخیر باعث رکود بازار خرید‌ و فروش و حتی ساخت‌وساز در بخش انبوه‌سازان شد و از سوی دیگر، بسیاری از افراد که متقاضی خرید بودند،

به‌دلیل شرایط اقتصادی موجود و محدودیت‌های اعطای تسهیلات بانکی و مشکلات این بخش، ‌امیدشان برای خانه‌دار شدن کم‌رنگ شد. در این موقعیت بود که اعلام طرح مسکن مهر برای خانه‌دارشدن مردم و به‌ویژه جوانان، ‌بارقه امید را در دل متقاضیان مسکن برای خانه‌دارشدن روشن کرد و بسیاری در این مسیر به امید خانه‌دارشدن به‌سر می‌برند،

اما به‌رغم گذشت بیش از 3 سال از اجرای این طرح در کشور، اقدام عملی و امیدوارکننده‌ای از سوی متولیان امر مشاهده نشده است. به گفته آگاهان، علت عمده این ناتوانی را باید در تامین زمین به‌عنوان اصلی‌ترین عامل جست‌وجو کرد،

به این معنی که تامین زمین با قیمت مناسب برای تعاونی‌های مسکن نخستین اقدام است که به‌دلیل مشکلات موجود در این حوزه، روند پیشرفت این طرح را با کندی مواجه کرده است و سبب شده است تعداد انصرافی‌ها از این طرح رو به افزایش بگذارد و به همین دلیل دولت به‌عنوان متولی این امر باید برای ساماندهی این طرح عظیم اهتمام کند تا  امید کسانی که برای داشتن سر‌پناه مناسب و ارزان دل به این طرح ملی بسته‌اند، ناامید نشود. هر چند که در سخنان مسئولان بر تسریع در اجرای این طرح و نیز پیشرفت‌های حاصله تاکید شده است.

مهندس نصرالله دهقانی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان که از مخاطبان اصلی این طرح در استان است، اخیرا در جلسه شورای مسکن استان با اشاره به فرایند زمان بر  ساخت مسکن و اظهار امیدواری مبنی بر جهش قابل ملاحظه در روند اجرایی مسکن مهر، به استناد فعالیت‌های در حال انجام می‌گوید: برخی در ابتدا احساس می‌کردند که تمام امور مسکن مهر باید توسط دولت انجام شود اما بعد مشخص شد که این موضوع یک فعالیت مردمی است.

وی اضافه می‌کند: 90 درصد از زمین‌ها آماده شده و معارض ندارند و مراحل طراحی و معماری بیش از 45 هزار هکتار از زمین‌ها انجام شده که از این میزان حدود 6 هزار قطعه پروانه ساخت دریافت کرده‌اند.

همچنین شیوه‌های انتخاب پیمانکاران مشخص شده و هماهنگی بین بانک‌ها به‌وجود آمده که در این خصوص بانک مسکن به‌عنوان بانک عامل اجرای تعاونی مسکن مهر تعیین شده و سایر بانک‌ها هم به تعهدات گذشته خود عمل خواهند کرد.

دهقانی با اشاره به وضعیت تامین زمین در شهرهای خوزستان خاطرنشان می‌کند: برای اجرای طرح مسکن مهر در 90 درصد از شهرهای استان زمینه وجود دارد و در برخی شهرها همچون آبادان، خرمشهر، ماهشهر، بندر امام (ره) ، امیدیه، شوشتر، ایذه و هفتکل مشکل زمین وجود ندارد.

به هرحال، اگر چه سخنان رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان در این خصوص امیدوارکننده است ، اما آنچه بیشتر برای مردم جذاب و خوشایند خواهد بود تحقق شعار تامین مسکن ارزان قیمت است که به‌رغم صحبت‌های مسئولان هنوز رنگ واقعیت به‌خود نگرفته و عدم‌تحقق انتظارات متقاضیان مسکن باعث شده که شاهد انصراف بسیاری از متقاضیان از گروه‌های تعاونی مسکن مهر باشیم.

انتقاد استاندار از کندی طرح مسکن مهر

اما تازه‌ترین خبری که خبرگزاری مهر در این زمینه منتشر کرده حاکی است که استاندار خوزستان با انتقاد از کندی روند عملیات ساخت مسکن مهر در استان گفته است: این طرح در خوزستان آغازی خوب داشت، اما اکنون بسیار کند حرکت می‌کند.

سیدمحمدجعفر حجازی در جلسه شورای مسکن استان خوزستان اظهار داشت: طرح مسکن مهر در استان با پیشرفت خوبی آغاز شد اما بعد از چند ماه متوقف شد، حتی شهرهایی که پیشرفت مطلوبی داشتند نیز طرح آنها با کندی فراوان پیش می‌رود در حالی که انتظار ما این بود که در این شهرها برخی واحدها در این زمان آماده تحویل شوند.

استاندار تاکید کرده است: به گردن من و شماست اگر مردم در این طرح متضرر شوند و کار آنها پیش نرود.  به هر حال فرمانداران، مدیران تعاون مسکن استان و شهرستان‌ها باید مشکلات مسکن مهر را جدی بگیرند و مرتب برای رفع مشکلات آنها جلسه داشته باشند.

وی اضافه کرده است: بعد از چند سال که این طرح آغاز شده، هنوز برخی شهرها در مرحله پی‌ریزی هستند و برخی دیگر به این مرحله نیز نرسیده‌اند و این موضوع واقعا جای نگرانی دارد، چرا که جوانان بسیاری به این طرح دل بسته‌اند و آن را راهی برای خانه‌دار شدن می‌دانند، بنابراین نباید با کوتاهی و ندانم‌کاری این امیدواری را به یاس تبدیل کنیم.

کد خبر 96227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز