گروه شهری: اعضای شورای شهر در دویست و سی و هشتمین جلسه شورا که با حضور شهردار تهران برگزار شد، به بررسی فعالیت‌های عمرانی شهرداری پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، ابتدا احمددنیا مالی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران که برای ارائه گزارش از عملکرد حوزه تحت معاونتش در جلسه شورا حضور داشت با اشاره به تجهیز، تعمیر و نگهداری پل‌های ارتباطی شهر تهران، افزود: مطالعات مقاوم‌سازی پل‌های شهید همت، شهید چمران، سیدخندان، مدرس، میرداماد و آزمایش با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال انجام شده است.

مطالعات تعمیر و نگهداری 45 پل و مطالعات مقاوم‌سازی‌ 6 پل دیگر نیز انجام شده است. همچنین فاز نخست تعمیر و نگهداری 100 پل دیگر نیز در حال انجام است و تعمیر و نگهداری 13 پل مهم از جمله پل‌های حافظ ـ طالقانی، حافظ ـ انقلاب، قلعه مرغی و پل مدیریت انجام شده است.

وی در بخش دیگر اظهاراتش به استفاده از فضاهای زیرسطحی اشاره و اضافه کرد: با توجه به توصیه‌های شورای شهر و استفاده بهینه از فضاهای شهری، مطالعات احداث تعدادی پارکینگ طبقاتی در 2 پروژه تونل صدر ـ نیایش و تونل امیرکبیر آغاز شده است. وی یادآور شد: این پارکینگ‌ها قرار است در زیر زمین، ساخته شوند.

دنیا مالی اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی را از دیگر کارهای زیربنایی شهر تهران دانست و افزود: برای اجرای این طرح حدود 700 کیلومتر عملیات عمرانی نیاز است که در حال حاضر 350 کیلومتر در طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی عملیات فیزیکی صورت گرفته است. وی تصریح کرد: پیگیری ایجاد تونل تاسیسات شهری از جمله اهدافی است که اجرای مدیریت یکپارچه شهری می‌تواند به اجرای آن بینجامد. اگر بتوانیم دستگاه‌های مجری در شهر را با هم هماهنگ کنیم بسیاری از چندگانگی‌ها و هزینه‌های چندوجهی کاهش می‌یابد.

براساس گزارشی که معاون شهردار در شورا ارائه کرد، طی 5 سال گذشته مجموع اعتباری بالغ بر 18 هزار میلیارد و 853 میلیون ریال در بخش عمرانی شهر تهران هزینه شده است. همچنین از سال 84 تاکنون حدود 360 کیلومتر بزرگراه ساخته و افتتاح شده و نیز تعداد 74 دستگاه پل به بهره‌برداری رسیده است.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورا و عضو کمیسیون توسعه و عمرانی شورای شهر ضمن قدردانی از فعالیت‌های معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: برخلاف تذکرات شورای شهر درخصوص اجرای عملیات عمرانی تونل صدر ـ نیایش، در گزارش فوق آمده که حدود 5/4 درصد این طرح پیشرفت فیزیکی داشته است؛ درصورتی که قرار بود مطالعات اولیه طرح به کمیسیون عمران شورای شهر ارائه شود بعد عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مهدی چمران نیز با اشاره به اجرای عملیات تونل صدر ـ نیایش گفت: در شرایط کنونی و با توجه به ترافیک صبحگاهی و شامگاهی این مسیر،  اجرای این پروژه نتیجه مثبتی به همراه ندارد. وی خاطرنشان کرد: قبل از اجرای این عملیات باید برای راه‌های دسترسی و میان‌بر این مسیر چاره‌ای اندیشید.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران که در جلسه اول آذر شورای شهر حضور داشت در این خصوص گفت: برای رفع ترافیک بزرگراه صدر ـ نیایش،  3 گزینه «احداث طبقه دوم بزرگراه،  ساخت 2 تونل دوقلو و ساخت یک تونل دو منظوره» وجود دارد. وی تصریح کرد: در گزینه اول بزرگراه باید دو طبقه شود که با مشکل کابل‌ها و دکل‌های برق فشار قوی مواجه هستیم. وزارت نیرو هزینه تبدیل این کابل‌ها را به کابل روغنی پرداخت نمی‌کند.

در مورد تونل دوقلو هم به این نتیجه رسیدیم که نیازی به آن نداریم،  در نهایت با توجه به مطالعه ترافیکی این مسیر به این نتیجه رسیده‌ایم که با احداث یک تونل، در هنگام صبح که ترافیک مسیر شرق به غرب است تردد در تونل شرقی ـ غربی شود و در هنگام عصر این تردد حالت عکس داشته باشد.

براساس این گزارش، در ادامه جلسه به اعتراض فرمانداری تهران درخصوص مصوبه «برنامه اجرایی کمک به فعالیت انجمن معتمدین محلات شورایاری‌‌ها» پاسخ داده شد. رسول خادم، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا در این خصوص گفت: در اجرای برگزاری سومین مرحله انتخابات شورایاری‌ها، آرای 5 محله باطل شد که قرار بود انتخابات مجدد در این محلات صورت گیرد که فرمانداری تهران با استناد به قانون تشکیلات شوراها برگزاری مجدد انتخابات را مغایر با قانون می‌داند. براساس پاسخ شورا و با استناد به مفاد بند دوم از بخش ج مصوبه مذکور مبنی بر برگزاری انتخابات در 5 محله شهر، انتخابات جدید نبوده و به‌دلیل ابطال، انتخابات این محلات مجددا مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

1آذر همچنین لایحه «معافیت کارکنان رسمی و قراردادی و بازنشسته شهرداری تهران از پرداخت عوارض صدور پروانه مسکونی» مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تصمیم‌گیری نهایی بر متن این لایحه بعد از اصلاحاتی به جلسه آتی شورای شهر موکول شود.

کد خبر 95890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز