گروه استان‌ها- نگار صادقی: تنوع تولید پوشاک در استان خوزستان به نسبت جمعیت و وسعتش بسیار محدود است

تولیدکننده‌های پوشاک به‌دلیل واردات آسان انواع پوشاک خارجی دیگر رغبتی به تولید پوشاک ندارند، عده‌ای هم معتقدند به‌دلیل گران بودن کارگر در اهواز قیمت تمام شده پوشاک در این استان بسیار گران تر از قیمت پوشاک وارداتی از تهران و کیش است.

سابقه فعالیت تعاونی‌های پوشاک در خوزستان به زمان قبل از انقلاب می‌رسد، بعد از انقلاب و با شروع جنگ هم دولت در راستای حمایت از تولید داخل، پارچه‌های ارزان قیمت در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌داد، کارخانه نساجی اهواز هم فعال بود و تولیدکننده‌ها می‌توانستند مایحتاج خود را به آسانی تهیه کنند.

اما با اتمام جنگ کمک دولت هم به تعاونی‌ها قطع شد، دیگر خبری از پارچه‌های ارزان قیمت نبود، واردات پارچه هم با ارزهایی که دیگر دولتی نبودند برای تعاونی‌ها صرفه اقتصادی نداشت، به این ترتیب تولیدکننده‌های پوشاک یکی بعد از دیگری تعطیل شدند.

کاظم شایسته رئیس اتحادیه صنف خیاطان اهواز به شرایط جوی خاص خوزستان اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: در خوزستان اکثر ماه‌های سال هوا گرم است. کارگاه و کارگر هم وسایل خنک کننده می‌خواهد، از طرفی به‌دلیل گرمی هوا و بالا بودن دستمزدها، قطعا قیمت تمام شده پوشاک در استان نسبت به سایر استان‌ها گران‌تر است.

وی می‌گوید: برای توزیع کنندگان پوشاک واردات پوشاک از تهران از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار است تا همان پوشاک تولید داخل را در اختیار اهوازی‌ها قرار دهند.شایسته با بیان اینکه تنها کارخانه نساجی اهواز در اوایل جنگ تعطیل شد ادامه می‌دهد: تولیدکننده‌های پوشاک ناچارند تمام نیازمندی‌های خود را از تهران وارد کنند؛ بنابراین تولید پوشاک برای آنها اصلا به صرفه نیست.

وی مهم ترین علت رکود تولید پوشاک در اهواز را واردات بی‌رویه انواع پوشاک و علاقه مردم به خرید پوشاک با برندهای خارجی ذکر می‌کند و تصریح می‌کند: تغییر ذائقه مصرفی و واردات بی‌رویه کالا باعث شده است که مردم برای فخرفروشی هم که شده از خرید پوشاک داخلی خودداری کنند، این در حالی است که برخی از برندهایی که هم‌اینک در بازار خرید و فروش می‌شود نمایندگی در داخل کشور نداشته و قلابی است.

یکی از توزیع‌کننده‌های پوشاک در اهواز هم معتقد است بخش قابل توجهی از پوشاکی که در اهواز به نام پوشاک خارجی و با قیمت‌های بالا به مردم فروخته می‌شود دوخت داخل بوده و یا تولید چین است و به نام مارک‌های معروف پوشاک فروخته می‌شود.

وی می‌گوید: این افراد به قدری حرفه‌ای مارک‌ها را جعل می‌کنند که تشخیص جنس اصل از جنس قلابی برای مصرف‌کننده  بسیار دشوار است و نمی‌توان به راحتی صره را از ناصره تشخیص داد.

شایسته، واردات بی‌رویه پوشاک چینی را هم از دیگر دلایل رکود تولید پوشاک در اهواز می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر دولت فکری به حال واردات پوشاک چینی که امروز در همه فروشگاه‌ها به وفور عرضه می‌شود نکند دیگر تولیدکننده پوشاکی در اهواز باقی نخواهد ماند.

کد خبر 96664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز