یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: در جریان جنگ کره، سی‌ام نوامبر 1950 و 3 روز پس از عبور صدها هزار داوطلب چینی از «رود یالو» نیروهای سازمان ملل و عمدتا آمریکایی دست به عقب‌نشینی زدند.

این عقب نشینی پرتلفات در عین حال از پیدایش قدرتی تازه در جهان خبر داد که بعدا اتمی، فضایی و دارای بنیه اقتصادی شد. در نوامبر 2000 به مناسبت پنجاهمین سالروز عبور چینی‌ها از رود یالو (مرز چین با کره)، پیش‌بینی شده بود که چین تا سال 2020 یکی از3  قدرت جهان شود.

در نوامبر 2005 همان گیتی شناسان یکی از3 ‌قدرت شدن چین را با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی و فضایی 8سال جلوتر آوردند و آن را به سال 2012 موکول کردند و در نوامبر امسال با حذف روسیه از این مسابقه، چین را یکی از 2 قدرت جهان اعلام کردند و تفسیرنگاران آمریکایی چند روز است که در مقاله‌های خود از چین به‌عنوان یکی از 2 قدرت جهان نام می‌برند.

روزی که یزد به دست اعراب مسلمان افتاد

30 نوامبر سال 642 میلادی شهر یزد به دست اعراب مسلمان افتاد. اعراب مسلمان قبلا اصفهان را تصرف کرده بودند. شهر یزد که در دهه اول قرن چهارم میلادی به تصمیم یزدگرد یکم ساخته شده بود، شهری 240 ساله بود که تصرف شد.

شاهان ساسانی پس از یزدگرد تلاش بسیار کردند این شهر حاشیه کویر که بر سر راه‌های کاروانی قرار داشت به یک کانون بزرگ زرتشتیانیسم تبدیل شود و هنوز هم شمار زرتشتیان یزد بیش از سایر شهرهای ایران است. در سال 642 که یزد سقوط کرد، هنوز یزدگرد سوم زنده بود و مقاومت می‌کرد. ترور او در سال 651 و در مرو خراسان اتفاق افتاد.

در سال 642 میلادی بسیاری از شهرهای آذربایجان و خراسان توسط اعراب تصرف شدند.

دمکراسی و جامعه آلوده به فساد و ضعف‌های اخلاقی

به مناسبت سالروز انتشار اتوبیوگرافی جان استوارت میل، اندیشمند قرن نوزدهم در 30 نوامبر سال 1873 اشاره‌ای داریم به‌نظرات او درباره دمکراسی که در تالیفش  «ملاحظات درباره دولت انتخابی» آمده است.

میل گفته است: جامعه‌ای که مردم آن آموزش دمکراسی ندیده‌اند و در فصل انتخابات به آنان توصیه می‌شود که به چه کسی رای بدهند و آنان هم احیانا چشم بسته می‌پذیرند، نیاز به 50 سال زمان (تمرین دمکراسی) دارد تا به‌صورت یک دمکراسی کامل (واقعی) در آید. در جامعه آلوده به فساد و ضعف‌های اخلاقی، رشد دمکراسی بسیار کند است و در جوامع فقر زده، مردم فریب نامزدی را می‌خورند که به آنان وعده کار و نان بدهد.

میل به برابری ارزش آرا تردید کرده و گفته است: چگونه می‌توان رای یک تبعه بی‌اعتنا و بی‌تفاوت را که دادن و یا ندادن رای برایش فرق نمی‌کند با رای یک اندیشمند، فرد دانا و مؤثر، و تبعه مصمم برابر دانست؟ در این زمینه باید ضوابط اصلاح شود.

میل پارلمان مرکب از افراد غیرواجد شرایط را مجلس بدلی (دمکراسی ظاهری) خوانده و با دوران تقنینیه بیش از 2 سال و محدود نبودن دوره‌های عضویت در پارلمان مخالفت کرده و آن را حرفه‌ای شدن وکالت مردم (تجدید انتخاب به‌صورت نامحدود) دانسته است.

بازگرداندن 3جزیره به قلمرو وطن

در پی توافق با شیخ شارجه، سی‌ام نوامبر سال 1971 (9 آذر 1350) ناوگان ایران جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را به قلمرو وطن باز گردانید و تنها در یک جزیره مختصر مقاومتی صورت گرفت. در جزیره ابوموسی، برادر امیر شارجه از واحدها و مقامات ایرانی استقبال کرد. تنب بزرگ و تنب کوچک از هم 12 کیلومتر فاصله دارند و تنب بزرگ در 20 کیلومتری قشم واقع است.

ایران با اسناد و شواهد تاریخی، مالکیت این سه جزیره را که انگلستان به مانند سایر جزایر خلیج‌فارس از ایران جدا کرده بود، به سازمان ملل ثابت کرد.

 
www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 96323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز