چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: دیوار برلین 20‌سال پیش در چنین روزهایی فرو ریخت. این دیوار که آلمان غربی را از آلمان شرقی جدا می‌کرد به نوعی نماد شکاف میان شرق و غرب بود و به همین خاطر هر سال سالگرد فروپاشی آن در مراسمی با حضور رهبران جهان، گرامی داشته‌می‌شود.

 اما 20‌سال بعد از نابودی یکی از مهم‌ترین نمادهای دوران جنگ سرد که قرار بود سرآغاز همگرایی جهانی باشد، هنوز در جهان دیوارهای بلندی وجود دارد که در سکوت و در همین جهان جدید بعد از دوران جنگ سرد ساخته شده‌اند. این دیوارها مردمان جهان را از هم جدا می‌کنند و معنای همگرایی و جهانی شدن را تغییر داده‌اند. سایت خبری بی بی سی در سالگرد تخریب دیوار برلین به سراغ دیوارهای مشابهی در نقاط مختلف جهان رفته که هنوز باقی هستند.

دیوار تبعیض نژادی

برای نخستین بار دولت رژیم صهیونیستی پیشنهاد ایجاد مانعی فیزیکی میان کرانه باختری و سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطین را در سال‌2002 مطرح کرد. ادعای این رژیم آن بودکه برای جلوگیری از ورود فلسطینیانی که قصد انجام حمله در سرزمین‌های اشغال‌شده را دارند باید مانعی فیزیکی کل این دو منطقه را از هم جدا کند. کار ساخت این دیوار بلافاصله از همان زمان شروع شد و اکنون بیش از نیمی از آن کامل شده‌است. این مانع فیزیکی بزرگ در همه جا دیوار خطاب می‌شود اما واقعیت این است که اکثر بخش‌های این مانع، یک حصار الکترونیک پوشانده شده با سیم خاردار به عرض‌60‌متر است.

این دیوار 66‌دروازه امنیتی دارد که اکثر آنها بسته است. به این ترتیب این دیوار بخش دیگری از خاک فلسطین را به اشغال اسرائیل درمی‌آورد. این دیوار همچنین شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را داخل منطقه تحت اشغال قرار می‌دهد. دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه این دیوار را ناقض کنوانسیون‌های ژنو دانسته و دستور داده که ساخت این دیوار متوقف شود. این دیوار به خاطر ماهیتش به دیوار تبعیض نژادی معروف شده‌است.

دیوار دو کره

منطقه‌ای که دو کره را بعد از جنگ جهانی دوم از هم جدا کرد، منطقه‌ای غیرنظامی  است که در نظامی‌ترین مرز جهان واقع شده‌است. در دو‌سوی این منطقه 4‌ کیلومتری نزدیک به 2‌میلیون نیروی نظامی از دو کشور کره‌جنوبی و شمالی مستقر هستند. بیل کلینتون- رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا - زمانی این منطقه را خطرناک‌ترین نقطه روی زمین توصیف کرده‌بود. در 5‌ دهه‌ای که از پایان جنگ دو‌‌کره می‌گذرد، این منطقه عمدتا آرام بوده  است. اما دو کره مدت‌هاست که بر سر ایجاد استحکامات نظامی بیشتر در دو‌سوی این منطقه با هم رقابت سنگین دارند. این منطقه همچنین به مکانی برای عبور و فرار بیش از 16‌هزار تن از ساکنان کره‌شمالی به کره‌جنوبی یا چین تبدیل شده‌است. اخیرا و در پی مذاکرات میان دو‌کره، عده‌ای از خانواده‌های جدا افتاده بعد از جنگ در این منطقه با هم دیدار کردند.

دیوار فقر

از آغاز سال‌جاری میلادی در ریودوژانیرو -در برزیل- دیواری اطراف شهرک‌های کلبه‌ای که روی تپه‌های اطراف شهر ایجاد شده، ساخته شده‌است. قرار است 13 شهرک در داخل این دیوارهای بتونی قرار بگیرند که طول آن 14‌کیلومتر است و ارتفاعی بین 80‌سانتی‌متر تا 3‌متر دارند. هدف از ساخت این دیوار جلوگیری از ورود ساکنان این شهرک‌ها به جنگل و تخریب پوشش گیاهی سبز این مناطق اعلام شده است. اما مخالفان این طرح می‌گویند که هدف از ساخت این دیوار، جدا کردن مناطق فقیر و غنی در پایتخت است.

دیوار انفجاری

مرز میان هند و پاکستان هم یکی از خطرناک‌ترین مناطق روی زمین است. این مرز با دیوار، سیم‌خاردار و موانع فیزیکی دیگر به طول 2900‌کیلومتر پوشیده شده‌است.
دهلی نو قصد دارد کل مرز را با این موانع بپوشاند. در پایان دهه‌1980 هند برای مقابله با تروریسم شروع به ساخت این مانع مرزی کرد. این منطقه از زمانی خطرناک‌تر شد که به سیم‌های ‌خاردار‌، مین و دیگر تجهیزات انفجاری هم اضافه شد. این منطقه مرزی در 6‌دهه گذشته تقریبا دوران آرامی را سپری کرده اما کشمیر از این قاعده مستثنی بوده‌است.

حصار مرزی آمریکا و مکزیک

در سال 2006 جورج بوش- رئیس‌جمهوری وقت آمریکا - طرح کنگره را برای ایجاد 700 مایل حصار مرزی در مرز با مکزیک تایید کرد. این طرح براساس نیاز به کنترل مهاجرت‌های غیرقانونی از مکزیک به آمریکا تهیه و تصویب شد. این حصار شامل موانع فیزیکی و مجازی مانند دوربین و حسگرهای انسانی است. نزدیک به 613‌ مایل از این حصار تا‌کنون ساخته شده است. در سال‌های اخیر کنگره‌آمریکا پیشنهادهای دیگری برای گسترش این حصار در کل طول مرزهای آمریکا داده‌است.

سالانه یک میلیون نفر هنگام عبور از مرز مکزیک به آمریکا دستگیر می‌شوند. وینسنته فاکس، رئیس‌جمهوری پیشین مکزیک این دیوار را به دیوار برلین تشبیه و به‌شدت به ساخت آن اعتراض کرده‌بود. باراک اوباما وعده داده که این طرح و روند کنونی ساخت دیوار مرزی را مورد بازنگری قراردهد. در واقع این از وعده‌های انتخاباتی اوباما در جریان تبلیغات انتخاباتی بود اما در این مدتی که از ریاست‌جمهوری اوباما می‌گذرد او کاری در این زمینه انجام نداده‌است. اکثریت مردم آمریکا از این طرح حمایت می‌کنند.

دیوار تکنولوژیک

عربستان سعودی که به خاطر ذخائر عظیم نفتی‌اش یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته می‌شود، در حال ساخت دیوار عظیم در مرز 9‌هزار کیلومتری خود است. هزینه ساخت این دیوار مرزی 3‌میلیارد دلار برآورد شده‌است. عربستان با یمن مرزی 1500‌کیلومتری و با عراق مرزی 800‌کیلومتری دارد. قطر، امارات، عمان، کویت و اردن 5‌کشور دیگری  به شمار می‌روند که با عربستان هم مرز هستند.

دیوار مرزی اطراف عربستان به تکنولوژی پیشرفته مجهز است و چند شرکت معتبر امنیتی مشغول ساخت آن هستند. بخش‌هایی از این مانع مرزی که از مناطق کم‌جمعیت و صحراها می‌گذرد، فیزیکی نیست و به ماهواره‌، دوربین، رادار و همچنین حسگرهای الکترونیک مجهز است.

کد خبر 94973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز