گروه ادب و هنر: مراسم افتتاحیه‌ و آغاز بهره‌برداری از سالن «سینماتوگراف» که به‌همت شهرداری تهران در جهت کمک به ارتقای خدمات موزه سینمای ایران احداث شده است در آخرین ساعات هفته گذشته در باغ فردوس برگزار شد

در این مراسم که با حضور جمعی از سینماگران و چهره‌های فرهنگی اجتماعی برگزار شد، سعید بکتاش یکی از اعضای هیات‌مدیره موزه سینما در ابتدای سخنانش با تقدیر از بزرگان تاریخ سینمای ایران گفت: برگ زرینی از عملکرد این سینماگران بوده که باعث ارتقای این مجموعه شده است.

دکتر محمد هادی ایازی سخنران اصلی مراسم افتتاح سالن سینماتوگراف موزه سینما بود که البته صرفا به این سالن و سینما بسنده نکرد و خبرهای خوشی داد؛ ازجمله اینکه به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در 24 آبان‌ماه علاوه‌بر برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان، 44کتابخانه شبانه روزی در تهران افتتاح خواهد شد.

ایازی گفت: با وجود گذشت 105سال از ساخت نخستین مجموعه سینمایی در ایران در حال حاضر حدود 300سینما در کشور وجود دارد و به واقع می‌توان گفت حق سینما به خوبی در ایران ادا نشده است.

وی با بیان اینکه کشور ما جمعیت جوانی دارد و باید توسعه فضاهای فرهنگی و هنری به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد، افزود: رویکرد شهرداری تهران اهتمام کامل برای توسعه فضاهای فرهنگی، هنری و اجتماعی است و با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر امیدواریم بتوانیم نقش خود را در حوزه فرهنگی و اجتماعی به‌خوبی ایفا کنیم.

مشاور عالی شهردار تهران خاطرنشان کرد: اداره شهر تهران در 3 لایه خدمات شهری و فعالیت‌های فنی و عمرانی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی صورت می‌گیرد و شهرداری به حوزه فرهنگی و هنری توجه ویژه دارد تا بتوانیم کمبود‌ها و کاستی‌هایی که در این زمینه وجود دارد را از سر راه برداریم.

وی ادامه داد: با احداث سالن‌های جدید 38 درصد از جمعیت مخاطب سینما جذب این سالن‌ها شدند و این موضوع نشان می‌دهد که اگر سینمای خوب داشته باشیم قطعا استقبال مخاطبان نیز بیشتر خواهد شد.

ایازی تصریح کرد: همزمان با سالن سینماتوگراف موزه سینما به‌زودی یک سالن سینمای بزرگ با ظرفیت 500 نفر در منطقه 17 که از مناطق جنوبی شهر تهران است به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود فضاهای فرهنگی و هنری و سالن‌های سینما در مناطق جنوبی شهر تهران توسعه این فضاها در مناطق جنوبی مورد توجه ویژه قرار دارد؛ چنانچه تا پایان سال 3 مجموعه سینمایی نیز در منطقه 20 احداث می‌شود و به بهره برداری خواهد رسید.

ایازی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و 320 مجموعه فرهنگی، هنری و ورزشی در سطح شهر و در مجموعه شهرداری وجود دارد، گفت: اگر چه توسعه فضاهای فرهنگی، هنری و ورزشی در سطح شهر رشد خوبی داشته اما حق شهروندان بیش از اینهاست و در تلاشیم که سرانه این فضاها را در تهران افزایش دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با اظهار امیدواری از احیای دوباره محوطه چهارباغ افزود: امیدواریم تا دوباره محوطه چهارباغ احیا شود و باغ موزه سینما را به باغ موزه هنرهای ایرانی متصل کنیم که برای تحقق این مهم نیازمند کمک و همکاری ادارات و نهاد‌هایی هستیم که اکثرا دولتی بوده و در این مسیر قرار دارند و در هر صورت شهرداری تهران آمادگی کامل را  برای تحقق این کار دارد.

ایازی با تاکید بر اینکه حمایت از فرهنگ و هنر و هنرمندان از جهت‌گیری‌های اصلی شهرداری تهران است، گفت: در تلاشیم، مدیریت اجرایی مجموعه‌های فرهنگی که ایجاد می‌شود در اختیار خود هنرمندان قرار گیرد و این مجموعه‌های فرهنگی که ساخته می‌شوند خود می‌توانند منبع درآمدی باشند برای اداره شدن بهتر و توسعه سینما‌ها در شهر تهران.

وی با تاکید بر راه‌اندازی سینماتوگراف به‌عنوان حوزه‌ای درآمدی برای اداره بهتر موزه سینما، یادآور شد: به‌زودی بانک فیلم موزه سینما هم راه‌اندازی می‌شود که آن هم می‌تواند منبع درآمدی برای موزه باشد.

ایازی همچنین از افتتاح رسمی مجموعه موسیقی در تهران خبر داد و گفت: با اینکه مجموعه موسیقی قبلا افتتاح شده بود اما حدود 7 سال است که این مجموعه عملا به بهره‌برداری نرسیده و در 22 آبان ماه رسما بهره برداری می‌شود و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

در این مراسم چهره‌ها و سینماگرانی چون احمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، سیدعلیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، محمدحسن پزشک مدیرعامل موزه سینما، ناصر باکیده مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و علی معلم نیز حضور داشتند.

این برنامه با نمایش فیلم «خمره» ابراهیم فروزش به پایان رسید.

باغ فردوس از دیروز تا امروز

تاسیس بنای باغ فردوس به سال 1274 شمسی برمی‌گردد. این بنا را حسین علی‌خان معیرالممالک احداث کرد که بعد از آن دوست علی‌خان معیرالممالک که در عصر قاجار عضو تجددگرایان بود، اداره این بنا را بر عهده گرفت. دوست علی خان مدیر پروژه و کارگاه بناهای زیادی بوده؛

ازجمله کاخ شمس‌العماره. در دوره پهلوی اول بخش‌هایی از ملک باغ فردوس تفکیک و بعد به مدرسه تبدیل شد. بعد از انقلاب این مجموعه به مرکز آموزش فیلمسازی بدل شد و تعدادی از بزرگانی که در عرصه سینمای ایران فعالیت می‌کنند از فارغ‌التحصیلان این مرکز بوده‌اند.

پس از انحلال‌ آن، بخشی از عمارت به موزه سینما و بخشی دیگر به‌عنوان ساختمان فیلمخانه‌ مورد بهره برداری قرار گرفت. با همت شهرداری و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در سال 1373، با هدف ثبت، ضبط و عرضه شایسته دستاوردهای سینمایی موزه سینما شکل گرفت و در سال 1377 توسط علاقه‌مندان این عرصه و همت و ذوق و علاقه‌شان در خیابان لاله‌زار موزه سینما گشایش یافت و در سال 1380 وزارت فرهنگ و ارشاد با درخواست هیأت امنایی شدن موزه سینما موافقت کرد و عمارت باغ فردوس در اختیار موزه سینما به‌عنوان یک تشکل مردم نهاد درآمد.

در سال 1381 بازچینی گنجینه‌ها آغاز شد و با تلاش پژوهشگران، موزه سینما کار پژوهشی خود را آغاز کرد که این برنامه‌ها همچنان ادامه دارد.

کد خبر 94147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز