دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: اعلان جنگ ژاپن به آمریکا و ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم

هیرو هیتو، امپراتور ژاپن یکم دسامبر سال 1941 و 3 روز پس از اینکه دولت آمریکا همه موافقت‌نامه‌های بازرگانی خود را با ژاپن لغو کرد، دستور صدور اعلان جنگ به آمریکا را امضا کرد، اما تا هفتم دسامبر که ناوگان ژاپن به پایگاه نظامی آمریکا در پرل هابور (هاوایی) شبیخون زد محرمانه مانده بود و یک روز پس از این شبیخون به دولت آمریکا ابلاغ شد.

دولت آمریکا هشتم دسامبر متقابلا به امپراتوری ژاپن اعلان جنگ داد. به‌نظر مولفان تاریخ جنگ جهانی دوم، روزولت رئیس‌جمهور وقت آمریکا با محاسبه دقیق و با هدف خروج کامل آمریکا از بقایای رکود اقتصادی بزرگ و ابرقدرت کردن این کشور وارد جنگ جهانی دوم شد. روزولت اطمینان داشت که خاک آمریکا که میان 2 اقیانوس قرار گرفته است صحنه جنگ نخواهد شد.

ایستادگی یک زن سیاهپوست و پایان تبعیض نژادی در آمریکا

زرا پارکز بانوی سیاهپوست آمریکایی یکم دسامبر سال 1955 در شهر مونتگمری ایالت آلابامای آمریکا رسم تبعیض‌آمیز نشستن سیاهپوستان روی صندلی‌های عقب اتوبوس‌های عمومی را که یک تحقیر طولانی‌مدت بود شکست و پس از ورود به اتوبوس که مسافر چندانی نداشت در صندلی قسمت جلو (ویژه سپیدپوستان) نشست و بعدا هم حاضر نشد جای خود به یک مرد سفید بدهد و با وجود تذکر پی در پی راننده به قسمت عقب برود.

راننده که چنین دید اتوبوس را متوقف کرد و جریان را تلفنی به پلیس اطلاع داد. پلیس «زرا» را بازداشت کرد. در پی انتشار این گزارش همراه با تصویر «زرا» که در اتوبوس نشسته بود در روزنامه‌ها، سیاهپوستان آمریکا به‌مدت یکسال سوار شدن بر اتوبوس‌های عمومی (شهری) را تحریم کردند و تظاهرات خیابانی و مقاومت‌های دیگر آنان ادامه یافت که در دهه بعد به تصویب قانون «حقوق مدنی» و رفع تبعیض انجامید.

قانون برای مطبوعات ایران

دهم آذر 1331 دکتر مصدق آیین‌نامه مطبوعات را امضا و برای اجرا ابلاغ کرد. این ضابطه پس از براندازی 28 مرداد ابطال و 2 سال بعد از آن (سال 1334) یک قانون «محدودکننده» مطبوعات جایش را گرفت که این قانون هم در سال 1358 با تصویب یک آیین‌نامه مطبوعات توسط شورای انقلاب لغو شد و قانون مصوب سال 1364 جای مصوبه شورای انقلاب را گرفت. از آیین‌نامه مصوب سال 1331به‌عنوان ضابطه منطقی و از مصوبه سال 1358 شورای انقلاب به نام شالوده‌ای منصفانه یاد شده است.

طبق ضابطه آذر ماه 1331 جامعه مطبوعات ایران موظف شده بود که با تشکیل انجمن، خود بر کار نشریات از نظر خروج از دایره حرفه، نزاکت، اخلاقیات و عفت قلم نظارت کند، اخطار دهد و درصورت بی‌اعتنایی به اخطار، طرد کند.

این آیین‌نامه 47 ماده‌ای که از 12 آذر به‌اجرا درآمده بود در عین حال دست مردم را برای مراجعه به دستگاه قضایی بازگذارده بود. در این آیین‌نامه رسیدگی به اتهامات مطبوعاتی بدون حضور هیات منصفه منع و «نشریه عمومی» تعریف شده بود.

چرخ بازیگر

دهم آذر ماه 1314 پهلوی اول به‌گونه‌ای غیرمنتظره، محمدعلی فروغی را متهم به مساعدت و حمایت از بستگانی کرد که شهرت سوءاستفاده از مقام و منزلت او را داشتند و از نخست‌وزیری برکنار ساخت و یکی از آن افراد متهم به چنین سوءاستفاده از مقام فروغی چند روز بعد اعدام شد. فروغی پس از برکناری از نخست‌وزیری در 1314، به‌مدت 6 سال مورد بی‌مهری دربار قرار داشت و می‌کوشید که گوشه‌گیر باشد.

2 روز پس از آغاز تجاوز نظامی انگلستان و روسیه به ایران در شهریور 1320 همین فروغی را که طرف بی‌مهری و خشم پهلوی اول بود آوردند و دوباره نخست‌وزیر کردند که ترتیب تسلیم ایران و کنار رفتن رضاشاه و به شاهی رسیدن محمدرضا را داد!.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 96430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز