گروه شهری: کار بررسی گزارش حسابرسی سال 85 شهرداری در دویست و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران به پایان رسید.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر در این باره گفت: درگذشته نوع سیستم مالی شهرداری تهران به‌گونه‌ای بود که امکان اظهارنظر را از حسابرسان سلب می‌کرد اما شورای شهر برای شفاف‌سازی‌ مباحث مالی به این نتیجه رسید که نیازمند تغییر سیستم مالی شهرداری از نقدی به تعهدی هستیم.

وی گفت: در حال حاضر زیر‌ساخت‌ها به‌گونه‌ای فراهم شده که در پایان امسال به‌صورت کاملا شفاف و قابل‌قبول، گزارش مالی سال 88 به شورا ارائه شود.

وی در تعریف هزینه‌هایی که از آن به‌عنوان فاقد نام برده می‌شود و در بعضی موارد دستمایه مانورهای سیاسی نیز شده، گفت: هزینه فاقد آن دسته از هزینه‌هایی است که یا مصوبه شورا و یا اسناد و مدارک نداشته باشد.

این درحالی است که به گفته دانشجو شهرداری در بعضی مواقع چاره‌ای جز هزینه کردهای فاقد نداشته زیرا درگذشته سیستم مالی شهرداری فقط موارد نقدی را ثبت می‌کرد و برای هزینه‌های غیرنقدی اسناد ثبت و ضبطی وجود نداشت.

سخنگوی شورای شهر دلایلی از این دست را عاملی دانست تا شورای شهر از سال 86 برای رفع نگرانی‌هایی از این دست به فکر تغییر سیستم مالی شهرداری بیفتد؛ به‌طوری که از این سال به بعد دیگر نقطه نامفهوم و نا‌روشنی وجود نداشته باشد.

این عضو شورای شهر در عین حال اظهار داشت:‌ به‌دلیل گستردگی کار شهرداری، هم‌اکنون نیز مواقعی پیش می‌آید که شهرداری به‌ناچار بدون مصوبه عمل می‌کند مثل وقتی که حادثه ناگهانی اتفاق می‌افتد و شهرداری برای حل آن هزینه‌ای را متقبل می‌شود.

در این صورت شورای شهر بنا به وظیفه نظارتی خود از شهرداری می‌خواهد تا در اصلاحیه بودجه هزینه مربوطه را اعمال کند و به تصویب شورای شهر برساند تا از فاقد بودن مبراشود که با این حساب به‌نظر می‌رسد دیگر شاهد هیچ هزینه فاقدی در شهرداری نباشیم و روند شفاف‌سازی‌ امور مالی به سمت مثبت شدن باشد.

به گفته دانشجو، شورای شهر تاکید دارد حتی یک ریال هم نباید بدون تصویب و طی مراحل قانونی هزینه شود ضمن اینکه این تاکیدات هیچ ربطی به تخریب فرد یا افرادی ندارد.
ارائه دستورالعمل و تعیین ضوابط اجرایی نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی و نحوه واگذاری آنها به پیمانکاران از دیگر دستور جلسه‌های دیروز شورای شهربود.

ماحصل این دستور جلسه به گفته دانشجو این بود که از این به بعد شهرداری تنها درصورت برگزاری مناقصه‌های عمومی می‌تواند در قالب پیمانکاری طرح‌های شهری را واگذارکند. به عبارت دیگر شهرداری باید به‌دنبال‌کننده واقعی کار بگردد.

وی ادامه داد: علاوه براین در این مناقصه‌ها حتما باید از شرکت‌هایی که از سوی سازمان برنامه رتبه‌بندی شده‌اند استفاده شود، بنابراین شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری نمی‌توانند طرح‌ها را گرفته به‌عنوان واسطه به پیمانکاران دیگر واگذار کنند. سخنگوی شورای شهر از رضایت کامل قالیباف شهردار تهران از این طرح سخن گفت و افزود: حضور شهردار تهران در جلسه یکی از عوامل مهم در تسهیل تصویب این ماده قانونی بود.

نگرانی‌ها در مورد آلاینده بودن برخی محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار از دیگر سؤالاتی بود که از سوی خبرنگاران با دانشجو مطرح شد.

وی در این باره گفت: فرهنگ استفاده از سم و کود شیمیایی در عمل‌آوری محصولات کشاورزی منطبق با استانداردهای روز دنیا نیست، این موضوع از 3 یا 4 ماه قبل در دستور کار کمیته محیط‌زیست شورای شهر قرار گرفت.

وی گفت:‌ از آنجایی که میدان مرکزی تهران گلوگاه اصلی عرضه 80 محصول کشاورزی به شهر است این امر فرصتی را فراهم می‌کند تا با راه‌اندازی آزمایشگاهی، سلامت محصولات تره بار اندازه‌گیری شود.

این مهم به گفته دانشجو با استقبال و همکاری خوب وزارت بهداشت؛ وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری تهران و مؤسسه استاندارد هم مواجه شده است. به همین مناسبت قرار شد شهرداری تهران ظرف یک هفته لایحه‌ای را تهیه و برای تصویب به شورای شهر ارائه کند.

کد خبر 92626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز