ناهید محمدپور: ‌خوزستان از جمله استان‌هایی است که به‌دلیل نبود امکانات رفاهی به‌خصوص برای قشر جوان نرخ افسردگی افراد در آن افزایش یافته است

  اهواز مرکز استان نیز جزو معدود شهرهای ایران است که نه تنها دارای آثار طبیعی و باستانی و ظرفیت‌های گردشگری فراوانی است بلکه رودخانه پر‌آبی  هم از وسط آن می‌گذرد.

 اما با داشتن همه این نعمات ‌شهروندان آن به‌دلایل متعدد از این امکانات خدادادی بی‌بهره‌اند. این موضوع در کنار افزایش نرخ خودکشی در چند سال اخیر در ایران باعث شده تا بسیاری از جوانان خوزستان نیز  به این مسئله گرایش پیدا کنند. مدیر سازمان ملی جوانان خوزستان  طبیعت گرم استان را که همراه با رطوبت 80 الی 100 درصدی  است  یکی از مهمترین عوامل افسردگی در بین جوانان 14 الی 19 ساله می‌ داند.

 وی با بیان اینکه در این استان تنها دو فصل زمستان و تابستان وجود دارد می‌گوید: اگر چه در این استان نرخ بیکاری پایین است اما جوانان با مشکلات دیگری دست به گریبان هستند.  یکی از مشکلات اساسی علاوه بر ازدواج و مسکن، عدم سرمایه‌گذاری  روی جوانان است که در کاهش انگیزه تحصیلی آنان و قرار گرفتن استان در رتبه‌های پایین علمی بسیار موثر است.

کمبود امکانات و فضای تفریحی و رفاهی برای حدود یک میلیون و 600 هزار جوان خوزستانی از عوامل موثر بسیار جدی در افسردگی جوانان است. حجت‌الاسلام کلاه کج، با تاکید بر این مسئله سازمان ملی جوانان را سازمانی نوپا و جدید دانست که تنها نقش نظارتی دارد ضمن اینکه خواستار همکاری سازمان‌های ذی ربط و مدیران استان جهت برطرف شدن مشکلات این قشر آینده‌ساز می‌شود.

زهرا خدری کارشناس دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اهواز نیز در این باره می‌گوید: برخلاف تصور عمومی که افسردگی را صرفاً محصول استرس می‌دانند، برخی از روان شناسان براین باورند که بعضی دیگر از انواع افسردگی‌ها «بدن زاد» هستند و به‌دلیل وجود اختلالات در نظام عصبی بدن، ایجاد  می‌شوند. یکی از عواملی که می‌تواند باعث اختلال در تعادل بدن شود شرایط آب و هوایی است.

وی با اشاره به اینکه افسردگی، احساس یاس، غمگینی، سردرگمی، احساس گناه ، گوشه گیری و از دست دادن علائق فرد نسبت به همه چیزهایی که قبلاً از آن لذت می‌برد را به‌همراه دارد می‌گوید: هر چند گفته می‌شود یک فرد در شرایط سخت آب دیده می‌شود اما اگر این شرایط طولانی شود باعث تخریب روحی و روانی در فرد می‌شود.

و با اعلام اینکه جوانان خوزستانی محرومیت مضاعفی نسبت به دیگر جوانان کشور دارند عنوان   می‌کند: آنان 6 ماه از سال را در حالی با گرمای طاقت‌فرسا سپری می‌کنند که اکثر مکان‌های تفریحی در اختیار مراکز دولتی است. حتی وقتی از طریق یکی از تفریحات سالم مانند تماشای مسابقات فوتبال نیز می‌خواهند هیجانات خود را همراه با دوستانشان در خیابان تخلیه کنند و به شادی بپردازند با برخوردهای آنچنانی روبه‌رو می‌شوند.

نبود مدیریت واحد مشکل خدمات رسانی صحیح

داود سالمی مدیر‌کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور امور جوانان استان خوزستان عدم همگرایی دستگاه‌های اجرایی را از جمله مشکلات اساسی موجود می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه سازمان‌های مختلفی در ارتباط با امور جوانان مشغول به خدمت‌رسانی هستند اما متاسفانه در یک راستا و هم سو با هم پیش نمی‌روند و مدیریت واحدی بر آنان حاکم نیست.

او با اشاره به از هم گسیختگی برنامه‌های موجود معتقد است همه مسئولان ذی‌ربط، برنامه‌های ابلاغ شده به آنها را انجام می‌دهند اما چون به این برنامه‌ها به‌صورت کارشناسی پرداخته نشده در نتیجه تنها برای رفع تکلیف است و بازدهی خوبی ندارد.

 استان خوزستان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور است اما به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و ... جزو محروم‌ترین استان‌ها ست و برخی بی‌توجهی‌ها نیز به این محرومیت دامن می‌زند. سالمی با تائید این موضوع معتقد است این مشکلات در دیگر استان‌های کشور نیز وجود دارد اما شرایط خاص خوزستان به‌دلیل عوامل طبیعی و جوی تاثیر مضاعفی بر جوانان می‌گذارد و با توجه به‌وضعیت ویژه جوانان که به مرحله استقلال  رسیده‌اند و یک‌دوره جدیدی از زندگی را آغاز کرده اند تحمل مشکلات در آنها کمتر شده و خیلی زود امید و روحیه خود را از دست می‌دهند.

بیکاری و اثرات جنگ، عامل افسردگی

اما موسی شاعری معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز نظر دیگری در این رابطه دارد. او با اعلام اینکه استان خوزستان در حوزه فرهنگی جزو استان‌های فعال و موثر کشور است

بیکاری و اثرات مخرب ناشی از جنگ تحمیلی را که هنوز تبعاتش گریبانگیر مردم این منطقه است مشکل اساسی جوانان می‌داند و با تکذیب بالا بودن آمار جوانان افسرده در این استان می‌گوید: جوانان خوزستانی در زمینه‌های هنری، فرهنگی و ورزشی درخشش زیادی داشته‌اند که این نمی تواند نشانه افسردگی در آنها باشد البته مشکلات را نباید کتمان کرد ولی با اعمال مدیریت‌های منسجم‌تر می‌توان برنامه‌های در دست اجرا را به شکل صحیح نهادینه کرد.

شاعری همچنین شهرداری اهواز را یکی از فعالترین و موثرترین سازمان‌هایی دانست که در حوزه فرهنگی برای جوانان مشغول فعالیت است ضمن اینکه به اعتقاد او توسعه امکانات تفریحی و فضای سبز، احداث پارک آبی و فرهنگسرا از جمله اقدامات در دست اجرای شهرداری به‌شمار می‌رود.

همشهری استانها

کد خبر 91353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز