دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: ورود دیپلمات‌های انگلستان به تهران خشم ایرانیان را برانگیخت

سوم آذر 1332 (24 نوامبر 1953) 3ماه و 6 روز پس از براندازی 28 مرداد، «دنیس رایت» دیپلمات انگلیسی برای بازگشودن سفارت این کشور در تهران با 14 دیپلمات و کارمند وارد پایتخت میهن ما شد و 11روز بعد اعلامیه 2 دولت مبنی بر تجدید مناسبات سیاسی انتشار یافت و همان روز ژنرال زاهدی، اصطلاحا نخست‌وزیر دولت کودتا، در یک نطق رادیویی تجدید مناسبات ایران و انگلستان را امری ضروری و لازم اعلام کرد.

این اخبار خشم مردم را برانگیخت و آیت‌الله کاشانی تجدید مناسبات با انگلستان را یک ننگ تاریخی خواند و عزای ملی اعلام کرد.دانشجویان دانشگاه تهران که از نکات تلخ روابط با انگلستان در طول 150 سال گذشته و کمک مؤثر آمریکا به براندازی 28  مرداد آگاه بودند در پی اعتراض به تجدید مناسبات با لندن و سفر نیکسون به تهران، 16 آذر ماه کلاس‌های درس را تعطیل و در دانشکده فنی اجتماع کردند که دولت وقت به دانشگاه و خیابان‌های اطراف آن نیروی مسلح فرستاد و این نظامیان از داخل و خارج دانشگاه، دانشجویان و ساختمان دانشکده فنی را به گلوله بستند که ضمن آن 3دانشجو کشته و شماری مجروح و گروهی هم دستگیر و بازداشت شدند.

وقتی که تاریخ مصرف یک دولتمرد برای غرب به پایان برسد...

«ادوارد شواردنادزه» که روزگاری در اروپا و آمریکا هواداران فراوان داشت و علت آن کمک وی برای فروپاشی بلوک شرق و شوروی بود، روز 24 نوامبر2003 به‌طور غیرمنتظره از سمت ریاست‌جمهوری گرجستان کناره‌گیری کرد. وی 10 سال در این سمت بود. در این زمان، تاریخ مصرف شواردنادزه برای غرب پایان یافته بود. برای اجبار شواردنادزه به کناره گیری، یک رشته تظاهرات خشونت آلود ترتیب داده بودند. تظاهرات‌کنندگان بالاخره شواردنادزه را از پایتخت فراری دادند که مجبور به کناره‌گیری شد. وی سال‌ها وزیر امور خارجه گورباچف و مدت کوتاهی هم همکار یلتسین بود.

عصیان سراسری هواداران بابک خرمدین

هواداران «بابک خرمدین» و پیروان عقاید اجتماعی ـ اقتصادی او از اواخر نوامبر 842 میلادی (آذر ماه 221 هجری خورشیدی) درآذربایجان، اصفهان، فارس و کرمان بر ضد‌حکومت خلیفه عباسی دست به یک عصیان گسترده زدند که به نوشته مورخان، در بیدارکردن ایرانیان مؤثر واقع شد.

این شورش 5 سال پس از قتل فجیع بابک به دست المعتصم (خلیفه وقت) که در سامرا صورت گرفته بود، روی داد.

تاسمان هلندی و اشاره‌ای به بالاکشیدن استرالیا

بیست و چهارم نوامبر سال 1642 «آبل تاسمان » دریانورد هلندی و مامور کمپانی هند شرقی (اندونزی امروز) در منتها الیه استرالیا به جزیره‌ای رسید که امروز به نام وی «تاسمانیا = تاز می‌نیا» خوانده می‌شود.

هلندی‌ها قبلا از غرب استرالیا دیدن کرده بودند و آن را قاره جنوبی خوانده بودند و با اعزام تاسمان، در نظر داشتند که سواحل دیگر و ابعاد کل استرالیا را به دست آورند و آن را به نام «هلند نو» مستعمره خود سازند که بعدا با رقبای فرانسوی و انگلیسی روبه‌رو شدند و فاتح نهایی این منطقه بزرگ، انگلیسی‌ها بودند که با فرستادن زندانیان و زنان خودفروش لندن، آنجا را به یک کلنی انگلیسی تبدیل کردند و با نابود ساختن بیشتر بومیان، خود را از شرّ آنان رهانیدند..

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 95968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز