مجموع نظرات: ۰
جمعه ۶ آذر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

آیدا ابوترابی: اجرام کیهانی سن­‌های متفاوتی دارند. بعضی از آنها میلیاردها سال عمر دارند و بعضی دیگر بسیار جوان هستند و سنی حدود چند صد میلیون سال دارند

با دانستن این مطلب که عمر کیهان 7 / 13 میلیارد سال است، می­‌توان نسبت به جوان و یا پیر بودن آنها نظر داد. مثلاً درخشان­‌ترین ستاره‌­ای که تا به حال کشف شده است، سنی بین بین 200 تا 300 میلیون سال دارد. از آن طرف خورشید و ماه سنی برابر 5/4 میلیارد سال دارند.

تلسکوپ هابل تا به حال عکس‌های زیادی از کیهان گرفته است که به دانشمندان در تعیین سن کهکشان‌­ها و جرم­‌های آسمانی کمک کرده است. این تلسکوپ در ارتفاع 567 کیلومتری زمین قرار دارد و 19 سال است که با چرخیدن به دور زمین، عکس­‌هایی از کهکشان­‌ها و ستاره‌­ها و پدیده­‌های کیهانی مخابره می‌کند. در بعضی از این عکس­‌ها کهکشان‌­هایی شناسایی شده‌اند که 13 میلیارد سال عمر دارند. در واقع این کهکشان‌ها زمانی متولد شده‌­اند که کیهان بسیار جوان بوده است. اما نکته‌­ای که درباره این عکس­‌ها وجود دارد این است که مثلاً تصویری که ما از یک کهکشان بسیار دور می­‌بینیم، مربوط به میلیون­‌ها سال قبل است! در واقع وقتی ما به فضا نگاه می­‌کنیم، مثل این است که به میلیون­‌ها سال قبل خیره شده‌­ایم. نوری از یک کهکشان که میلیون­‌ها یا میلیاردها سال با ما فاصله دارد، بعد از گذشت مدت زمان بسیار طولانی به زمین می‌­رسد. در نتیجه آنچه که ما از ستاره یا کهکشان می­‌بینیم، مربوط به سال­‌های بسیار دور آن است و چه بسا که هم‌اکنون تغییرهای زیادی کرده باشد و یا حتی از بین رفته باشد.

تابستان امسال فضانوردها توانستند با انجام یک مأموریت ویژه، تلسکوپ هابل را به وسیله‌­ای جدیدی مجهز کنند. این دستگاه که «دبلیو.اف.سی-3 » نام دارد - و از کلمه­‌های میدان گسترده دوربین گرفته شده است- علاوه بر نور مرئی، از اشعه مادون قرمز و فرا بنفش نیز استفاده می­‌کند. دانشمندان امیدوارند که به کمک این فنا‌وری، اطلاعات جدید و جالبی درباره کیهان به دست آورند.

کد خبر 96158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز