دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

کاملیا مافی: چند روز بعد از تعطیلات نوروز بود که رئیس شورای شهر اهواز از تشکیل یکصد و پنجاه و سومین جلسه این شورا، بعد از ماه‌ها تعطیلی خبر داد.

شهر اهواز

  اما بعد از این همه کش و قوس باز هم هفته گذشته نشست علنی این شورا برای دهمین بار متوالی به‌دلیل حاضرنشدن برخی از اعضا به حد نصاب لازم نرسید و تشکیل نشد. بیش از 4 ماه است که جلسه شورای شهر اهواز به دلایل مختلفی از جمله اختلاف نظر اعضا به حد نصاب نمی‌رسد که این وضع باعث شده است تا بسیاری از فعالیت‌های شهری، انتخاب شهردار، حقوق کارکنان شهرداری و تصویب بودجه این نهاد عمومی برای سال 90 بلاتکلیف بماند. به گفته قاسم حریزاوی، عضو شورای شهر اهواز، ناتوانی شورا در انتخاب شهردار باعث شده که اکنون بیش از 100 طرح بزرگ در اهواز که سرمایه‌گذاران هم برای مشارکت در آنها اعلام آمادگی کرده‌اند، روی زمین بماند.

تداوم چند ماهه این وضع،بحث انحلال شورای شهر اهواز را بر سر زبان‌ها انداخته است. مهدی چمران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها، هم چند روز پیش اعلام کرد که شورای یکی از شهرهای بزرگ کشور به‌دلیل تفاهم نداشتن اعضایش در آستانه انحلال قرار گرفته است. اکنون وضع به‌گونه‌ای است که بسیاری در خوزستان شورای شهر اهواز را نهادی منحل شده، حتی قبل از اعلام رسمی آن، می‌دانند و بر این باورند که صرفا اتفاقی ناگهانی می‌تواند پیش‌بینی‌ها را عوض کند و سبب ادامه حیات این نهاد اجتماعی شود. پرسش این است که چرا شورای کلانشهری مانند اهواز به این روز افتاده است. مروری بر حوادث چند ماه گذشته اگر نتواند دردی از شورای شهر اهواز دوا کند، آموزه‌های بسیاری برای مدیریت شهر‌های دیگر کشور در بر دارد.

ریشه تشکیل نشدن جلسات شورا، زمین ماندن طرح‌های اجرایی و تصویب نکردن بودجه امسال شهرداری به اتفاقاتی بازمی‌گردد که در ماه پایانی نیمه‌اول سال گذشته رخ داد. شهریورماه پارسال 5 عضو شورا به برخی از دلایل، سلب عضویت و بازداشت شدند. از سوی دیگر شورای شهر اهواز نیز که در عمر 3 ساله خود با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو بود تعداد جلسات علنی خود را کاهش داد تا شاید از میزان حجم حاشیه‌هایی که هربار ایجاد می‌شد، بکاهد.

اما در این مدت نه تنها حاشیه‌ها کمتر نشد بلکه شورای شهر اهواز و حواشی آن تیتر‌های داغی برای خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها فراهم کردند. شورای شهر اهواز پس از سلب عضویت 4 عضو، تعلیق یک عضو و بازداشت عضو دیگر تنها با 6 نفر به کار خود ادامه داد که در این وضع غیبت هر عضو از شورا می‌توانست جلسات علنی را از رسمیت بیندازد. از آن زمان تا‌کنون با وجود به جا‌ماندن کارهایعقب افتاده زیاد در اهواز، هر بار یکی از اعضای شورای شهر در این جلسات غیبت می‌کنند و در پی آن، جلسات یکی پس از دیگری از رسمیت می‌افتد، حتی حضور و وساطت اشخاصی همچون رئیس شورای‌عالی استان‌ها برای مجاب کردن اعضای شورای شهر به برگزاری جلسه علنی نیز کارساز واقع نشد و اعضای شورای شهر در طول این مدت موفق به برگزاری جلسه علنی نشدند.

وقتی تعداد اعضا به حداقل می‌رسد

«کم بودن تعداد اعضای شورا معضل بزرگی است که موجب می‌شود با غیبت یک عضو، جلسه تشکیل نشود.» این گفته قاسم حریزاوی، عضو شورای شهر اهواز در باره دلیل تشکیل‌نشدن جلسات شورا در این مدت است. وی می‌گوید: «شورای شهر اهواز متأسفانه نیروی جایگزین ندارد و به همین دلیل با غیبت یک عضو کارها معطل می‌ماند. اکنون بیش از یک‌ماه از سال گذشته و هنوز بودجه شهرداری تصویب نشده است و شهرداری را در پرداخت حقوق کارگران دچار مشکل کرده است.»

رئیس شورای شهر اهواز نیز دوشنبه هفته گذشته و در پی ناکامی دوباره در تشکیل جلسه گفت:
« این دهمین جلسه متوالی شورا بود که به‌دلیل حضور نداشتن اسکندر زنگنه، یکی از اعضای شورای شهر اهواز برگزار نشد.» به گفته حجت‌الاسلام غلامرضا فلاحی‌مقدم، زنگنه تاکنون 13جلسه غیبت داشته است. وی می‌افزاید: «هر کس چنین سرنوشتی را برای شورای شهر رقم زده باید هزینه آن را نیز پرداخت کند چرا که مردم می‌دانند چه اتفاقاتی در شورا در حال رقم خوردن است.» به گفته وی، عضوی از شورای شهر که همواره با حضور نیافتن خود، جلسات را از حدنصاب می‌اندازد تاکنون دلیل خاصی برای نیامدنش به جلسات اعلام نکرده است.

شرط عضو غایب برای حضور در جلسه

غلامرضا سبزعلی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز هم با بی‌اطلاعی از دلیل غیبت این عضو شورا می‌گوید: «من به‌عنوان عضو شورا هنوز نفهمیده‌ام که علت غیبت آقای زنگنه در جلسات چیست. بیش از 100 نفر از بزرگان شهر هم با او رایزنی کرده‌اند، ولی آنها هم متوجه نشده‌اند که آقای زنگنه چرا در جلسات حضور نمی‌یابد. » سبزعلی تصریح می‌کند:« اگر عضوی از شورا نمی‌خواهد در جلسات حضور یابد، اشکالی ندارد می‌تواند استعفا بدهد تا تکلیف شهر هم روشن شود. اکنون علاوه بر موضوع انتخاب شهردار و تصویب بودجه، بسیاری از کارهای شهروندان هم معطل مانده است.» به گفته وی، این عضو شورای شهر اهواز که بیش از 10 بار در جلسات حضور نیافته است، از طریق واسطه‌ای پیغام رسانده که برای شرکت در جلسات شورا شرط دارد، آن هم اینکه اعضا در کار شهردار دخالت نکنند. سبزعلی درباره این درخواست می‌گوید: «این خواسته دیگر اعضا هم هست و حاضریم مکتوب بنویسیم، این شرط را که هر عقل سالمی می‌پذیرد.»

وی همچنین ادامه می‌دهد: «درصورتی که قرار باشد این وضع ادامه یابد، از دولت درخواست می‌کنیم مانع شود. تاکنون سابقه نداشته که با حضور مسئولان کشوری و استانی از شورایی تا این اندازه حمایت کنند؛ در چنین وضعی چرا باید اعضا با غیبت کار را معطل ‌کنند.» سبزعلی همچنین اظهار می‌کند:
« یا اعضای غایب باید در جلسه شرکت کنند تا امکان انتخاب شهردار فراهم شود یا اینکه دولت باید وارد قضیه شود و شهردار را انتخاب کند چرا که بیش از این نمی‌توان شهر را معطل کرد.»

انحلال شورا زمان بر است

«انحلال شورای شهر فرایند خاصی دارد و به این آسانی امکان‌پذیر نیست.» این گفته فلاحی مقدم، رئیس شورای شهر اهواز در مورد انحلال شورای این شهر است که این روزها بسیار درباره‌‌اش گفته و شنیده می‌شود. به گفته وی، هیأت حل اختلاف استان باید این موضوع را پس از تصویب به شورای حل اختلاف مرکزی ارائه کند تا آنجا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود که این کار هم‌ زمان زیادی نیاز دارد. وی همچنین می‌گوید: «اگر بحث انحلال شورای شهر اهواز جدی شد بسیاری از ناگفته‌هایی را که باعث کارشکنی و اخلال در کار این نهاد شد، خواهم گفت.»

کد خبر 133346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز