چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: آخرین جنگ اردشیر بابکان با رومیان

آخرین جنگ اردشیر بابکان با امپراتوری روم 26 نوامبر سال 240 میلادی با پیروزی قاطع ایران به پایان رسید. این آخرین جنگ اردشیر  بابکان با رومیان بود که سال بعد درگذشت.

8 سال پیش از آن (سال 232 میلادی) جنگ شدیدتری میان اردشیر و رومیان (در ترکیه امروز) روی داده بود که الکساندر سه وروس، امپراتور وقت روم آن را فرماندهی می‌کرد. سه وروس برای راه‌اندازی این جنگ و قطع پیشروی ایرانیان در قلمروی غرب، در سال 231 میلادی به آنتیوک (انتاکیه) آمده و در آنجا استقرار یافته بود. سه وروس پیش از آغاز جنگ، لژیونرهای رومی را از 3 جهت به سوی قلمروی ایران فرستاده بود که اردشیر هر سه دسته را شکست داد.

اردشیر در فاصله 2 جنگ آخر خود با رومیان (بین سال‌های 232 و 240 میلادی) دست به یک رشته اصلاحات اداری، قضایی و نظامی زده بود که طبقه بندی کارمندان دولت برحسب کاردانی، صداقت، علاقه‌مندی به‌کار و دلسوزی برای کشور از جمله این اصلاحات بود.

طرح نادر برای بازسازی نیروهای مسلح ایران

نادرشاه افشار پس از اخراج اروپائیان از بحرین و تصرف مسقط و عمان، در نوامبر سال 1743 بزرگان کشور و افسران ارشد ارتش را برای بررسی طرح بازسازی ارتش ایران به اردوگاه خود دعوت کرد. منشی نادر طبق معمول شرح مذاکرات را با ذکر تاریخ نوشته است که تاریخ تشکیل جلسه با تبدیل به میلادی 26 نوامبر بود.

در این جلسه نادر برنامه خود را مطرح ساخت و گفت که طبق طرح او، ارتش ایران در هیچ واحد زمانی نباید کمتر از 400هزار نیروی آماده داشته باشد. این طرح همچنین شامل ایجاد یک نیروی دریایی بزرگ بود که بتواند یک‌تنه از عهده ناوگان اروپائیان برآید.

در همین نشست، از نادر خواسته شد که بر سر اداره «شهر نجف» با عثمانی مصالحه نکند و او فی‌المجلس از منشی‌‌اش خواست که به امپراتور عثمانی در این زمینه نامه بنویسد و تاکید کند که بزرگان ایران نمی‌خواهند عثمانی چشمداشت به نجف داشته باشد.

بعدا در این‌باره میان 2 دولت مذاکره شد و عثمانی در سال 1746 از دعاوی خود در مورد نجف صرف‌نظر کرد و این شهر کاملا در کنترل ایران قرار گرفت.

داستان کتک خوردن رئیس الوزرا و رئیس مجلس در کاخ گلستان

پنجم آذر 1286 (26 نوامبر سال 1907) مجلس جدید‌التاسیس شورا بودجه دربار را 300 هزار تومان کسر و به500 هزار تومان کاهش داد و شهریه زنان ناصرالدین شاه را هم حذف کرد.

این تصمیم مجلس که مورد تایید ناصرالملک رئیس الوزرای وقت قرار گرفته بود محمدعلیشاه را به خشم آورد و دیگر، کینه مجلس را تا به توپ بستن و انحلال آن از دل بیرون نکرد. محمد علیشاه سپس ناصرالملک را که مستعفی شده بود با وزیران کابینه‌‌اش احضار کرد، کتک زد و بازداشت کرد.

محمدعلیشاه همچنین دستور داد که احتشام‌السلطنه رئیس مجلس و برادرش را شلاق زدند و در کاخ گلستان بازداشت کردند. نماینده دولت انگلستان در تهران روز بعد به ملاقات شاه شتافت و پرخاش کرد که نباید با ناصرالملک که از دولت انگلستان نشان دریافت داشته چنین رفتار می‌شد!

پایان حکومت مسلمانان بر اسپانیا

26 نوامبر 1491 محاصره گرانادا آخرین شهر مسلمان نشین اسپانیا (ال‌آندلس) توسط نیروهای متحد اسپانیایی (آراگون و کاستیل) آغاز شد. گرانادا سال بعد (سال 1492) سقوط کرد و حکومت مسلمانان در اسپانیا پس از 712 سال پایان یافت.

اعراب مسلمان در سال 780 میلادی بخش بزرگی از اسپانیا را تصرف کرده و در آنجا تشکیل حکومت داده بودند.اندیشه یافتن راه‌های دریایی و استعمار سرزمین‌های دیگران پس از این پیروزی به مغز سران دولت متحد اسپانیا راه یافت و به کریستف کلمب ماموریت این کار را دادند و وی در همین سال (سال 1492) به قاره آمریکا رسید.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 96117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز