دزفول -‌‌ علیرضا چرخابی: استان خوزستان به‌صورت عام و شمال آن شامل شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش به‌عنوان عمده نواحی تولید محصولات کشاورزی به‌صورت خاص، نقش بسزایی در تولید انواع محصولات باغی و زراعی کشور دارد

و این منطقه یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود. محصولات باغی شهرستان دزفول شامل انواع مرکبات که شهرت جهانی دارد و نیز گل و گیاه آن در کنار تولید انواع محصولات زراعی نظیر گندم، ذرت، نیشکر و برنج نقش اساسی در چرخه اقتصادی کشور ایفا می‌کند؛

به‌نحوی که کشاورزی منبع درآمد در شمال خوزستان به‌شمار می‌رود، اگرچه به‌دلیل حرکت در مسیر سنتی نتوانسته است جایگاه  واقعی خود را به‌رغم داشتن  ظرفیت‌های ارزشمند از جمله آب و خاک حاصلخیز به‌دست آورد.

آنچه در حال حاضر مشکلات بخش کشاورزی را بیشتر  کرده است، فروش نرفتن محصولات، اشباع بازار مصرف، اجرا نشدن خرید تضمینی  از سوی دولت، نبود صنایع تبدیلی و کاهش  شدید قیمت‌هاست، تا جایی که امکان و انگیزه‌ای برای برداشت محصولات به‌رغم چند ماه تلاش و صرف هزینه‌های مختلف باقی نمی‌ماند.

در وضعیت کنونی، در بیشتر نقاط شهر دزفول شاهد حراج انواع محصولات کشاورزی از سوی کشاورزان هستیم که ناگزیرند با توجه به فراوانی محصول، کاهش شدید نرخ خرید در میادین میوه و تره‌بار و بدهی بانکی بابت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها، محصولات خود را با قیمت‌های پایین‌تر از هزینه‌های تولید عرضه ‌کنند.

مشکلات نخلداران خوزستان و کشاورزان شمال استان در حال حاضر به حد بحرانی رسیده و وضعیت زندگی این قشر زحمتکش جامعه را  با دشواری مواجه کرده  است. 

از مسئولان و متولیان کشاورزی انتظار می‌رود با نگاه ملی به مشکلات کشاورزان خوزستانی رسیدگی کنند تا با حمایت از این قشر زحمتکش از طریق خرید تضمینی محصولات کشاورزی، کنترل بازار به‌وسیله ذخیره‌سازی محصولات، جلوگیری از اشباع بازار از طریق  هدایت محصول به بازارهای دیگر و صادرات، بسترسازی لازم را برای خودکفایی و استقلال کشور در زمینه کشاورزی و صنایع وابسته به آن فراهم آورند.

همچنین  از سوی دیگر باید با حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مکانیزه و به‌کارگیری شیوه‌های نوین، ضمن کاهش هزینه‌ها، امکان ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی را برای هدایت بخشی از محصولات  به این قبیل کارخانه‌ها فراهم ساخت تا ضمن تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، بازار کار برای اشتغال پویا، کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب با نیاز جامعه به‌وجود آید که به‌طور قطع، حرکت در این مسیر، باعث توسعه پایدار کشاورزی در کشور خواهد شد.

کد خبر 101317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز