شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: اندرزهای تاریخی دکتر مصدق به روزنامه نگاران خاور زمین

دکتر مصدق رئیس دولت وقت ایران در آخرین روز دیدار از قاهره، در سی‌ام آبان 1330 در اجتماع اعضای سندیکای روزنامه نگاران مصری حضور یافت و خطاب به آنان مطالبی بیان داشت که کهنه شدنی نبوده و ماندگار و تاریخی توصیف شده‌اند. روزنامه‌های هند، اندونزی، مصر و یوگسلاوی صفحات اول خود را در یکم آذرماه به این اظهارات مصدق اختصاص داده بودند.

مصدق ضمن اندرزهای ماندنی خود، خطاب به روزنامه نگاران خاورزمین و ملل ضعیف‌تر گفت: خواب امپراتوری بر جهان و استثمار کردن و به نوکری گرفتن ملل بی‌دفاع هیچگاه از میان نخواهد رفت. این سلطه، هر زمان متناسب با وضعیت روز به شکل و لباسی در می‌آید که نباید فریب خورد.

اگر روزنامه نگاران ملل ضعیف، روشن و گوش‌به‌زنگ باشند و مردم را به موقع از نیّات و برنامه‌ها و شگرد کار سلطه گران آگاه کنند، نقشه سلطه با بپاخیزی و دفاع یکپارچه و از جان گذشتگی ملت مورد هدف با شکست روبه‌رو خواهد شد، دام دیگری پهن نخواهد شد و فکر تجاوز به‌تدریج از میان خواهد رفت.وی سپس در همین اجتماع، به شرح استعمار انگلستان بر ایران و اسباب چینی‌های پیش از انعقاد قرارداد تحمیلی 1933 (تمدید امتیاز نفت)، زجر دادن ملت ایران و عقب مانده نگه‌داشتن آن و اجرای سایر برنامه‌های استعماری انگلستان پرداخت.

قتل اسرارآمیز جان‌اف‌کندی

22 نوامبر سال 1963 جان‌اف‌کندی سی و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در یکهزار و سی امین روز زمامداریش در اثنای عبور، با خودروی روباز از خیابان‌های شهر پرجمعیت دالاس (واقع در ایالت تگزاس آمریکا) از داخل ساختمان یک مدرسه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد و «لی هاروی اسؤالد» متهم به قتل وی نیز پس از بازداشت به دست فردی دیگر به نام «جک روبی» در راهروی ساختمان محافظت شده پلیس به قتل رسید و جک روبی هم بعدا در زندان درگذشت! لیندن جانسون معاون [تگزاسی] کندی همان روز سوگند یادکرد و رئیس‌جمهوری آمریکا شد. هنوز انگیزه و اسرار این قتل دقیقا روشن نشده است.کندی نخستین کاتولیک ایرلندی تبار بود که به ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شده بود.

قتل عام 60 هزار چینی در «پورت آرتور»

21 نوامبر سال 1894 ارتش ژاپن به قصد تصرف شمال شرقی چین و جنوب شرقی سیبری روسیه از مرز کره گذشت و وارد چین شد. یگان‌های ژاپنی روز بعد (22 نوامبر) بندر لوشونکو را (که غربی‌ها آن را پورت آرتور می‌نامند) تصرف و 60 هزار سکنه‌‌اش را قتل عام کردند.

ژاپنی‌ها تنها 36 نفر از جمعیت این شهر بندری را باقی گذارده بودند تا اجساد را دفن کنند. ارتش ژاپن سپاه دوم خود را به فرماندهی ژنرال «یاماجی» مامور تصرف «لوشونکو» کرده بود. مورخان، این رویداد را «قتل عام پورت آرتور» عنوان داده‌اند.

روزی که زلزله شهر تاریخی نیشابور را ویران کرد

22 نوامبر سال 1267میلادی (666 هجری قمری) یک زمین‌لرزه شدید شهر تاریخی نیشابور خراسان را ویران کرد و هزاران نفر را مقتول و مجروح ساخت. این شهر 3سال بعد به هزینه دولت وقت تجدید بنا شد.

نیشابور که در جهان به شهرعمر خیام معروف است در دوران ساسانیان به‌صورت شهری بزرگ درآمد و یک بار هم پایتخت ایران شد. این شهر در ردیف بلخ، بخارا، هرات، سمرقند و مرو یکی از شهرهای باستانی خراسان به‌شمار می‌رود و طاهر ذوالیمینین در همین شهر تجدید استقلال ایران را اعلام داشت که پایان حکومت عباسیان بر ایران به‌شمار آمده است.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 95768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز