گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران از سال آینده، حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری را انجام خواهدداد.

به گزارش همشهری، دیروز طرح تعیین حسابرس برای انجام عملیات حسابرسی سال 1388 شهرداری تهران و تمامی زیرمجموعه‌های آن، در شورای شهر تهران مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

در جریان بررسی این طرح معصومه ابتکار عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار تعیین ضرب‌الاجل برای ارائه گزارش کمیته حسابرسی شد که کار بررسی حساب‌های سال 82 و83 شهرداری را در دستور کار خود داشتند.

وی گفت: متأسفانه هنوز این کمیته به جمع‌بندی نهایی در این باره نرسیده‌اند و هنوز گزارشی را برای تایید نهایی به شورای شهر ارائه نکرده‌اند که باید در قالب ضرب‌الاجلی این موضوع تعیین تکلیف شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره تاکید کرد: این موضوع به‌صورت تذکر کتبی نوشته و از این کمیته خواسته شده ظرف یک ماه آینده گزارش خود رابه شورا ارائه کند.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیزگفت: شهرداری تهران درطول سال‌ها فعالیت خود هیچ گزارش حسابرسی مبنی براعلام نظرمستمرحسابرسی نداشت تا اینکه با انجام اصلاحات درسیستم مالی ازسال 85 تدریجا گزارش حسابرسان به شورا ارائه شد.

وی در عین حال اظهار داشت: این مشکل همچنان درباره سازمان‌های بزرگ شهرداری ادامه دارد.خادم ادامه داد: حسابرسی سال‌ 86 در حال انجام است و برای سال 87 نیز تعیین حسابرس شده و تعیین حسابرس برای سال 88 نیز در دستور کار است.

طرح تعیین ضوابط اجرای پروژه‌ها

دیروز همچنین در شورای شهر طرحی ارائه شد که بر مبنای آن دستورالعمل تعیین ضوابط اجرایی نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی و نحوه واگذاری آنها به پیمانکاران مشخص شده بود.
به گزارش همشهری، رسول خادم،  خسرو دانشجو و مهدی چمران در توضیح دلایل ارائه این طرح به شورا اظهاراتی داشتند.

خادم با اعلام اینکه در بازدید خود از450 طرح عمران شهری متوجه شده که در30 درصد این طرح‌ها سال خاتمه،  برآورد اولیه یا سال شروع‌شان تغییر کرده،  خواستار آن شد تا هرگونه تغییری در مشخصات فنی،  اعتبارات و زمان‌بندی اجرای طرح‌ها به تصویب شورای شهر تهران برسد.

چمران نیز تاکید داشت، برای اعمال نظم و انضباط و برنامه‌ریزی در اجرای طرح‌های شهری ضروری است برآورد حجم پروژه‌ها چه ریالی و زمانی و هرگونه تغییر و تحولی حتی در مورد ساماندهی یک جوی آب بااطلاع شورای شهرباشد. 

بنابر این گزارش، مسعود نصرآزادانی، مدیرعامل سازمان فنی مهندسی شهرداری تهران در توضیحاتی به موانع اجرای پروژه‌های درون شهری اشاره کرد و گفت: با درنظرگرفتن رشد 8برابری فعالیت‌های شهرداری در انواع طرح‌های فرهنگی، اجتماعی،  حمل‌ونقل، فنی و عمرانی و تجاری و... به‌‌نظر می‌رسد قضاوت در مورد آنها کار دشواری باشد.

وی در ادامه به معارضین تاسیساتی، نظامی، مسکونی موانع ترافیکی و... درهنگام اجرای طرح‌های عمران شهری اشاره کرد وافزود: جلب رضایت این معارضین وجلب توافقات آنها مدیریت زمان طرح‌های عمران شهری را با مشکل مواجه می‌سازد.

در نهایت این طرح به‌دلیل طولانی شدن اظهارنظرهای مختلف ازسوی اعضای شورای شهروبه درازا کشیده شدن بررسی آن مجددابه کمیسیون‌های برنامه وبودجه وتوسعه عمران برگشت داده شد تا با انسجام وهماهنگی بیشتربا شهرداری، پس ازیک هفته مجددا به صحن شورای شهربرای تصمیم‌گیری ارائه شود.

بررسی لایحه واگذاری اماکن فرهنگی ورزشی

ازدیگرمباحث مطروحه درجلسه روزگذشته شورای شهرتهران بررسی لایحه ساماندهی واگذاری اماکن فرهنگی،  ورزشی وهنری شهرداری تهران به سایراشخاص بود.

درابتدای بررسی این لایحه محمدهادی ایازی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری طی سخنانی گفت: زمانی که بودجه سال 86 را تدوین کردیم بحث راه‌اندازی مرکز اجتماعی فرهنگی در محلات مطرح بود و به‌دنبال آن در374 محله تهران کار راه‌اندازی خانه‌های سلامت، اسباب بازی،  خانه‌های مشق و... مطرح و مقرر شد لایحه سرای محله را تدوین و به شورای شهر برای تصویب تقدیم کنیم.

وی افزود: حدود 1320 مجموعه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و  ورزشی در شهر تهران وجود دارد که کارکرد محلی دارند و مدیریت آن بر عهده شهرداری است.

ایازی ادامه داد: بسیاری از این مراکز از جمله زمین‌های چمن مصنوعی از کنترل مستقیم شهرداری خارج شد و به شورایاری‌ها واگذارشد و شهرداری تهران در نظر دارد این رویکرد را در مورد واگذاری مدیریت خانه‌های سلامت و سایر سراهای محله به مردم ادامه دهد؛ زیرا معتقدیم با این رویکرد تکلیف رقم قابل توجهی از نیروی انسانی شاغل در این اماکن که تعداد آنها حدود 3هزار نفر است نیز روشن می‌شود.

چمران نیز خواستار تفکیک مدیریت محله از سرای محله شد و گفت: اول مدیریت سرای محله را پیشنهاد کنیم بعد مدیریت کل محله که اتفاقا در اصل 103 قانون اساسی هم دیده شده.

براساس این اصل، شوراها از محله شروع می‌شود در این باره با وزارت کشور هم باید هماهنگی شود تا جایگاه شوراها درست دیده شود. شورای شهر تصمیم گرفت کار تصویب این لایحه را به‌منظور بررسی بیشتر یک هفته به تعویق بیندازد.

کد خبر 91030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز