یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

نوشیروان کیهانی‌زاده: وصیت کوروش این بود که در پارس دفن شود

کوروش هفتم دسامبر سال 539 پیش از میلاد ضمن دیدار از معبد اصلی شهر بابل و ادای احترام نسبت به آن، در همین جا خطاب به همراهانش اعلام داشت که در هر جای دنیا که بمیرد باید جسد او را به پاسارگاد پارس منتقل و در آنجا دفن کنند. این بیان کوروش در تاریخ تحت عنوان وصیت کوروش ضبط شده است.

وی در همین روز «زروبابل» را به ریاست بیش از 40 هزار یهودی که آنان را از اسارت بابلی‌ها آزاد کرده بود برگماشت تا آنها را به اورشلیم بازگرداند و به حد کافی سرباز محافظ و پول در اختیار وی گذاشت تا مساکن ویران شده یهودیان را بازسازی کند. بسیاری از این یهودیان از 50 سال پیش از آن در اسارت دولت بابل بودند.

کوروش 29 اکتبر سال 539 پیش از میلاد اعلام داشته بود که ماموریت او برای آزاد کردن آسیای غربی و الحاق این مناطق به جامعه مشترک ا‌لمنافع ایران پایان یافته و باید نوروز را در پارس باشد.

یک قلم از سوءاستفاده‌های «خودورکوفسکی» در روسیه

هفتم دسامبر 2003 موارد سوءاستفاده‌های اداری ـ    اقتصادی «خودورکوفسکی» میلیاردر نوخاسته روسیه از سوی دستگاه قضایی این کشور اعلام شد. طبق این اعلامیه، یک مورد از این اتهامات، کشف سوءاستفاده در حراج یک مؤسسه یک میلیارد دلاری شوروی سابق است که «خودورکوفسکی» آن را به 210 هزار دلار خریداری کرده بود.

«خودورکوفسکی» که بزرگ‌ترین کمپانی نفت روسیه را هم در حراج اموال عمومی شوروی سابق خریداری کرده به مجازات زندان محکوم شده و تلاش غرب و عمدتا اسرائیل برای رهایی او تاکنون به جایی نرسیده است.

برنامه آمریکا برای گرجستان

ایوانف وزیر امور خارجه وقت روسیه که در جریان کناره‌گیری «ادوارد شواردنادزه» از ریاست‌جمهوری گرجستان در تفلیس بود در مصاحبه‌ای که هفتم دسامبر 2003 انتشار یافت دولت آمریکا را متهم کرده بود که در استعفای شواردنادزه نقش مؤثر داشته است.

وی تلویحا گفته بود که دولت آمریکا «ریچارد مایلز» را که قبلا سفیر این کشور در بلگراد بود و در زمان سفارت او میلوشوویچ از ریاست کشور تغییر یافته بود به سفارت خود در تفلیس منصوب کرد و از همان زمان روشن بود که شواردنادزه باید می‌رفت.

بیکر همتای شواردنادزه در اواخر دوران جنگ سرد بود و به اتفاق، پایان جنگ سرد را اعلام داشته بودند. شواردنادزه در انحلال بلوک شرق و نیز فروپاشی اتحاد شوروی به غرب کمک بسیار کرد.

شبیخون ژاپنی‌ها به پرل هاربر و ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم

بامداد هفتم دسامبر سال 1941 نیروی دریایی امپراتوری ژاپن به پایگاه ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام - پرل هاربر - واقع در مجمع الجزایر هاوایی شبیخون زد.

هواپیماهای یک ناو هواپیمابر ژاپنی که در فاصله 374 مایلی (580 کیلومتری) پایگاه لنگر انداخته بود در 2موج در ساعت 7 و 53 دقیقه و 8 و 55 دقیقه بامداد به این پایگاه حمله بردند.

در این حملات 2 هزار و 403 نظامی آمریکایی کشته، 188 هواپیما منهدم و 8ناو جنگی این کشور غرق شد یا آسیب شدید دید. این خبر ظهر آن روز به اطلاع روزولت رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسید. وی روز بعد از کنگره آمریکا (قوه مقننه) مجوز دادن اعلان جنگ گرفت و از همان روز آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد که تا سال 1945 طول کشید.

ژاپنی‌ها در توجیه حمله به پرل هاربر گفته بودند که آمریکا با لغو قراردادهای بازرگانی و قطع صدور نفت خود و مکزیک به ژاپن راه دیگری باقی نگذارده بود.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 96785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز